ایرلاین های ایرانی فرصت جهانی را از دست می دهند؟

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، اقامت چند میلیون ایرانی در کشورهایی مانند آمریکا، کانادا و استرالیا باعث شده سالانه تعداد زیادی از مسافران میان این کشورها و آسمان ایران تردد کنند. ترددی که با توجه به عدم فعالیت شرکت های ایرانی در آن، عملا یک بازار بکر را در اختیار ایرلاین های خارجی قرار می دهد.

ایرلاین های ایرانی فرصت جهانی را از دست می دهند؟

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، بر اساس آمارهایی که وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده، شرکت های هواپیمایی خارجی در طول سال به ایرانی ها چهار میلیارد دلار بلیت می فروشند. برای آنکه بزرگی این رقم مشخص شود، باید نگاهی به قراردادهای خرید هواپیما از سوی ایران کرد.

طبق قراردادی که ایران ایر با ایرباس بسته بود، 100 فروند هواپیمای جدید با رقمی حدود 10 میلیارد دلار وارد ایران می شد و این به معنای آن است که تنها در صورتی که این هواپیماها دو و نیم سال در آسمان ایران فعالیت کنند، از محل بازارهای خارجی، تمام مبلغ خریدشان را به دست خواهند آورد.

شرکت های ایرانی که حدود چهاردهه پیش توانسته بودند بخشی از بازار فروش بلیت میان آسیا و اروپا را به دست آورند، در حال حاضر نیز صرفا پروازهایشان را به همین دو قاره محدود کردند تا جایی که با توجه به وجود برخی مسائل سیاسی، نبود برنامه مناسب و البته نداشتن ناوگان کافی هیچ پروازی میان ایران و قاره های آمریکا، آفریقا و اقیانوسیه برقرار نیست.

بررسی های خبرنگار وبلاگ اخبار جدید نشان می دهد که بخش قابل توجهی از پروازهای بین المللی ایران از سوی سه شرکت هواپیمایی ایران ایر، آسمان و ماهان انجام می شود.

شرکت های ایرانی پروازهای برنامه ای مشخصی را به مقصد کشورهایی چون فرانسه، ایتالیا، آلمان، هلند و روسیه دارند که معمولا با تقاضای بالای مسافران با بیشترین ضریب اشغال انجام می شود. برای مثال شرکت های هواپیمایی ایران ایر پروازهای برنامه ای مشخصی را به مقصد شهرهایی چون استکهلم، آمستردام، پاریس، رم، فرانکفورت، کلن، لندن، مسکو، میلان، وین و هامبورگ دارند. شرکت هواپیمایی ماهان نیز در راستاهایی مانند پاریس، میلان، بارسلونا، مونیخ، دوسلدورف، سن پترزبورگ و مسکو مسافران خود را جابه جا می کند و در برنامه فصلی به عنوان تنها شرکت ایرانی به مراکش و کازابلانکا نیز پروازهایی را انجام می دهد.

شرکت آسمان نیز جز سوئد بخش دیگر تمرکز خود را به پروازهای آسیایی اختصاص داده و در سایت شرکت هواپیمایی تابان نیز یک راستا برنامه ای به مقصد اوکراین در نظر گرفته شده است.

با توجه به قراردادهای منعقد شده میان سازمان هواپیمایی کشوری و برخی از دیگر کشورها، ایرلاین های ایرانی پروازهای منطقه ای برابری با ایرلاین های دیگر حاضر در همسایگی ایران دارند. از این رو تقریبا بسیاری از شرکت های ایرانی در طول هفته برنامه های برای پرواز به کشورهای ترکیه، قطر، امارات، ارمنستان، آذربایجان و عراق را در دستور کار خود قرار داده اند. همچنین مقاصدی در شرق آسیا مانند تایلند، کره جنوبی، ژاپن و چین نیز در دستور کار شرکت های ایرانی واقع شده است.

این بازار از دست رفته در کنار هزینه ای که در نگاه کلان به اقتصاد ایرلاین های ایرانی وارد می کند، برای مسافران نیز هزینه ای بیشتر دارد.

برای مثال در راستاهایی مانند تهران - پاریس یا تهران - رم که ایرلاین های ایرانی در آن فعالند مسافران می توانند با خرید یک بلیت مستقیم با هزینه ای کمتر به مقصدشان برسند این در حالی است که برای سفر به کشورهایی مانند کانادا، ایالات متحده آمریکا و استرالیا نیاز به استفاده از پروازهای خارجی است که با تغییر ایرلاین یا توقف های چند ساعته در کنار طاقت فرسا شدن سفر، هزینه پروازها را برای مسافران ایرانی چند برابر می کند.

هرچند با توجه به تحریم های جدید آمریکا امکان ورود هواپیماهای نو به کشور دشوارتر از هر زمان دیگری شده اما شاید با در نظر دریافت برخی سیاست های جدید بتوان از ناوگان فعلی نیز استفاده کرد تا لااقل برای بخشی از راستاهای پرمسافر ایرانی امکان برقراری پروازهای مستقیم را به وجود آورد. پروازهایی که انتقال آن ها به ایران در صورتی که تنها بتوانند بخشی از این بازار سالانه چهار میلیارد دلاری را تغییر دهد، قطعا شرایط اقتصادی شرکت های ایرانی را نسبت به گذشته با تغییرات مثبت جدی روبرو خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ایرلاین های ایرانی فرصت جهانی را از دست می دهند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایرلاین های ایرانی فرصت جهانی را از دست می دهند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید