7 راه چاره برای کم کردن صدای فن لپتاپ

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، آیا صدای فن لپتاپ به نظر شما بسیار زیاد است؟ در این یادداشت به شما یاری می کنیم تا بتوانید این صدای آزاردهنده را تا حد امکان کم کنید.

7 راه چاره برای کم کردن صدای فن لپتاپ

به احتمال زیاد شما جزء آن دسته از کاربرانی هستید که در یک محیط پر سر و صدا نمی توانید به درستی تمرکز نموده و مشغول به کار شوید؛ حال این سر و صدا می خواهد نشئت گرفته از ازدحام و صدای افراد مختلف در محیط باشد یا این که اشیای محیط به صدا در بیایند. یکی از صداهایی که برای بسیاری از کاربران آزاردهنده به نظر می رسد، صدای فن لپتاپ در هنگام کار است.

پایه خنک نماینده لپ تاپ تسکو مدل TCLP 3101

355,000

تومان

پایه خنک نماینده لپ تاپ آیس کورل مدل N9

1,800,000

1,435,000

تومان

خرید پایه خنک نماینده از وبلاگ اخبار جدید

مشاهده همه

به طور کلی، وقتی می خواهیم با لپتاپ یک کار سنگین را برای مثال انجام یک طراحی با نرم افزار فتوشاپ، ویرایش ویدیو از طریق برنامه ادوبی پریمیر یا حتی بازی ویدیویی تجربه کنیم، قطعات داخل محفظه لپتاپ کوشش می نمایند تا با قدرت بیشتری کار نمایند. همین مسئله موجب می گردد تا قطعات اصلی سیستم یعنی پردازنده مرکزی و گرافیکی به شدت داغ شوند. سازندگان لپتاپ به منظور خنک سازی قطعات، یک الی چند فن در داخل سیستم تعبیه نموده تا به هر نحوی شده این هوای داغ به طور محبوس در فضای بسته لپتاپ باقی نمانده و به بیرون از دستگاه راهنمایی گردد. طبیعی است که هر مقدار به قطعات بیشتر فشار آید، گرمای بیشتری فراوری شده و به تبع، اندازه دورِ فن هم افزایش می یابد. افزایش دورِ فن هم مساوی با صدای بیشتر است که در بعضی از لپتاپ ها این صدا به راحتی به گوش کاربر می رسد و بعضا گوش خراش هستند.

در ادامه به شما یاری می کنیم تا با به کارگیری چند راه چاره ساده، صدای فن لپتاپ به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند. البته این نکته را باید به خاطر سپرد که نباید در پی راه چارهی باشیم که اصلا فن لپتاپ روشن نگردد؛ چراکه سیستم لپتاپ باید به طور مداوم خنک گردد تا قطعات به طور سالم کار نمایند. بنابراین، تنها راه چاره در این یادداشت، کاهش صدای فن لپتاپ است و توصیه می کنیم در پی قطع کامل و خاموشی فن دستگاه نباشید.

1. متوقف کردن فرایندهای در حال انجام

فن هایی که به یکباره وارد عمل می شوند، معمولا روی پردازنده کارت گرافیک نصب می شوند. یکی از برترین راه چارهها برای کاهش صدای فن لپتاپ، در متوقف کردن فرایندهایی است که در پس زمینه در حال انجام هستند. کاربران مک می توانند با استفاده از Activity Monitor این فرایندهای ناخواسته را قطع نمایند. کاربران ویندوز هم از طریق Task Manager این قدرت را دارند تا جلوی اجرای برنامه های پس زمینه را بگیرند. کاربران لینوکس هم می توانند با بهره برداری از چند ترفند، rogue processes را متوقف نمایند.

اگر گرمای فراوری شده در لپتاپ به طور مستمر ایجاد می گردد، شاید بهتر باشد بعضی از فرایندهای پردازشی در پس زمینه را که همگام با بوت شدن سیستم عامل اجرا می شوند را غیر فعال کنید تا برنامه ها به طور اتوماتیک اجرا نشوند. به منظور انجام این کار، کاربران ویندوز 10 می توانند به ویرایش پوشه Startup بپردازند، در حالی که کاربران مک می توانند با رفتن به مسیر System Preferences > Users > Startup جلوی اجرای اتوماتیک برنامه ها را در هنگام بوت بگیرند.

پایه خنک نماینده تسکو مدل TCLP 3102

445,000 تومان

مشاهده و خرید

2. ریست کردن SMC و PRAM در مک

یک ترفند سریع برای کاربران مک که به طور مداوم از صدای فن لپتاپ شکایت می نمایند، ریست کردن SMC یا همان System Management controller است. SMC مسبب تمامی مدیریت های کامپیوتری در هر روز بوده و صدای فن هایی که گویا از کنترل خارج شده اند، یک نشانه همیشگی پیرامون این مشکل است. شما بعلاوه می توانید PRAM را هم ریست نموده تا سرعت فن در سیستم عامل مک تحت کنترل در بیاید.

3. خنک سازی

به طور معمول امکان دارد فن های لپتاپ در خنک سازی دستگاه عملکرد مطلوبی نداشته باشند و لپتاپ در حین پردازش بعضی از کارها، از لحاظ عملکردی به اصطلاح کم بیاورد. سازنده های حوزه سخت افزار، محصولاتی الکترونیکی به نام کول پد ساخته اند که لپتاپ روی این دسته از محصولات قرار گرفته تا جریان هوا به درستی حرکت نموده و هوای گرم از دستگاه خارج گردد. کول پدها در انواع و اقسام مختلف در سطح بازار موجود بوده و می توان سرعت فنِ کول پدها را هم تغییر داد. به همین خاطر، اگر نمی توانید گرمای لپتاپ را کاهش دهید، خرید یک کول پد قدرتمند می تواند پردازنده مرکزی و گرافیکی دستگاه لپتاپ تان را از خطر آسیب حتمی نجات دهد.

اگر قرار است لپتاپ شما مدام در یک نقطه یا روی یک میز ثابت باقی بماند، در خرید کول پد اصلا و ابدا نباید شک به دل خود راه بدهید. اگر قرار باشد که از لپتاپ خود به طور مستمر برای کارهایی مثل تجربه بازی های ویدیویی با کیفیت بالا، رندر ویدیو و طراحی فتوشاپ به مدت طولانی بهره ببرید، خرید کول پد یک راه چاره ایده آل برای کاهش گرمای فراوری شده و به تبع کاهش صدای فن لپتاپ به شمار می رود.

پایه خنک نماینده لپ تاپ تسکو مدل TCLP 3101

355,000 تومان

مشاهده و خرید

4. تمیز کردن لپتاپ

اگر بعد از انجام دو راه چاره قبلی هنوز صدای فن لپتاپ بسیار زیاد است، این احتمال وجود دارد که داخل لپتاپ به شدت کثیف شده باشد؛ چراکه گرد و خاک از طریق دریچه های تهویه به داخل لپتاپ رفته و با انسداد نصفه و نیمه در بخش تهویه و حتی پره های فن، موجب کاهش جریان هوایی شده است. به همین خاطر، باید این گرد و خاک را به طور فیزیکی از دستگاه خارج کرد.

باز کردن لپتاپ، آن هم زمانی که دستگاه هنوز تحت گارانتی است اصلا و ابدا توصیه نمی گردد؛ چراکه شما با این کار، رسما دستگاه خود را از شرایط گارانتی شرکت خارج می کنید. بعلاوه، اگر تا به حال سیستم لپتاپ خود را باز ننموده اید، باز هم گردگیری داخل لپتاپ توصیه نمی گردد چون به احتمال زیاد به قطعات داخل آسیب خواهید زد. به جای دخالت خودسرانه بهتر است از کارشناس های فنی به این منظور بهره ببرید یا دستگاه لپتاپ خود را به نزدیک ترین شعبه شرکت گارانتی برده تا آنها برای تمیز کردن داخل لپتاپ اقدام نمایند. تمیز کردن لپتاپ برای این دسته از افراد کار ساده ای است. آنها پس از باز کردن صفحه تحتانی لپتاپ با پیچ گوشتی، از طریق یک کمپرسور هوای فشرده، محفظه را تمیز می نمایند. اگر هیت سینک ها و فن ها گردگیری گردد، به احتمال زیاد مشکل صدای فن لپتاپ هم حل خواهد شد.

5. کاهش صدا با استفاده از نرم افزار

بسیاری از لپتاپ ها به کاربرها اجازه می دهند تا با استفاده از نرم افزارهای انحصاری شرکت سازنده یا حتی نرم افزارهای ثالث، سرعت فن را کنترل نمایند. این نرم افزار ها معمولا سرعت فن لپتاپ را تنظیم نموده یا با ارائه یک برنامه به فن ها کاری می نمایند تا پره های فن به طریقی کار نمایند تا گرد و خاک به بیرون از محفظه دستگاه ریخته گردد. بنابراین، روی کاغذ می توان گفت که شما با کاهش سرعت پره های فن می توانید صدای فن لپتاپ را هم کاهش دهید. اگرچه، این رویه می تواند موجب افزایش دمای داخل لپتاپ گردد و در بلند مدت این کار می تواند روی عمر قطعات تاثیر منفی بگذارد. بنابراین، خیلی سریع و خودسرانه نباید برای کاهش دورِ پره های فن اقدام کرد. نرم افزارهای مذکور برای هر سه سیستم عامل یعنی ویندوز، مک و لینوکس موجود هستند. برای کنترل فن در ویندوز و مک می توانید با جست وجوی عبارت Macs Fan Control در موتورهای جست وجو نظیر گوگل نرم افزار مربوطه را دانلود و نصب کنید. برای سیستم عامل لینوکس هم کاربر باید Im-sensors و بسته های fancontrol را نصب کند.

پایه خنک نماینده لپ تاپ کول کلد مدل F2-1

500,000 تومان

مشاهده و خرید

6. تعویض فن

اگر صدای فن دستگاه به یکباره تغییر نموده و یک صدای خیلی تند و به طور وزوز ایجاد می گردد، احتمالا یک مشکل جدی برای فن دستگاه اتفاق افتاده است. این احتمال وجود دارد که بلبرینگ های فن دچار مشکل شده باشد. اگر بلبرینگ ها دچار انسداد شده، می توان امیدوار بود که فن لپتاپ تعمیر گردد اما اگر به طور کلی فن دستگاه درست کار نمی کند، بهتر است به جای دردسرهای تعمیر، یک فن تازه خریداری نموده و به جای فن قبلی نصب کرد. حداقل در این حالت، می توان انتظار داشت که لپتاپ مجدد بدون نقص کار کند.

حواستان باشد که برای تعویض یا خرید یک فن تازه برای لپتاپ، باید حتما این رویه را از شرکت گارانتی لپتاپ انجام دهید؛ چراکه کارشناس های فنی کاملا به این دسته از مسائل واقف بوده و بدون حذف قید و شرط های گارانتی این کار را برای شما با دستمزد انجام می دهند. البته اگر این مشکل در دستگاه به طور کارخانه ای و قبل از خرید وجود داشته باشد، شرکت گارانتی موظف است بدون دریافت هزینه، یک فن تازه و سالم را در دستگاه نصب کند. از طرفی دیگر، هر نوع لپتاپ، فرایند خاص خود را برای تعمیر و تعویض فن لپتاپ می طلبد و صرفا یک کارشناس معمولی کامپیوتر در تعمیر همه مدل فن قطع به یقین بدون نقص عمل نخواهد کرد. بنابراین، نباید لپتاپ خود را به دست هر فردی برای تعمیر بسپارید.

7. یاری گرفتن از یک متخصص

همان طور که در بخش قبلی به این موضوع اشاره نموده ایم، اگر هیچ یک از راه چاره های فوق الذکر به نتیجه نرسید و احتیاج بود که دستگاه باز گردد، به هیچ عنوان خودسرانه این کار را انجام ندهید. یاری گرفتن از شرکت گارانتی، ایمن ترین و آخرین راه چارهی است که می توان برای کاهش صدای فن لپتاپ پیشنهاد کرد. اگر خوش شانس باشید، صرفا یک گردگیری ساده و شاید هم تعویض فنِ دچار نقص، مشکل شما را حل نماید. اگر هم که بد شانس باشید، امکان دارد مادربرد لپتاپ دچار نقص خاصی شده و شما مجبور خواهید شد که مدت زمان زیادی را صبر نموده تا لپتاپ تان به درستی تعمیر گردد. البته اگر خرابی مادربرد به صورت کارخانه ای نباشد، شما ملزم به پرداخت هزینه بابت خرید قطعه و دستمزد کارشناس هستید.

به طور کلی بهتر است قبل از خرید لپتاپ، اطلاعات کاملی را درباره سیستم تهویه و کیفیت فن های دستگاه کسب کنید. اگر قدرت فن ها در حد و مقدار ای نیست که از پسِ خنک کردن دستگاه در هنگام کارهای سنگین مثل اجرای بازی های ویدیویی بر بیاید، بهتر است همگام با خرید لپتاپ، برای خرید یک کول پد مناسب هم اقدام کنید. خرید یک کول پد با کیفیت و ارزان می تواند جلوی اتفاقات بعدی نظیر فراوری گرمای بسیار شدید و آسیب احتمالی به قطعات را گرفته و به تبع، قدرت و کیفیت فن ها هم کاهش پیدا نمی کند.

پایه خنک نماینده لپ تاپ تسکو مدل TCLP 3101

355,000

تومان

پایه خنک نماینده لپ تاپ آیس کورل مدل N9

1,800,000

1,435,000

تومان

خرید پایه خنک نماینده از وبلاگ اخبار جدید

مشاهده همه

منبع: makeuseof

سوال و جواب های رایج درباره صدای فن لپتاپ

دلیل صدای فن لپتاپ چیست؟

سازندگان لپتاپ به منظور خنک سازی قطعات لپتاپ، یک الی چند فن در داخل سیستم تعبیه نموده تا به هر نحوی شده این هوای داغ به طور محبوس در فضای بسته لپتاپ باقی نمانده و به بیرون از دستگاه راهنمایی گردد.

آیا خرید کول پد برای لپتاپ الزامی و حیاتی است؟

هیچ الزام و اجباری برای خرید کول پد وجود ندارد. با این حال، اگر لپتاپ در اجرای کارهای سنگین دچار نقص عملکردی می گردد، بهتر است کول پد مناسبی را بخرید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "7 راه چاره برای کم کردن صدای فن لپتاپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 راه چاره برای کم کردن صدای فن لپتاپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید