6 اثر تاریخی شهرستان نیر برای ثبت ملی معرفی گردید

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، مسئول ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل از آنالیز 6 محوطه باستانی شهرستان نیر در کمیته ثبت آثار این استان و واجد شرایط ثبت ملی شدن آنها اطلاع داد.

6 اثر تاریخی شهرستان نیر برای ثبت ملی معرفی گردید

به گزارش وبلاگ اخبار جدید روح الله محمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا گفت: روز گذشته 6 محوطه باستانی شهرستان نیر شامل محوطه باستانی سئوگی بولاغی، قلعه آختاچی، بند آب آختاچی، کور بولاغ، کهریز یئری و مسجد یئری در جلسه ثبت آثار غیرمنقول اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل مورد آنالیز نهاده شد.

وی اضافه کرد: این محوطه های باستانی به دوره های هزاره دوم قبل از میلاد تا دوره ایلخانی مربوط هستند و پرونده آن ها جهت آنالیز و ثبت در لیست آثار ملی به شورای ثبت ملی آثار غیرمنقول ارسال شد و در نوبت آنالیز این شورا نهاده شد.

مسئول ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل ادامه داد: شناسایی، آنالیز و اقدام به ثبت آثار دارای ارزش تاریخی و باستانی در لیست آثار ملی از وظایف کمیته ثبت آثار استان است و این کمیته به صورت مستمر به وظیفه خود در راستای حفظ آثار استان عمل می نماید.

شهرستان نیر با آثار فراوان باستانی و تاریخی در 30 کیلومتری جنوب غربی اردبیل و در مسیر جاده ترانزیتی اردبیل، سراب واقع شده است.

پل تاریخی قرمز (قرمیزی کورپی) بر روی رودخانه آغلاغان یا نیرچائی مربوط به دوره صفوی در بافت مرکزی شهر، بقعه کورائیم در روستای کورائیم متعلق به قرن هفتم هجری، کاروانسرای شاه عباسی یا رباط سنگی در کنار جاده قدیم نیر - سراب، دهکده های صخره ای اباذر و گلستان با فضاهای معماری خاص، غار فرهاد یا فرهاد کهلی و آیی قالاسی از جمله آثار تاریخی شهرستان نیر است.

منبع: دنیای سفر

به "6 اثر تاریخی شهرستان نیر برای ثبت ملی معرفی گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 اثر تاریخی شهرستان نیر برای ثبت ملی معرفی گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید