اجرای 26 پروژه پیشران به وسیله نخبگان

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی امروز در نشستی با اصحاب رسانه که با حضور محمدصادق خیاطیان رئیس مرکز آنالیز های استراتژیک ریاست جمهوری در معاونت علمی برگزار گردید به تشریح آئین نامه حمایت از نخبگان ایرانی پرداخت.

اجرای 26 پروژه پیشران به وسیله نخبگان

وی با بیان اینکه آئین نامه حمایت از نخبگان ایرانی هفته گذشته به تصویب رسید، گفت: این آئین نامه 18 ماده دارد که در راستای حمایت از نخبگان در زمینه های بیمه و مسکن، حضور آنها به عنوان اعضای هیأت علمی، شرکت های دانش بنیان، پروژه های پیشرفت و … با یاری دستگاه های اجرایی اجرایی می گردد.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه توجه به نخبگان جزو بدیهی ترین مسائل هر جامعه مطلع و دولت هوشمند است، گفت: در سراسر جهان این موضوع سرلوحه کار دولت هوشمند قرار می گیرد.

به گفته معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان یاری استعدادهای برتر و نخبگان می تواند به مدیریت بهتر و حل مسائل کشور یاری کند تا سطح جامعه ارتقا پیدا کند.

وی اعلام نمود: آئین نامه حمایت از نخبگان ایرانی یک دستورالعمل حمایتی از نخبگان است که می توانیم از پتانسیل آنها برای حل مسائل بزرگ کشور بهره ببریم.

وی اعلام کرد: این آئین نامه هفته گذشته به تصویب رسیده است و قرار است از سال آینده به صورت فوری و جدی آئین نامه حمایت از نخبگان پیگیری گردد.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه معاونت علمی وظیفه جریان سازی و هماهنگی در حوزه علم و فناوری را بر عهده دارد گفت: در راستای تحقق این امر 5 اولویت و موضوع را سرلوحه کار خود قرار داده است؛ توسعه اندیشه ورزی در کشور، توسعه علمی، توسعه فناوری، تحقق اقتصاد دانش بنیان و توسعه بازار و بهبود فضای کسب و کار از جمله این اولویت ها برای جریان سازی به شمار می رود.

به گفته دهقانی فیروزآبادی، تمام هدف معاونت علمی تقویت بنیاد علمی کشور و توسعه آن است و با ایجاد فضای لازم برای اشخاص شاخص به جریان سازی در سطح ملی و جهانی یاری می نماید؛ این موضوع ذیل هدف توسعه علم پیش می رود.

وی در مورد اولویت توسعه فناوری گفت: ما لازم داریم با توجه به احتیاج کشور و نظرات نخبگان آینده ایران را با توسعه فناوری ارتقا دهیم.

وی در مورد تحقق اقتصاد دانش بنیان گفت: معاونت علمی درصدد است با تمام زنجیره علم، فناوری و نوآوری کشور به این جریان سازی سرعت بخشد.

26 پروژه پیشران به وسیله نخبگان اجرا می گردد

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه یکی از مجموعه فعالیت هایی که معاونت علمی در پیش گرفته است پیگیری اجرای 18 پروژه پیشران در حوزه های مختلف است.

وی با بیان اینکه برای سال جاری 18 پروژه پیشران و برای سال آینده 8 پروژه دیگر را تعریف نموده ایم که به واسطه نخبگان کشور و ایرانیان مقیم خارج اجرایی گردد.

وی با بیان اینکه جمعاً 26 پروژه بزرگ پیشران قرار است به وسیله نخبگان کشور طی سه سال اجرایی گردد، گفت: جمعاً هزینه این پروژه ها یک میلیارد یورو خواهد شد که قرار است در حوزه های سلامت، حمل و نقل، تنش های آبی، امنیت غذایی، مواد اجرایی شوند.

به گفته وی این پروژه ها دارای تکنولوژی سطح بالایی هستند که تأثیرگذاری زیادی در زندگی مردم خواهد داشت.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان در راستای سند تازه شناسایی و ارزیابی استعدادها گام بزرگی برداشته است، گفت: این بنیاد توانسته آئین نامه ای در این راستا تدوین کند تا به سهولت نخبگان شناسایی شوند. از سوی دیگر دستگاه های اجرایی از توانایی این نخبگان بهره ببرند.

وی گفت: قرار است کمیته ای راهبردی و اجرایی در بنیاد ملی نخبگان شکل بگیرد تا به روند اجرایی سازی آئین نامه حمایت از نخبگان نظارت گردد؛ هر یک از دستگاه های اجرایی در این کمیته نمایندگانی دارند. از ابتدای سال جاری شرایط درخواست نخبگان خارج از کشور نسبت به سال های گذشته افزایش یافته به طوری که از ابتدای 1401، 1700 نفر درخواست بازگشت داده اند.

وی درباره ممنوع المصاحبه شدن رئیس رصدخانه مهاجرت ایران گفت: از اینکه رئیس رصدخانه مهاجرت ایران ممنوع المصاحبه است اطلاعی ندارم. نمی دانم چگونه رسانه ای شده است. این رصدخانه یک پژوهشکده در دانشگاه صنعتی شریف است و به طور مستقیم با حکمرانی و دستگاه های دولتی در ارتباط نیست از این رو به آمارهای رسمی در این زمینه دسترسی ندارد.

معاون علمی با تاکید بر اینکه این مؤسسه به آمارهای رسمی در مورد گذرنامه ها و مدارک دانشگاهی و ورودی ها و خروجی ها دسترسی ندارد و داده های ارائه شده از سوی این مؤسسه شفاف نیست.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با بیان اینکه این رصدخانه ممنوع المصاحبه نیست، تاکید نمود: تاکید بر این است که از ارائه داده های غلط به مردم ممانعت گردد.

وی با تاکید بر اینکه پدیده مهاجرت در کشور وجود دارد و قابل کتمان نیست، ادامه داد: وجود این پدیده ناشی از سیاستگذاری ها، عدم توجه به زیر ساخت ها، عدم ایجاد منابع تازه است.

دهقانی با بیان اینکه پدیده مهاجرت مختص ایران نیست عنوان نمود: یک کشوری با ابعاد ایران و نسبت فارغ التحصیلان مهندس نسبت به کل جمعیت، موجب شده تا شرکت های زیادی ایجاد گردد که بعضی از آنها پیروز و بعضی دیگر ناپیروز عمل نمایند.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر کشورهایی مانند ترکیه مشوق ها و امتیازهای خوبی برای جذب شرکت ها و استارت اپ ها تعریف نموده گفت: بعضی از استارت آپ ها برای بهره مندی از این تسهیلات از کشور مهاجرت کردند و مهاجرت آنها به معنی قهر نیست. ما با بسیاری از این شرکت ها همکاری داریم.

منبع: خبرگزاری مهر

به "اجرای 26 پروژه پیشران به وسیله نخبگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای 26 پروژه پیشران به وسیله نخبگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید