خبرنگاران تنش و دیپلماسی نیابتی

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، تهران- خبرنگاران- روزنامه آرمان ملی در یادداشتی نوشت: نوع تنش و دیپلماسی که بین ایران و آمریکا وجود دارد، در جهان هیچ مورد مشابهی ندارد.

خبرنگاران تنش و دیپلماسی نیابتی

در ادامه یادداشت 9 اسفند 1399 روزنامه آرمان ملی به قلم حشمت الله فلاحت پیشه نماینده سابق مجلس می خوانیم: چون دو طرف هم تنش و هم دیپلماسی شان را به صورت نیابتی از طرق مختلفی که نمی گردد عنوانش را مستقیم گذاشت، انجام می دهند و یکی از دلایلی که هزینه تصمیمات دو طرف برای منافع ملی و امنیت ملی شان بیش از حد معمول هست، همین نیابتی بودن هم تنش و هم دیپلماسی بین دو طرف است. اما تعریف نیابتی در اینجا چیست؟ ایران و آمریکا به طور معمول حتی در شرایطی که دیگر هیچ وقت روابطشان مثل دوران ترامپ تنش زا نخواهد شد، ولی بعد از آنکه عده ای امید داشتند و حتی ایران با این امید برجام را حفظ کرد که بعد از آن دولتی متفاوت از دولت ترامپ روی کار بیاید، تنها اتفاقی که نیفتاد این بود که هنوز این تنش و این دیپلماسی نیابتی باقی بماند یعنی هنوز آسیب های آن هم باقی مانده است.

در یک تنش و دیپلماسی نیابتی دو طرف به عنوان مثال اگر موضوعی را برای گفت وگو یا دیپلماسی داشته باشند، به وسیله واسطه ها یا میانجی ها مطرح می نمایند و این مواضع و موضوعات از کانال منافع ملی واسطه یا میانجی می گذرد و بیش از آنکه تامین نماینده مناسبات دو طرف ایرانی یا آمریکایی باشد، تامین نماینده مناسبات منافع طرف میانجی است.

دومین راه در این دیپلماسی و تنش نیابتی این است که دو طرف به وسیله سخنرانی ها و موضع گیری ها پاسخ همدیگر را می دهند. این موضع گیری ها به طور طبیعی هم هدفش پاسخ دادن به طرف مقابل است و هم اقناع همه لابی های داخلی و خارجی که مترصد این رابطه هستند و از این رابطه سود و زیان های مختلفی را می برند. بنابراین با این موضع گیری ها عملا هم تنش و هم دیپلماسی، نیابتی می شوند و نتیجه ای برای منافع دو کشور نخواهند داشت. به هرحال سومین نوع ارتباط در تنش و دیپلماسی نیابتی، تقابل ها و چالش هایی است که شکل می گیرد و به عنوان مثال می بینیم که هر گروه بی نام و نشانی که در عراق اقدامات بی اثری را صورت می دهد، در قالب محافل رسانه ای به ایران ربط داده و تنش بین ایران و آمریکا فزاینده می گردد و بعد آمریکا در سوریه حملاتی را که می گوید به گروه های هوادار ایران است، انجام می دهد.

درحالی که همین انتساب این گروه ها به ایران جای تردید دارد درحالی که سیاست ایران یاری مستشاری به عراق و سوریه بوده، همین دولت عراق و سوریه درخواست مستشاری از ایران نموده بود؛ لذا همه چیز در قالب مشکوک صورت می گیرد و این تنش نیابتی هم مشکوک است. در گذشته به این نکته اشاره نموده بودم که ایران و آمریکا اولین کاری که در زمان بایدن باید انجام دهند، این است که حوزه های تنش خودشان را محدود نمایند و اجازه ندهند عوامل تنش زای دیگر در آن اثر بگذارند ولی متاسفانه با وقت گذرانی که دارد شکل می گیرد، بویژه از طرف آمریکایی ها، باعث شده که عوامل دیگری در اینجا صاحب نقش شوند و عملا می بینیم عواملی که سعی کردند مانع شکل گیری دیپلماسی شوند تا الان به توفیق نسبی دست یافتند. در داخل آمریکا به هر حال آن دسته از لابی هایی که سعی می نمایند موضوع هسته ای را به دیگر عوامل قدرت ایران مثل حوزه های موشکی و نفوذ منطقه ای ایران ربط دهند، الان خرسند خواهند بود از اینکه آقای بایدن تحت عنوان حمله به گروه های نزدیک به ایران چنین رفتارهایی را صورت داده است.

معتقدم که ایران و آمریکا چاره ای ندارند غیر از اینکه تنش ها و دیپلماسی های بین خودشان را مدیریت مستقیم نمایند. به هرحال در آمریکا زمانی که آقای بایدن بلافاصله آقای رابرت اقتصادی را به عنوان مسئول ویژه گفت وگو با ایرانی ها بیان کرد، علامتی به ایران داد مبنی بر اینکه ایران هم مسئول ویژه گفت وگو معین کند ولی ایران براساس سیاست سنتی خودش این کار را صورت نداد و ما می بینیم به وسیله سخنرانی ها و میانجی ها مواضع ایران دارد منتقل می گردد و آن دسته از مذاکراتی هم که آمریکایی ها گفته اند با ایران دارند انجام می دهند و مذاکرات پنهانی است، بر سر مسائلی است که ربطی به موضوعات اصلی ندارد بلکه مسائل دلخواه آمریکا مثل بحث آزادسازی زندانیان و غیره است. فلذا تا زمانی که تنش و دیپلماسی بین ایران و آمریکا نیابتی است، یعنی دو طرف به صورت مستقیم مدیریت نمی نمایند این تنش و دیپلماسی را، نمی توانیم ببینیم که شرایطی شکل بگیرد که منابع دو طرف را تامین کند و کماکان دو طرف دچار تنش هستند ولی اگر دو طرف معین و مدیریت نمایند با افراد و دیپلمات های خاص و به صورت مستقیم بر سر اختلافات صحبت نمایند آن زمان امکان پیروزی دیپلماسی بر تنش وجود دارد. در نوع اول، یعنی تنش و دیپلماسی نیابتی، این تنش هست که روزبه روز پیروز می گردد ولی در نوع پیشنهادی این دیپلماسی است که پیروز می گردد.

یکی از دلایل اصلی دیگران این است که هرگونه اختلاف و تنشی که ایران با هر کشوری در جهان دارد باز هم خود این کشورها آن را به آمریکا وصل نموده اند. حتی سازمان های بین المللی مثل آژانس و شورای امنیت هم سعی نموده اند به آمریکا وصل نمایند. به عنوان مثال الان دو پرونده باز وجود دارد: یک پرونده بازگشت پول های مسدودشده ایران در کره جنوبی و دیگری پرونده ایران در شورای حکام آژانس هسته ای که دوباره آمریکایی ها فعال شده اند تا قطعنامه ای دهند که به معنای بازگرداندن تنش بین ایران و آمریکا به سال های قبل از 2006 میلادی است و از طرفی هم می بینیم که کره جنوبی اعلام می نماید در حال دریافت اجازه آمریکا برای آزادکردن بعضی منابع مسدودشده ایران است. بدون هر تعارفی باید بگویم که مصوبه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر مخالفت با هرگونه مذاکره با آمریکا در شرایطی که آمریکایی ها یک مسئول خاص به نام رابرت اقتصادی برای مذاکره معرفی نموده اند، باید در این قالب ملاحظه تازه ای باشد و اجازه ندهند که عوامل نیابتی، دیپلماسی را در مقابل تنش تضعیف نمایند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران تنش و دیپلماسی نیابتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تنش و دیپلماسی نیابتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید