بیکاری جوانان ثمره تلخ ساده انگاری اشتغالزایی

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، بر اساس نتایج آماری زمستان 1401 که مرکز آمار ایران آن را منتشر نموده نرخ مشارکت مالی (نرخ فعالیت) جمعیت 15ساله و بیشتر نشان دهنده آن است که تنها 40.5 درصد جمعیت در سن کار از نظر مالی فعال بوده اند و در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته اند. بعلاوه این نتایج نشان دهنده آن است که نرخ مشارکت مالی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است.

بیکاری جوانان ثمره تلخ ساده انگاری اشتغالزایی

به گزارش اعتماد، نرخ بیکاری جمعیت 15ساله و بیشتر هم نشان می دهد که 9.7 درصد از جمعیت فعال بیکار بوده اند که نرخ بیکاری جوانان فعال در گروه سنی 15 تا 24ساله با افزایش 1.1درصدی همراه بوده و به 24.2 درصد رسیده، نرخ بیکاری گروه سنی 18 تا 35ساله نیز با رشد 0.8 درصدی به 17.4 درصد رسیده و نرخ بیکاری جمعیت 15ساله و بیشتر فارغ التحصیلان آموزش عالی نیز با کاهش 0.2 درصدی به 12.8درصد رسیده است بعلاوه سهم اشتغال ناقص در زمستان 1401 نشان می دهد که 9.5درصد جمعیت شاغل 15ساله و بیشتر دارای اشتغال ناقص بوده اند.

وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال پوشالی بود

ناصر چمنی، فعال حوزه کارگری در خصوص چگونگی افزایش مشارکت مالی بر این باور است که هر زمان که مردم ترغیب شوند سرمایه های خود را در جهت رشد مالی وارد بازار کار نمایند این مشارکت رخ می دهد و البته دولت ها نیز وظیفه دارند در این مسیر فضای کسب و کار را توسعه دهند.

چمنی در رابطه با وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال از سوی وزیر کار پیشین گفت: تنها با شعار دادن که شغلی ایجاد نمی گردد. متاسفانه دولتمردان سال هاست تنها با وعده ها و شعار های دلگرم نماینده و رنگارنگ بر سر کار می آیند، اما پس از آن دیگر کسی نیست که بابت این شعار ها از آن ها بازخواستی کند و بپرسد چند درصد از شعار های شما در خصوص ایجاد اشتغال محقق شد؟

این فعال حوزه کار در ادامه اعلام کرد: زمانی که وزیر کار پیشین وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال را داد هم ما انتقاد کردیم، اما باز هم هیچ گوش شنوایی نبود. سوال اصلی این است که چرا باید چنین فردی که اعداد به این بزرگی را مطرح می نماید و پس از آن می گوید با یک میلیون تومان هم می توان شغل ایجاد کرد را به عنوان وزیر کار انتخاب می نمایند. به نظر بنده این وعده ها مشابه ساخت یک میلیون مسکن در سال است که آن هم اصلا شدنی نیست.

ضرورت تفکیک تعداد شاغلین در حوزه های مختلف

چمنی با اشاره به آمار هایی که درخصوص مقدار اشتغال در کشور ارایه شده نیز اضافه نمود: در این آمار ها حتی افرادی هم که در هفته تنها چند ساعت کار می نمایند و به عنوان کارگر ساعتی یا کارگران فصلی به شمار می روند و افرادی که مشاغل پایدار ندارند را مدنظر قرار می دهند.

این فعال حوزه کارگری با بیان اینکه آمار ها باید به صورت تفکیک شده ارایه شوند، اعلام کرد: اینکه در آنالیز های آماری به تفکیک عنوان گردد در بخش صنعت چه تعداد فعالیت دارند یا در بخش خدمات و کشاورزی چه تعداد مشغول به کار هستند بسیار مهم است و اینکه باید محاسبه گردد این افراد چند ساعت در روز یا در هفته مشغول به کار هستند، تفکیک مشاغل و تعداد افراد شاغل در آن از این جهت حایز اهمیت است که این داده های آماری می تواند در جهت به کارگیری افراد در حوزه ها مورد استناد قرار گیرند.

حضور جوانان تحصیلنموده در مشاغل کاذب افزایش یافته است

چمنی با بیان اینکه نباید در بخش اشتغالزایی ساده انگاری گردد، اضافه نمود: ایجاد اشتغال در کشور چندان هم راحت نیست که بتوان با یک میلیون تومان شغل ایجاد کرد یا سالانه یک میلیون شغل به وجود آورد، چنین مساله ای اصلا شدنی نیست.

این فعال حوزه کار گفت: متاسفانه این روز ها شاهد آن هستیم که تعداد زیادی از جوانان تحصیلنموده کشور در بخش های خدماتی مانند اسنپ به عنوان راننده مشغول به کار هستند و جز اسنپ بسیاری از مشاغل کاذب دیگر هم وجود دارند که به اجبار افراد تحصیلنموده در آنجا حضور دارند.

او اضافه نمود: مسلما اگر بخواهیم آمار دقیقی از مقدار بیکاری در کشور ارایه کنیم صددرصد آمار بیکاری بسیار بیشتر از ارقامی است که دولت ها می دهند و با نگاهی به خانواده ها به راحتی می توان دریافت که این روز ها خانواده ای وجود ندارد که یک جوان بیکار در خانه نداشته باشد.

سیاست های دولت در راستای اشتغالزایی نیست

چمنی ادامه داد: آنچه معین است متاسفانه سیاست های دولت هم در راستای اشتغالزایی نیست و در راستای حذف اشتغال است به عنوان نمونه می توان به دستمزد ها اشاره نمود، فردی که مشغول به کار است براساس ماده 41 قانون کار باید قادر باشد با حداقل حقوق دریافتی، خود و خانواده اش را تامین کند این درحالی است که مقدار دستمزد ها برای سال 1402 تنها 27درصد رشد داشته که یقینا تا 6 ماه آینده خواهیم دید که مقدار بیکاری بالا خواهد رفت، چراکه کارگری که 8 تا 9 ساعت در مجموعه ای مشغول به کار است زمانی که نمی تواند یک سوم هزینه های خود را تامین کند مسلما این شغل را رها خواهد نمود و در پی شغل های کاذب دیگری می رود که حداقل قادر باشد زندگی خود را تا سرانجام ماه تامین کند.

سرکوب دستمزد ها خدمت به مردم نیست

این فعال حوزه کار گفت: متاسفانه دولتمردان ما این گونه فکر می نمایند که با سرکوب دستمزد ها به مردم خدمت می نمایند، این درحالی است که این تفکرات درست نیست و این مساله تنها باعث می گردد تیشه بر ریشه اقتصاد وارد گردد، زیرا کارگران با این دستمزد های اندک از کار خود دلزده می شوند یا باید چند شغله شوند یا در پی مشاغل کاذب بروند.

چمنی با بیان اینکه مشاغل ما امنیت شغلی لازم را هم ندارند، اضافه نمود: بار ها شاهد آن بوده ایم که فردی که ایام جوانی خود را در شغلی گذرانده است، کارفرما بنا به دلایلی او را اخراج نموده و او پس از سال ها بیکار شده است یا در بخش سرمایه گذاری ها شاهد آنیم که حمایت های لازم از سوی دولت برای سرمایه گذاران صورت نمی گیرد و به جای اینکه رویه ها را برای فراورینمایندگان تسهیل نمایند با قوانین دست و پا گیر مانع این مساله می شوند و سوال اینجاست که کدام کشور در جهان بدون سرمایه گذاری خارجی توانسته رشد مالی مناسب، اشتغال پایدار و آبرومند یا فراوری بالایی داشته باشد؟

چمنی در پاسخ به این پرسش که برمبنای کدام نظام آماری می توان تعداد شاغلین را به صورت دقیق به دست آورد، گفت: برترین آمار در این بخش را سازمان تامین اجتماعی ارایه می دهد، این سازمان یک منبع قابل استناد برای مقدار اشتغال است، هر چند ممکن است بعضی افراد شاغل هم در بخش هایی باشند که در تامین اجتماعی نام شان نباشد، اما بزرگ ترین مجموعه ای که قادر است این آمار را ارایه کند سازمان تامین اجتماعی است، چراکه کارفرما مکلف است پس از استخدام برای کارگر خود بیمه رد کند و براساس این بیمه می توان آمار را از تامین اجتماعی دریافت کرد.

این فعال حوزه کارگری در سرانجام با اشاره به شعار سال 1402 اضافه نمود: باتوجه به شرایط کنونی کشور و بنیه دولت بعید است حتی ذره ای به مهار تورم و رشد فراوری نزدیک شویم.

منبع: فرارو

به "بیکاری جوانان ثمره تلخ ساده انگاری اشتغالزایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیکاری جوانان ثمره تلخ ساده انگاری اشتغالزایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید