مربیانی که می خواهند راه 100 ساله را یک شبه بروند، اشتباهات ستارگان سابق مستطیل سبز در مربیگری

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، ستارگانی که از دنیای توپ گرد خداحافظی می نمایند در ورود به عرصه مربیگری انتظار دارند زودتر از وقت معمول به موفقیت دست یابند.

مربیانی که می خواهند راه 100 ساله را یک شبه بروند، اشتباهات ستارگان سابق مستطیل سبز در مربیگری

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری وبلاگ اخبار جدید، بیشتر بازیکنان شاخص در فوتبال ایران علاقه زیادی دارند تا بلافاصله پس از آنکه از دنیای توپ گرد خداحافظی می نمایند و کفش های خود را می آویزند، به سرمربیگری تیمی مطرح برسند.

این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که تمامی افرادی که با اصول حرفه ای مربیگری آشنایی کامل ندارند خیلی زود به بن بست می خورند و در کسب نتیجه پیروز نمی شوند. آن ها به این مسئله توجه ندارند در آن زمانی که اصول ورزش فوتبال را به عنوان بازیکن می آموختند، زمان زیادی سپری شد تا توانستند تبدیل به یک بازیکن پیروز شوند.اطلاعات غلط در زمینه مربیگری باعث می گردد تا شاهد اظهارنظرهای غلطی در سطح جامعه باشیم و این موضوع به مربیان جوان داخلی اشاعه پیدا می نماید.

بارها عنوان شده مربی چون پپ گواردیولا که در همان جوانی پیروز شد پیروزیت های زیادی با تیم بارسلونا رقم بزند و هنوز هم یکی از بهترین مربیان عظیم دنیاست و پس از بارسلونا در بایرن مونیخ و سپس در منچسترسیتی به پیروزیت های متعددی رسید بی دلیل به اهدافش دست نیافته است. نکته ای که در مورد گواردیولا به دلیل عدم مطالعه در مورد مراحل مربیگری او مورد توجه قرار نگرفته این است که این مربی پیروز فوتبال دنیا در همان دورانی که فوتبال بازی می کرد، به صورت هم زمان در کلاس های مربیگری هم شرکت می کرد و پس از آنکه کفشهایش را آویخت به عنوان مربی تیم دوم بارسلونا انتخاب شد و پس از مدتی این فرصت به او داده شد تا سرمربی تیم اول بارسلونا گردد و با اندوخته های فنی و تجربی که داشت پیروزیت های زیادی را کسب کرد.

در فوتبال ایران، بازیکنان مطرحی که پس از اتمام دوران فوتبال خود درون مستطیل سبز وارد عرصه مربیگری می شوند، علاقه زیادی دارند که سراغ سرمربیگری بروند و در تیمی صاحب نام کار خود را شروع نمایند. در حالی که این روش اشتباه است چون تمامی آن ها در همان ابتدای دوران فوتبال خود تبدیل به بازیکن برجسته ای نشدند و به مرور زمان اصول فوتبال را آموختند. در مربیگری نیز باید ضمن حضور در کلاس های این حرفه به دستیاری در کنار مربیان عظیم پرداخت تا تجربه لازم در این زمینه کسب گردد. قطعاً تمامی اشخاصی که بتوانند به صورت اصولی شیوه مربیگری را یاد بگیرند، تبدیل به مربیانی پیروز خواهند شد. فراموش نکنیم مربیگری کردن فرایند ای طولانی دارد و هیچ مربی نتوانسته از همان ابتدای حضورش روی نیمکت به پیروزیت برسد.

این یک واقعیت است که در فوتبال ایران مربیان به خاطر حضور در باشگاه های عظیمی چون استقلال و پرسپولیس و درخشش در تیم ملی، این انتظار را دارند که سرمربی تیم عظیمی شوند. فشار طرفداران نیز زیاد است و باعث ایجاد توهم پیروزیت در میان ستاره های سابق مستطیل سبز می گردد. هیچ قانونی برای بازیکنی که ستاره تیمش بوده نوشته نشده که او تبدیل به سرمربی پیروزی می گردد. این اتفاق زمانی برای آن بازیکن رخ می دهد که بتواند اصول لازم در مورد مربیگری را فرا بگیرد. مطمئناً برای پیروز شدن در امر مربیگری باید نکات لازم در مورد این کار را یاد گرفت تا بتوان در آن پیروز شد. تا زمانی که افراد علاقه مند به مربیگری در فوتبال از راه صحیح وارد این شغل نشوند، احتمال پیروز شدن آن ها ناممکن است.

4048/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "مربیانی که می خواهند راه 100 ساله را یک شبه بروند، اشتباهات ستارگان سابق مستطیل سبز در مربیگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مربیانی که می خواهند راه 100 ساله را یک شبه بروند، اشتباهات ستارگان سابق مستطیل سبز در مربیگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید