با حقایقی درباره بلندگو و باند آشنا شوید

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، در کشور ما به بلندگو هایی که درون باکس یا جعبه مخصوص قرار می گیرند اصطلاحاً باند می گویند، اما تعیین نیست که این اصطلاح دقیقاً از کجا آمده است.

با حقایقی درباره بلندگو و باند آشنا شوید

وبلاگ اخبار جدید - بلندگو یا اسپیکر (Speaker)، وسیله ای است که می تواند انرژی الکتریکی را به صدا تبدیل کند و از یک تقویت نماینده نیز برای بلندتر کردن صدا استفاده می نماید. این قطعه، بخشی اساسی از هر سیستم صوتی است و معمولاً تفاوت کیفیت صدا در سیستم های صوتی، بیشتر ناشی از همین بخش است.

در کشور ما به بلندگو هایی که درون باکس یا جعبه مخصوص قرار می گیرند اصطلاحاً باند می گویند، اما تعیین نیست که این اصطلاح دقیقاً از کجا آمده است! به هر حال، اگر دوست دارید در خصوص بلندگو ها اطلاعات بیشتری کسب کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا چند حقیقت جالب را در خصوص این وسیله با هم مرور کنیم.

دانستنی هایی جالب در خصوص بلندگو و باند

1- بلندگو ها وظیفه تبدیل سیگنال الکتریکی به امواج صوتی و پخش کردن آن ها را بر عهده دارند.

2- بلندگو ها را می توان در بیشتر لوازم الکترونیکی از قبیل رادیوها، پخش نماینده های موسیقی، گیرنده های تلویزیونی، رایانه ها، گوشی های هوشمند و تقریباً تمام وسایلی که صدا فراوری می نمایند، یافت.

3- در سال 1861، یوهان فیلیپ ریس (Johann Philipp Reis) یک بلندگو را در تلفن خود قرار داد و در سال 1876، الکساندر گراهام بل (Alexander Graham Bell) به عنوان بخشی از تلفن خود، حق اختراع بلندگو را نیز به دست آورد. در ادامه، ارنست زیمنس (Ernst Siemens) آلمانی، طرح یک بلندگوی بهبود یافته را در سال 1877 به ثبت رساند.

بلندگوی ساخت یوهان فیلیپ ریس

4- بلندگو ها را می توان هم به صورت با سیم و هم بی سیم طراحی کرد که در انواع بی سیم آن صدا به جای سیگنال های الکتریکی به وسیله سیگنال های رادیویی منتقل می گردد.

5- موقعیت بلندگو در داخل اتاق، و بعلاوه موقعیت فرد نسبت به بلندگو، اندازه اتاق، و اندازه جذب یا انعکاس صدا در اتاق، همگی بر کیفیت صدای بلندگو تأثیر می گذارند.

6- رایج ترین نوع بلندگو ها از دیافراگم مخروطی شکل استفاده می نمایند که به یک آهن ربای الکتریکی متصل است. این دیافراگم تحت تأثیر سیگنال الکتریکی به ارتعاش درآمده و صدا فراوری می نماید.

7- در طول تاریخ، انواع مختلفی از بلندگو ها فراوری شده اند. از جمله بلندگو های بوقی، الکترواستاتیک، مغناطیسی، موج خمشی، صفحه تخت، قوس پلاسما و بلندگو های دیجیتال.

نمونه ای از یک بلندگو یا باند چهارتایی گران قیمت (سمت راست) در کنار یک بلندگوی 3.5 اینچی مقرون به صرفه (سمت چپ)

8- بلندگو ها معمولاً در داخل یک نوع جعبه قرار می گیرند؛ بنابراین امواج صوتی که در پشت جعبه فراوری می شوند با امواج صوتی جلو تداخل نداشته و بر کیفیت صدا تأثیر منفی نمی گذارند.

9- بلندگو ها بر حسب درایور های مختلفی که برای بازفراوری فرکانس های مختلف صدا در آن ها تعبیه شده، نام های متفاوتی دارند. مانند ووفر، ساب ووفر، توییتر، سوپرتویتر و بلندگوی میان رده.

10- دیافراگم بلندگو ها معمولاً از جنس کاغذ، پلی پروپیلن، آلومینیوم یا ترکیبی از این مواد ساخته می گردد.

منبع: دیجی رو

وبلاگ اخبار جدید وب گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "با حقایقی درباره بلندگو و باند آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با حقایقی درباره بلندگو و باند آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید