امروز در فضا: چه کسی سیاره اورانوس کشف کرد؟!

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، قبل از اینکه هرشل اورانوس را کشف کند، ستاره شناسان دیگر قبلاً آن را دیده بودند، اما هیچ کس متوجه نشد که اورانوس است.

امروز در فضا: چه کسی سیاره اورانوس کشف کرد؟!

13 مارس 1781 و اندکی پس از کشف تلسکوپ، ویلیام هرشل هفتمین سیاره منظومه شمسی، اورانوس را کشف کرد.

کشف سیاره هفتم

ویلیام هرشل در 35 سالگی و به طور کاملاً تصادفی به اخترشناسی علاقه مند شد. او در نخستین گام آغاز به ساخت تلسکوپ های مختلف کرد و در طراحی و ساخت آینه های اسپکولا که در ساخت تلسکوپ ها کاربرد دارند، مهارت پیدا کرد.

هرشل با استفاده از دست ساخته های خود آغاز به رصد اجرام فضایی و سحابی ها کرد. او در سال 1781 جرمی فضایی را کشف کرد و حدس زد یک دنباله دار یا سحابی باشد. هرشل در رصد های بعدی که متوجه حرکت جرم شد، احتمال داد که دنباله دار باشد و حتی هنگامی که آن را به عنوان کشف به انجمن سلطنتی گزارش می داد نیز بر باورش پایبند بود. اما بعد به طور مطلق اثبات شد آنچه ویلیام هرشل دنباله دار می پنداشت، سیاره اورانوس است.

قبل از اینکه هرشل اورانوس را کشف کند، ستاره شناسان دیگر قبلاً آن را دیده بودند، اما هیچ کس متوجه نشد که اورانوس است، آن ها فکر می کردند که آن جرم یک ستاره است. هرشل و دیگر ستاره شناسان دو سال در خصوص اینکه آیا این ستاره دنباله دار است یا یک سیاره، بحث کردند.

اورانوس و حلقه هایش؛ شفق های قطبی سیاره در تصویر معین است

به پاس این کشف تاریخی ویلیام به عنوان عضو جامعه سلطنتی انگلیس پذیرفته شد و از سوی پادشاه جایزه نقدی قابل توجهی دریافت کرد. شش سال پس از این کشف، هرشل دو قمر تیتانیا و اوبرون سیاره را نیز کشف کرد تا نامش در علم اخترشناسی بیش از پیش زبانزد دنیایان گردد. تلسکوپی که ویلیام هرشل ساخته بود نیز برای 50 سال بزرگ ترین تلسکوپ دنیا بود.

نام گذاری اورانوس

اورانوس تا سال 1850 نامی نداشت. هرشل می خواست آن را ستاره جورج به نام شاه جورج سوم نام گذاری کند، اما اخترشناسان خارج از انگلستان با این کار چندان موافق نبودند. درنهایت، ستاره شناس آلمانی، یوهان بوده، آن را اورانوس به نام خدای آسمان یونان باستان نامید.

منبع: دیجیاتو

منبع: فرادید

به "امروز در فضا: چه کسی سیاره اورانوس کشف کرد؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امروز در فضا: چه کسی سیاره اورانوس کشف کرد؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید