مشخصات فنی پژوپارس XUP، مدل نو به صرفه است یا همان قدیمی؟
به گزارش وبلاگ اخبار جدید، پلتفرم پژوپارس و موتور XU7 سال هاست که روی خط تولید ایران خودرو قرار گرفته است. حال این شرکت تصمیم گرفته نسخه آپگرید شده این موتور را با نام XUP عرضه کند.
به گزارش تجارت نیوز، پژو پارس همانند بیشتر محصولات ایران خودرو بر پایه پلتفرم پژو 405 طراحی و تولید شده است و به نوعی همان فیس لیفت پژو 405 محسوب می شود. به علت استقبال عمومی از این خودرو، شرکت ایران خودرو آن را در تیپ های مختلف و با پیشرانه های متفاوت به بازار عرضه کرده است.
سعی ما در این گزارش ارائه مشخصات پژوپارس سال نو با موتور XUP یا همان موتور پژو بهینه است.
مشخصات فنی
پیشرانه XU7 یا همان پیشرانه ای که آن را با نام موتور پژو در ایران می شناسند، سالیان سال در خط تولید ایران خودرو حضور داشته است و به همین دلیل، قطعات آن به راحتی در همه جای کشور پیدا می شود.
اما علت معرفی پیشرانه بهینه یا پلاس از طریق ایران خودرو وجود یک عیب بزرگ، یعنی حساسیت زیاد به دمای آب در موتور XU7 بود. این عیب به علت عدم وجود کانال آب در دور بوش های سیلندر و ارتباط مستقیم واشر سرسیلندر، با آب داخل موتور است.
این ارتباط، رفته رفته موجب پوسیدگی واشر سرسیلندر شده و مدتی بعد با کوچک ترین تحریک، مانند کارکردن دیرهنگام فن ها بسوزد و یک خرج هنگفت روی دست راننده بگذارد.
اما به ادعای ایران خودرو، در پیشرانه بهینه یا پلاس دیگر این مشکل به کلی برطرف شده و موتور بهبود های زیادی تجربه کرده است.
دور آرام پیشرانه نسبت به XU7 حدود 150 دور بر دقیقه کاهش داشته است که این امر باعث کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و کاهش استهلاک در پیشرانه XUP می شود.
واشر سرسیلندر پیشرانه نو مشابه نمونه دوگانه سوز موتور XU7 است که دارای کیفیت بالاتری است.
به علت کارکرد در دور های پایین تر، صدایی هم که به کابین منتقل می شود کمتر از نسخه قبلی است.
یکی از ایراداتی که می توان به این پیشرانه گرفت، اعلام روغن موتور با سطح گرانروی 0W20 است. علت این ایراد، عدم تولید این روغن در داخل و گران بودن نمونه های خارجی است. البته با تولید انبوه این خودرو، تولید کنندگان روغن مجبور به تولید روغن موتور با این گرید خواهند شد.
در صورت استفاده از روغن با گرانروی متفاوت در این پیشرانه، صدای موتور به طرز آزاردهنده ای زیاد خواهد شد و از عمر مفید پیشرانه کاسته می شود.
ایراد دیگری که می توان به XUP گرفت، 8 سوپاپ بودن این پیشرانه 1.8 لیتری با توجه به تاریخ عرضه نوتر است. چراکه امروزه بیشتر خودرو ها به پیشرانه حداقل 16 سوپاپی مجهز هستند.
طراحی ظاهری
در بخش ظاهری این تیپ، تغییر آن چنان نسبت به پژوپارسی که اولین بار در سال 1380 معرفی گشت نمی بینیم. تنها تغییر این مدل با مدل های سال قبل، حذف راهنمای روی گلگیر های جلو و قالپاق های طرح نو است.
طراحی داخلی
قسمت کابین این خودرو نیز، همان طرحی است که از سال 1393 روی همه مدل های پژوپارس قرار گرفت. تریم کرمی رنگ با طرح چوب روی داشبرد و رو دری ها که کیفیت چندان مطلوبی ندارد.
آپشن ها و امکانات
پژوپارس XUP در بخش آپشن نیز چندان جای تعریف ندارد و امکاناتی که روی آن نصب شده، تنها به سیستم ترمز ABS و EBD، کیسه هوای راننده و سرنشین، کلید های کنترلی روی فرمان، سنسور دنده عقب و شیشه دودی عقب ختم می شود.
تجربه رانندگی
این خودرو همانند موتور XU7 گشتاور مناسبی در دور پایین ایجاد می کند و به همین دلیل از شتاب گیری اولیه مناسبی در دور پایین برخوردار است.
سیستم ترمز نسبت به پارس موتور معمولی، بهبود قابل توجهی داشته است، اما باز هم نبود سیستم کنترل پایداری یکی از نقطه ضعف های این خودرو است.
طبق اظهار نظر مالکان این خودرو، صدایی که به داخل کابین نفوذ می کند بعد از گذشت مدتی رانندگی، اذیت کننده بوده و علت این امر، عایق بندی ضعیف خودرو و صدای بالاتر پیشرانه به علت نوع طراحی آن است.
قیمت خودروی پارس XUP
این خودرو در بهمن ماه 1401 در بازار با قیمت حدودی 475 میلیون تومان درحال معامله است.
همچنین با حدود 166 میلیون تومان، با شرایط قرعه کشی از شرکت ایران خودرو قابل خریداریست.
منبع: فرارو