کوشش برای افزایش سهم اقتصاد دانش بنیان از فراوری ناخالص ملی

به گزارش وبلاگ اخبار جدید به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی فیروزآبادی در آئین شروع به کار مرکز نوآوری بافقی نو در استان یزد، گفت: این مرکز نوآوری که به همت مسئولان شهرستان بافق و یک شرکت فعال در حوزه فراوری سنگ آهن ایجاد شده است، یک جریان نوآورانه را در این شهرستان به راه می اندازد و این جریان سازی گامی فراتر و مهم تر از ایجاد زیرساخت ها است.

کوشش برای افزایش سهم اقتصاد دانش بنیان از فراوری ناخالص ملی

دهقانی اضافه نمود: این مجموعه بزرگ و توانمند وارد فضای کارآفرینی نوآورانه شده که در نوع خود اتفاق مبارکی است. با عزمی که در مدیران جوان این مجموعه وجود دارد، امیدواریم که شاهد آمار قابل توجهی از اشتغال فناورانه و نوآورانه در این شهرستان باشیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با بیان این که شهرهای کوچک تر و کم تر برخوردار به لحاظ استعدادهای ذاتی غنی هستند که می تواند اشتغال زا و ارزش آفرین باشد، ادامه داد: خداوند استعداد خوبی را به این نقطه از کشور بخشیده است و بافق و محدوده اطراف آن، از حیث منابع و معادن غنی است. همین استعداد سرزمینی زمینه را برای شکل گرفتن انواع و اقسام نیازهای فناورانه و توسعه روش های پاسخ دهنده به این نیازها، از خردایش، فرآوری، اکتشاف و سایر نیازها فراهم نموده است. ایجاد مراکز نوآوری و کارآفرینی می توانند با پیوند این مسائل و نیازها به ظرفیت های انسانی و توانمندی های شرکت های دانش بنیان، راه گشای صنایع معدنی از یک سو و ایجاد اشتغال و خلق ارزش اضافه نموده از سوی دیگر باشد.

دهقانی مطرح نمود: این شرکت فعال در حوزه فراوری سنگ آهن، با ایجاد صندوق CVC و مرکز نوآوری و کارآفرینی، بخشی از مسئولیت اجتماعی خود نسبت به این منطقه و مردمش را پاسخ می دهد. این مراکز می توانند نقش یک هاب اتصال دهنده مسائل و نیازها به بخش های متخصص و نیروی انسانی توانمند را ایفا نمایند.

دهقانی، با بیان اینکه این شرکت می تواند نیازهایش که مربوط به معادن و طرح های توسعه ای نو است را به مدد این هاب ارتباطی، پاسخ بدهد، اضافه نمود: انتظار می رود سالیانه از این منطقه، صدها میلیون دلار مساله فنی در کشور منتشر گردد که همه بخش های فناور و نوآور فعال کشور در حل آن ها نقش آفرین شده و علاوه بر این، مسائل و نیازهای سایر بخش های کشور را نیز حل نماید.

وی درباره نقش مسئولیت اجتماعی شرکت ها گفت: این شرکت فعال مسئولیت اجتماعی خود را در حل مسائل و نیازهای اشتغال و کارآفرینی برای افراد ساکن به یاری ظرفیت های بومی این شهرستان مورد توجه قرار داده، اقدام ارزشمندی است و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری نیز به پاس همت و کوشش فعالان شرکت، اراده و استعداد مردمان این سرزمین و نعمات و ظرفیت های بومی خدادادی این منطقه، نهایت حمایت را از این جریان کارآفرینی شهرستان صورت خواهد داد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری درباره حمایت ها از مرکز نوآوری و کارآفرینی بافقی نو مطرح نمود: با توجه به زیرساخت و پلتفرم خوبی که در قالب مرکز نوآوری بافقی نو برای توسعه کارآفرینی فراهم شده است، معاونت علمی نیز انواع حمایت ها را از جنس غنای محتوایی این مرکز نوآوری و کارآفرینی صورت می دهد. برنامه ای حمایتی در قالب یک بسته برای توسعه بخش محتوایی ارائه خواهد شد که متناسب با اندازه حرکت این مرکز نوآوری در مسیر حل نیازها و ایجاد اشتغال، محدودیتی در حمایت ها وجود نخواهد داشت.

اجرای برنامه استانی اقتصاد دانش بنیان

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری با بیان این که توسعه شهرمحور اقتصاد باید یکی از محورهای صنایع بزرگ باشد، ادامه داد: امروز در شهرهای کوچک و شهرستان ها به ویژه منطقه ها کم تر برخوردار، فرهنگ نوآوری و کارآفرینی در حال توسعه است و مجموعه های بزرگ و توانمند ظرفیت خود را به مسیر نوآوری و جریان های نو راهنمایی نموده اند تا در شهر و استان، آبادانی، اشتغال و ارزش ایجاد نمایند.

دهقانی، با اشاره به برنامه برش استانی توسعه اقتصاد دانش بنیان در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: محور و نقطه کانونی تمام برنامه های معاونت علمی، در توسعه اقتصاد دانش بنیان خلاصه می گردد و مهم ترین این امر، توجه به برش استانی، شهرستانی و شهری این اقتصاد است.

به اعتقاد معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری، انواع حمایت ها و معافیت های ذیل قانون، باید به شهرهای ایران معطوف گردد و موضوع استانی داشته باشد تا اقتصاد دانش بنیان به عرصه ظهور و بروز برسد؛ شهرهای ایران دارای ظرفیت های کمتر شناخته شده و استعدادهای ویژه ای هستند که با حمایت های متمرکز و شهرمحور می توانند شکوفا شوند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با بیان این که از اواخر تیرماه امسال، برنامه استانی توسعه اقتصاد دانش بنیان اجرایی می گردد ادامه داد: برنامه برش استانی اقتصاد دانش بنیان در معاونت علمی شروع می گردد که برنامه های جدی و متمرکز را در توسعه اقتصاد دانش بنیان بخشی و شهری پیش خواهد برد. این طرح در مرحله نخست با 5 استان شروع خواهد شد و در قالب این برنامه هر استان تکالیف و برنامه های خود را در توسعه اقتصاد دانش بنیان طی یک بازه زمانی معین خواهد دانست. در این برنامه اندازه توسعه شرکت ها، اشتغال ایجاد شده، سهم اقتصاد دانش بنیان هر استان از فراوری ناخالص ملی و اندازه سرمایه گذاری ها در این حوزه معین خواهد بود.

کوشش برای افزایش سهم اقتصاد دانش بنیان از فراوری ناخالص ملی

دهقانی درباره افق پیش روی معاونت علمی برای افزایش سهم اقتصاد دانش بنیان از فراوری ناخالص ملی و اشتغال گفت: هم راستا با برنامه 5 ساله هفتم؛ برنامه ریزی و هدف گذاری که در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری تعریف نموده ایم، به گونه ای که سهم اقتصاد دانش بنیان از فراوری ناخالص ملی، سالانه یک درصد افزایش پیدا کند و سالانه حداقل یک درصد نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی کاهش پیدا کند که قریب به 20 هزار اشتغال در سال خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر

به "کوشش برای افزایش سهم اقتصاد دانش بنیان از فراوری ناخالص ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش برای افزایش سهم اقتصاد دانش بنیان از فراوری ناخالص ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید