ارزشمندترین سنگ جهان زیر پای مردم فقیر این روستا!

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، پیشرفت فناوری و ارزش پیدا کردن لیتیوم که یک ماده معدنی کلیدی در دنیای فناوری است، روستایی فقیر در هند را روی دریایی از ثروت نشانده است.

ارزشمندترین سنگ جهان زیر پای مردم فقیر این روستا!

به گزارش خبرآنلاین، اکتشاف لیتیوم در روستای صلال باعث شد تا هند در جایگاه پنجمین ذخایر بزرگ لیتیوم در جهان بایستد. یک ماده معدنی که در جهانی فناوری کلیدی و سرنوشت ساز است. روستای صلال 10 هزار نفر جمعیت دارد، ولی مثل دیگر منطقه ها دوردست تحت قلمرو هند، از نظر زیر ساخت ها و امکانات رفاهی شرایط نامطلوبی دارد و حتی فاقد پمپ بنزین است. چرخ اقتصاد این روستا با کشاورزی می چرخد، ولی حالا دولت هند در کوشش است تا صنایعی با فناوری پیشرفته در آنجا راه اندازی کند.

در روز نهم فوریه دولت هند اظهار داشت که این روستا روی بستری در حدود 5.9 میلیون تنی از لیتیوم قرار گرفته است؛ فلزی نرم و سفید رنگ که بخش اصلی باتری هایی که برای ساخت وسایل نقلیه الکتریکی، تلفن ها و رایانه ها به کار می رود را تامین می نماید.

لیتیوم یا طلای جهانی فناوری

لیتیوم یکی از اجزاء مهم در باتری های قابل شارژ است که در تلفن های همراه، رایانه های دستی و خودرو های برقی مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر، آلیاژی از لیتیوم و آلومینیوم در صنایع هواپیماسازی مورد استفاده قرار می گیرد که سبک، قابل انعطاف، محکم و مقاوم است.

علاوه بر این، لیتیوم نیروی کششی زیادی دارد و به علت وزن کم آن گزینه بسیار مناسبی برای باتری های کم وزن و پرانرژی است. بعلاوه، این ماده معدنی همراه با سرب آلیاژی را فراوری می نماید که در ساختن بلبرینگ چرخ های قطار استفاده می گردد.

از دیگر مصارف لیتیوم می توان به کاربرد آن در صنعت داروسازی اشاره نمود.

با این همه در خصوص مصرف لیتیوم هم در صنایع و بعلاوه در داروسازی توجه به یک نکته بسیار مهم می باشد. مرز میان سودمند بودن این ماده و سمی بودنش برای انسان و محیط زیست بسیار بسیار نازک و شنماینده است.

دل نگرانی های مردم صلال بعد از شادی فراوان

در حالی که مقامات سیاسی و تجاری هند از این موضوع غرق در شادی هستند، اما نگرانی مردم جامو و کشمیر این است که بهره برداری از این معادن ارزشمند، به معنای درگیری اجتماعی و تخریب محیط زیست شان باشد.

یک هفته بعد از اعلام این خبر، خبرنگار WIRED سری به صلال زد و خیابان های روستا تقریبا خلوت بودند و مردم در گروه های کوچک تبادل نظر می کردند. یکی می گفت: قرار است میلیونر شویم؟ و دیگری می گفت: دولت به هیچ قیمتی این منابع را رها نمی نماید و این شاید سرانجام روستای ما باشد.

وقتی مقامات سازمان زمین شناسی هند در سال 2018 برای کشف لیتیوم به صلال سفر کردند، روستائیان به شدت نگران شده بودند. یکی از اهالی روستا می گوید: وقتی کارشناسان برای جمع آوری نمونه، آغاز به حفاری کردند، روستائیان به شدت نگران بودند و می گفتند که این ها زمین های ما را ویران می نمایند. ولی ما مطمئن بودیم که کسی نمی خواهد زمین های ما را بگیرد و تنها بحث آنالیز برای اکتشاف معدن است.

کارشناسان محیط زیست هشدار داده اند که معمولا استخراج لیتیوم برای محیط زیست مخرب است و باعث آسیب تماشا خاک و آلودگی هوا و آب می گردد و این اتفاق در کشور های مختلف جهان رخ داد و به عنوان مثال نشت مواد شیمیایی سمی در معدنی در بخش شمالی تبت در سال 2016، اکولوژی اطراف را نابود و باعث مرگ هزاران ماهی شده بود.

طبق گفته راجا مظفر بات، فعال محیط زیست کشمیر، اکولوژی جامو و کشمیر در حال حاضر هم بسیار شنماینده است: رودخانه چناب از منطقه ها حساسی عبور می نماید و شک دارم که با استخراج لیتیوم این رودخانه جان سالم به در ببرد. حتی اگر دولت در این کوه ها طلا هم پیدا کند، نباید آن را استخراج کرد. هیچ چیز ارزشمندتر از جان ما نیست..

اما عزم دولت هند برای استخراج این معادن لیتیوم جزم است؛ نخست وزیر هند بر کوشش برای خودکفایی در طیفی گسترده از محصولات استراتژیک، از فولاد گرفته تا الکترونیک و تجهیزات نظامی می کوشد و مقامات دولت هند معتقدند که این کشور باید در انرژی نیز در پی خودکفایی باشد. طبق آمار های رسمی فروش خودرو های برقی در هند بین سال های 2020 تا 2022 از کمتر از 50 هزار خودرو به بیش از 443 هزار خودرو رسیده. دولت هند پیش بینی می نماید که 30% از فروش خودرو های شخصی، 70% از فروش خودرو های تجاری و 80% از فروش خودرو های دو و سه چرخه تا سال 2030، خودرو های برقی خواهند بود. استفاده از خودرو های الکتریکی، به هند در مسیر کاهش واردات نفت و بعلاوه دستیابی به اهداف خود در کاهش آلاینده های هوا یاری زیادی خواهد نمود.

فراوری باتری برای استفاده در خودرو های برقی، به حجم زیادی لیتیوم احتیاج خواهد داشت. با وجود روابط پرتنش میان هند و چین، هندی ها بخش عمده ای از احتیاجشان به لیتیوم و لیتیوم-یون را از چین تامین می نمایند و درصورتی که لیتیوم یافت شده در روستای صلال استخراج گردد، حجم لیتیوم کافی برای تامین باتری خودرو های برقی خصوصی در هند تامین خواهد شد.

این اندازه از ذخایر لیتیوم این پتانسیل را دارد که دو چالش بزرگ هند، یعنی آلودگی و امنیت انرژی را حل نماید. البته حجم ذخایر لیتیوم در جامو و کشمیر لزوما به این معنا نیست که این کشور می تواند از نظر مالی و زیست محیطی به خودکفایی برسد. بعضی متخصصان این سوال را مطرح می نمایند که حتی اگر استخراج لیتیوم در صلال به قیمت آسیب به محیط زیست، انجام گردد، آیا امکان بهره برداری از آن با قیمت مناسب وجود دارد؟ و این ابهام را مطرح می نمایند که شاید حتی واردات لیتیوم همچنان به صرفه تر باشد و باید پاسخ این سوالات پیدا گردد.

منبع: فرارو

به "ارزشمندترین سنگ جهان زیر پای مردم فقیر این روستا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزشمندترین سنگ جهان زیر پای مردم فقیر این روستا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید