تخصیص اعتبار برای سامان دهی برج رادکان کردکوی

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، استاندار گلستان در بازدید از برج رادکان شهرستان کردکوی و آنالیز نیازهای مرمتی آن دستور تخصیص اعتبار برای سامان دهی این برج تاریخی را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان صادر کرد.

تخصیص اعتبار برای سامان دهی برج رادکان کردکوی

به گزارش وبلاگ اخبار جدید به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان، هادی حق شناس روز پنجشنبه 26 تیرماه 99 در بازدید از منطقه دنیا نما و روستاهای راستا در مصاحبه با صداو سیمای مرکز گلستان گفت: عمده مشکل این روستاها شامل جاده دسترسی است که مقرر شد اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در اسرع وقت زیرسازی و آسفالت این راستا را در دستور کار قرار دهد و همچنین مشکل آنتن دهی خطوط تلفن همراه در این منطقه نیز به وسیله شرکت مخابرات آنالیز و رفع گردد.

استاندار گلستان در حاشیه بازدید از برج رادکان شهرستان کردکوی و آنالیز نیازهای بازسازیی آن دستور تخصیص اعتبار 1 میلیارد ریالی برای ساماندهی این برج تاریخی را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان صادر کرد و گفت: بازسازی و سامان دهی برج رادکان با این مبلغ توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اجرایی گردد.

او در انتها توضیح داد: زیبایی های گردشگری و طبیعی این منطقه بی نظیر است و باید کوشش کنیم با فراهم سازی زیرساخت های گردشگری، دسترسی مردم به این زیبایی ها تسهیل گردد.

احمد تجری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان در بازدید از برج رادکان شهرستان کردکوی گفت: این برج که در سال 1310 خورشیدی به شماره 145 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، از نظر سبک معماری و نوع مصالح و تزئینات و زمان ساخت شباهت زیادی با دیگر برج های شمال ایران مانند برج قابوس، برج رسک ساری، برج لاجیم سوادکوه و همچنین برج رادکان خراسان شمالی دارد.

او اعلام کرد: براساس کتیبه موجود در زیر گنبد رک که به خط پهلوی ساسانی و خط کوفی است، زمان احداث بنا از سال407 تا 411 ه.ق (اوایل قرن پنجم) بوده که نشان می دهد زمان آغاز ساخت آن 10 سال پس از میراث دنیای گنبد قابوس بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان بااشاره به این که از سال 1384 تا سال گذشته اعتباری حدود 3 میلیارد ریال را برای بازسازی و ساماندهی این برج تاریخی هزینه شده است، یادآور شد: بازسازی قسمتی از پوشش رک بنا، حذف الحاقات از بنا، بندکشی برج، محوطه سازی برج، ایجاد و احداث راستا دسترسی و انتقال راستا لوله آب از جمله اقدامات بازسازیی سال های گذشته در این اثر تاریخی بوده است.

هادی حق شناس استاندار گلستان با همراهی احمد تجری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، ابراهیم قدمنان فرماندار شهرستان کردکوی، قدرت اله عابدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و سایر مسئولین استانی و شهرستانی از ارتفاعات درازنو و دنیا نما و همچنین شرایط جاده دسترسی وعملیات راهسازی برج رادکان، مجموعه مردم شناسی سقاخانه رادکان و شرایط گردشگری روستاهای منطقه بازدید کرد.

برج رادکان در فاصله حدود 40 کیلومتری جنوب شهرستان کردکوی و 4 کیلومتری روستای رادکان و در منطقه کوهستانی کوه های البرز قرار گرفته است. این برج که مدفن یکی از اسپهبدان حکومت آل باوند به نام ابوجعفر محمد بن باوند است، دارای 26 متر ارتفاع و از 3 قسمت (پی، ساقه و گنبد مخروطی شکل) تشکیل شده است.

منبع: میراث آریا

به "تخصیص اعتبار برای سامان دهی برج رادکان کردکوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخصیص اعتبار برای سامان دهی برج رادکان کردکوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید