قبل از سفر به استانبول بخوانید

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، استانبول شهری نزدیک و در همسایگی ایران است. اما شاید لازم باشد قبل از سفر به این شهر درباره آن بیشتر بدانیم. مثلا در استانبول از چه وسایل حمل و نقلی می توانیم استفاده کنیم؟ هزینه های سفر به استانبول با توجه به بودجه ما چقدر است وقتی به استانبول برسیم چطور از فرودگاه به هتل برویم یا در منطقه ها مختلف گشت و گذار کنیم؟ پاسخ این سوال ها را در این مطلب پیدا می کنید.

قبل از سفر به استانبول بخوانید

زبان مردم در استانبول

در استانبول مردم به زبان ترکی صحبت می نمایند.

ارز و پول در استانبول

واحد پول استانبول لیره (TL) است. دستگاه های ATM در سراسر شهر در دسترس هستند. کارت های اعتباری در بیشتر مغازه ها، هتل ها و رستوران های درجه یک پذیرفته می گردد.

تلفن موبایل و سیم کارت

بیشتر تلفن های اروپایی و استرالیایی در این شهر کار می نمایند؛ اما برخی از تلفن های شمال آمریکا در استابول قابل استفاده نیستند. این موضوع را از کسی که تلفن را از او می خرید سوال کنید. سیم کارت های اعتباری را باید هنگام خرید فعال کنید.

استانبول ساعت چند است؟

ساعت استانبول حدود یک ساعت و 30 دقیقه از ایران عقب تر است. یعنی وقتی در ایران ساعت 12:00 ظهر است در استانبول ساعت 10:30 صبح است.

هزینه های روزانه چطور است؟

بودجه پایین (کمتر از 60 یورو)

اتاق خوابگاه: 11 تا 25 یورو

کباب یا پیده ترکی: 6 تا 7 یورو

نوشیدنی در فروشگاه های محلی: 4 یورو

بودجه میانه (60 تا 200 یورو)

اتاق دوتخته: از 80 یورو

ناهار لوکانتا (اغذیه فروشی های آماده): 10 یورو

نوشیدنی: 35 یورو

تاکسی از سلطان احمد تا بی اوغلو: 6 یورو

بودجه بالا (بیشتر از 200 یورو)

اتاق دوتخته: از 200 یورو

شام در رستوران با نوشیدنی: 50 یورو

نوشیدنی در غذاخوری های فضای باز: 12 یورو

تجربه حمام ترکی: از 50 یورو

ورود به استانبول

فرودگاه تازه استانبول: این فرودگاه با میدان تکسیم استانبول حدود 40 دقیقه فاصله دارد و دسترسی آن با تاکسی و اتوبوس های هاوا ایست است. در سایت Havaist شما می توانید نام این ایستگاه ها و ساعت های حرکت این اتوبوس ها را مشاهده کنید. تقریبا می توان گفت به مقدار تمام منطقه ها، چندین هاوا ایست وجود دارد که هر 15 تا 20 دقیقه یکبار حرکت می نمایند.

فرودگاه بین المللی صبیحا گوکچن (Sabiha Gökçen): اتوبوس هاواتاش به سمت میدان تکسیم (13 لیره، 4 صبح تا 1 شب)، قطار کابلی (4 لیره) و تراموا (4 لیره) به سمت ایستگاه سلطان احمد؛ اتوبوس هاواتاش به سمت کادیکوی (8 لیره، 4:15 صبح تا 12:45 شب)؛ تاکسی 13 لیره به سمت ایستگاه سلطان احمد و 100 لیره به سمت میدان تکسیم.

با چه وسیله ای در استانبول بگردیم؟

استانبول کارت، کارت اعتباری و قابل شارژ برای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی در شهر استانبول است. استفاده از این کارت ها باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می گردد.

تراموا

ترامواها از باجیلار، در غرب شهر، به سمت کاباتاش، نزدیک میدان تکسیم در بی اوغلو حرکت می نمایند. این وسیله نقلیه در این منطقه ها ایستگاه دارد: زیتین بورنو، بازار بزرگ بیازیت، سلطان احمد و اسکله امینونو.

قایق

قایق ها بین سواحل آسیایی و اروپایی استانبول، بالا و پایین شاخ طلایی و تنگه بوسفر، و سمت جزایر پرنس در رفت و آمد هستند.

تاکسی

تعداد تاکسی ها در استانبول بسیار زیاد است.

مترو

یک خط مترو آکسارای را به فرودگاه، و یک خط شیشانه، نزدیک میدان تونل در بی اوغلو، را به میدان تکسیم و منطقه ها تجاری و مسکونی شمال آن وصل می نماید.

قطار کابلی

قطار کابلی رفت و آمد از خط ترموا به سمت خیابان استقلال را ساده می نماید. یکی از این خطوط کاراکوی را به تونل، و دیگری کاباتاش را به میدان تقسیم وصل می نماید.

اتوبوس

جالب ترین خط حمل و نقل اتوبوس های استانبول در جهت ساحل بوسفور واقع شده است.

برگرفته از کتاب lonely planet

ترجمه: تحریریه وبلاگ اخبار جدید

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "قبل از سفر به استانبول بخوانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قبل از سفر به استانبول بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید