ایران با فروش میعانات گازی تحریم های نفتی را دور زد

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، ایران با دور زدن تحریم های آمریکا توانست دو میلیون بشکه میعانات گازی به ونزوئلا بفروشد.

ایران با فروش میعانات گازی تحریم های نفتی را دور زد

به گزارش گروه سیاسی وبلاگ اخبار جدید، دویچه وله آلمان در گزارشی نوشت: شرکت های ردیابی نفتکش ها از تخلیه محموله دو میلیون بشکه ای میعانات گازی ایران در بنادر ونزوئلا خبر داده اند. این تانکر پس از پاک کردن نام خود، با نام هانی به سمت ونزوئلا حرکت نموده است.

میعانات گازی، نوعی نفت خام فوق سبک و گران قیمت است که از میادین گازی فراوری می گردد و ونزوئلا با مخلوط کردن آن با نفت فوق سنگین خود، فرایند پالایش نفت را آسان تر خواهد نمود.

پارسال نیز ونزوئلا، بزرگترین دارنده ذخایر نفتی دنیا، یک محموله میعانات گازی از الجزایر خریداری نموده بود، اما این کشور از ترس تحریم های آمریکا، دیگر محموله جدیدی به ونزوئلا ارسال نکرد.

نوع نفت ونزوئلا عمدتاً فوق سنگین است و پالایش آن احتیاج به تکنولوژی بالا دارد. اما با مخلوط کردن این نوع نفت با نفت فوق سبک، یا همان میعانات گازی، فرایند پالایش و فراوری بنزین راحت تر می گردد.

ظرفیت پالایشگاهی ونزوئلا طی سال های گذشته از 1/5 میلیون بشکه در روز به حدود 100 هزار بشکه در اوایل امسال میلادی رسید، اما ایران دو پالایشگاه این کشور را ماه مارس، (فروردین) تعمیر کرد و ظرفیت پالایشگاهی ونزوئلا را به بالای 200 هزار بشکه در روز رساند.

با اینحال، یک هفته ای بعد از خروج مهندسان ایرانی از ونزوئلا، یکی از پالایشگاه های تعمیر شده آتش گرفت.

شرکت های ردیابی نفتکش ها، از جمله تانکر ترکرز می گویند ایران با دور زدن قاره آفریقا، به صورت پنهانی و در حالی که سیستم سیگنال دهی نفتکش را خاموش نگه داشته شده بود، 2 میلیون بشکه میعانات گازی خود را به ونزوئلا رسانده است.

هنوز معلوم نیست ونزوئلا میعانات گازی ایران را با چه قیمتی خریده است، اما اوپک می نویسد متوسط قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه گذشته میلادی زیر 46 دلار بود. بدین ترتیب با توجه به اینکه میعانات گازی چند دلاری از نفت سنگین گران تر است، احتمالاً ارزش دو میلیون بشکه محموله ایران حدود 95 میلیون دلار باشد.

چند ماه پیش ایران پنج محموله، جمعاً 1/5 میلیون بشکه بنزین تحویل ونزوئلا داد.

شرکت های ردیابی نفتکش ها اخیراً متوجه شدند سه نفتکش ایرانی با 800 هزار بشکه بنزین در حال خروج از تنگه هرمز است و ابتدای ماه جاری میلادی، حدود دو هفته پیش بایستی این محموله ها به کانال سوئز می رسید. این شرکت ها، مقصد نهایی سه نفتکش ایرانی را با احتمال بسیار بالا ونزوئلا تخمین زده بودند، اما بعد از افشای حرکت آنها، نفتکش ها از حرکت باز ایستادند و احتمالاً جهت خود را تغییر داده و دوباره با سیگنال خاموش از جنوب آفریقا به سمت ونزوئلا حرکت نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ایران با فروش میعانات گازی تحریم های نفتی را دور زد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران با فروش میعانات گازی تحریم های نفتی را دور زد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید