ترکیه هندوانه ایران را مفت می خرد؟، کمین کامیون های ترک برای بارهای ایران

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، اخیرا اخباری مبنی بر صادرات روزانه 700 کانتینر هندوانه به ترکیه خبرساز شد. اما سازمان گمرک با تکذیب این خبر اعلام نمود: روزانه حداکثر 100 کانتینر هندوانه از خاک ایران به مقصد این کشور می رود.

ترکیه هندوانه ایران را مفت می خرد؟، کمین کامیون های ترک برای بارهای ایران

شاید در نگاه اول صادرات یک محصول به صرفه به نظر آید و ارزآوری آن مورد تأکید قرار بگیرد، اما نکته حائز اهمیت در این ماجرا به نحوه فروش هندوانه به خریداران ترک بازمی گردد. گویا کامیون داران این کشور در میانه راه تزانزیت، کالا را از بارفروشان ایرانی با بهایی بسیار پایین تر از قیمت واقعی می خرند و آن را از کشور خارج می نمایند.

بعلاوه موضوع دیگر به بحث آب بری هندوانه بازمی گردد. مقدار مصرف آب از مرحله کاشت تا برداشت این محصول به میزان ای است که حتی بعضی کارشناسان اعتقاد دارند که واردات آن می تواند به صرفه تر از فراوری باشد.

از سوی دیگر صادرات این محصول نه تنها ارزآوری چندانی برای کشور ندارد، بلکه گفته می گردد بعضی بارفروشان آن را به ریال و مقرون به صرفه تر از قیمت داخلی به دست کامیون داران ترکیه می رسانند.

در همین زمینه نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران در تبادل نظر با وبلاگ اخبار جدید می گوید: متاسفانه گاهی هندوانه چنان مقرون به صرفه به دست خریداران ترک می رسد که اگر از عبارت مفت فروشی استفاده کنیم چندان بیراه نگفته ایم.

فروش یک کامیون هندوانه به قیمت یک وانت بار!

مصطفی شادلو با اشاره به علت این موضوع اظهار کرد: مشاهده می گردد که بعضی از کامیون داران ترک در میانه راه کمین می نمایند تا بارهای ایرانی از راه برسد و هندوانه ها را خالی نمایند. بعضی بارداران هم یک کامیون بار را به میزان قیمت یک وانت بار حساب می نمایند. در حالی که همین محصولات در ترکیه با قیمت های گزاف به فروش می رسد.

ترک ها حتی هزینه حمل ونقل نمی دهند

او ادامه داد: طبیعی است که ترکیه، پاکستان یا هر کشور دیگری چشم به محصولات ایران بدوزند، اما ما چرا به آن ها اجازه چنین کاری می دهیم؟ ترک ها به خود حتی زحمت نمی دهند تا به سمت چابهار و نوار گرم کشور که هندوانه کشت می گردد حرکت نمایند. کامیون آن ها در مراکز و میادین اصلی تره بار تهران می ایستند تا حتی هزینه حمل ونقل نپردازند.

شادلو درباره مقدار صادرات هندوانه به ترکیه شرح داد: ممکن است عده ای به صورت چشمی تعداد کامیون ها را 700 دستگاه تخمین بزنند. اما بهتر است در این زمینه به آمار گمرک اعتماد کنیم. بعید هم به نظر می رسد که مقدار صادرات آن طور که رسانه ها می گویند، باشد.

هدررفت آب کشور در قالب هندوانه

وی تشریح کرد: اصل موضوع مقدار صادرات نیست، بلکه اکنون باید پرسید که چرا فراوری هندوانه در ایران بیش از احتیاج بازار است؟ ما نمی گوییم که هندوانه وارد گردد، چراکه تاثیر مستقیم روی قیمت و خروج ارز از کشور می گذارد. اما نباید هم به همین راحتی منابع آبی کشور را در قالب هندوانه در اختیار سایر کشورها بگذاریم.

شادلو در سرانجام تأکید کرد: فراوری هندوانه به قدری مازاد است که اگر به ترکیه هم نرسد باید دورریز گردد. در نهایت این کشاورز و فراورینماینده است که باید بهای این سیاست نادرست را بپردازد. طبق محاسبات شاید در هر کیلو حدود 2500 تومان به کشاورز برسد که گاه کمتر از هزینه آن است. تا زمانی که الگوی کشت در ایران اصلاح نگردد، به نظر می رسد این رویه ادامه یابد.

برای مطالعه بیشتر خبر صادرات هندوانه با قیمت بازار داخلی را بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

به "ترکیه هندوانه ایران را مفت می خرد؟، کمین کامیون های ترک برای بارهای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه هندوانه ایران را مفت می خرد؟، کمین کامیون های ترک برای بارهای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید