ابراهیمی: تدوین نقشه راه صنعت چاپ لازم است

به گزارش وبلاگ اخبار جدید ، نشست هم اندیشی منظره توسعه یکپارچه صنعت چاپ امروز (یکشنبه 21 آذر) با حضور علی اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از کارشناسان و دست اندرکاران صنعت چاپ در سالن همایش های برج میلاد برگزار گردید.

ابراهیمی: تدوین نقشه راه صنعت چاپ لازم است

در این مراسم، علی اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ملاقات با روسای تشکل های صنفی تهران و استان ها، گفت: تعامل و تامل باید با هم باشد، زیرا در هشت سال گذشته، به صنعت چاپ، بی توجهی شده و در خود صنف هم اقدام موثری نشده است.

وی ادامه داد: بسیاری نسبت به نبود آمار در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتقاد دارند، اما سوال من این است که آیا اتحادیه های استانی یا تهران، خودشان آماری از مقدار چاپخانه ها دارند؟

ابراهیمی با بیان اینکه قبول داریم که آمار درستی از صنعت چاپ کشور در دست نداریم، اعلام کرد: مسائل صنعت چاپ در مسائل مختلفی ریشه دارد اما برای حل و آنالیز این مسائل ابتدا باید بدانیم کجا هستیم، به کجا باید برسیم و چطور باید برسیم.

وی با طرح این موضوع که صنعت چاپ به یک نقشه راه و آمار احتیاج دارد، گفت: تا زمانی که آمار دستگاه ها و ماشین آلات صنعت چاپ وجود نداشته باشد، نمی توان برای آن ها برنامه ریزی کرد.

ابراهیمی با طرح این موضوع که بدون نقشه راه برای صنعت چاپ، به توسعه دست پیدا نخواهیم کرد، اضافه کرد: در کنار این موضوع تا وقتی فرهنگ هم افزایی در این صنعت و صنف وجود نداشته باشد، شرایط صنعت چاپ با همین مسائل ادامه دارد.

وی با بیان اینکه برای تدوین نقشه راه صنعت چاپ در پی برگزاری نشست با مدیران بالادستی این صنعت هستیم، گفت: یکی دیگر از مسائل صنعت چاپ بازاریابی است و در این حوزه ضعیف هستیم، در حالی که می توانیم در منطقه در بخش صادرات فعال باشیم اما در این میان باید نقشه راه صادرات را تنظیم و تدوین کنیم.

ابراهیمی وی با اشاره به آمادگی دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای استفاده از نظرات و پیشنهادات صنف، یادآور شد: یکی دیگر از کارهایی در دست اقدام است تنظیم و تدوین سند تحول صنعت چاپ کشور است و با توجه به تاکیدات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر تهیه این سند، کارهای آن شروع شده است و امیدواریم صنف به ما یاری کند.

وی به طرح آمارگیری صنعت چاپ، شرح داد: در این زمینه جلسات کارشناسی برگزار خواهد شد تا بتوانیم آمار جامعی در همه حوزه های صنعت چاپ داشته باشیم و بانک اطلاعاتی خود را تکمیل کنیم.

مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعلاوه درباره لزوم توجه به صادرات صنعت چاپ، گفت: مساله اینجا است که ماشین آلات و ناوگان صنعت چاپ امروز جوابگوی احتیاج همه کشور نیست اما می توانیم با همین تجهیزات در بخش هایی صادرنماینده باشیم.

ابراهیمی با بیان اینکه مشکل، بازار هدف، بازاریابی و روابط بین الملل است، اعلام کرد: در این زمینه جلساتی با سازمان توسعه تجارت و صنف داشتیم تا از این پس هیات های تجاری در رویدادهای بین المللی و نمایشگاهی حضور پررنگی داشته باشند تا بتوانیم علاوه بر بازار منطقه، بازار صادرات کشور را نیز تقوبت کنیم.

وی در خاتمه سخنان خود تاکید نمود: یکی دیگر از اقدامات، تشکیل دوباره شورای سیاستگذاری صنعت چاپ است، هر چند که در این میان برخی افراد چالش هایی ایجاد نموده اند که کار آن به تعویق بیفتد اما در کوششیم هر چه زودتر اعضای شورا را انتخاب کنیم.

چالش های استراتژیک صنعت چاپ

در ادامه این نشست، خدایار صادقی، استاد دانشگاه و کارشناس صنعت چاپ نیز در سخنانی درباره چالش های استراتژیک صنعت چاپ ایران، گفت: از نظر اهالی صنعت چاپ، مخاطراتی وجود دارد که در میان آن ها رکود بازار مصرف کالاهای چاپی، تغییر ماهیت بازارهای سنتی چاپ به بستر دیجیتال و اینترنتی، کمبود نیروی انسانی ماهر و خطر ورود رقبای خارجی به بازار مصرف داخلی از مهمترین آن ها به شمار می آ ید.

وی اضافه کرد: در این میان خطر خروج سفارش های چاپی به خارج از کشور، گران شدن حامل های انرژی، کمبود نقدینگی داخلی و نبود حمایت بانک ها برای نوسازی چاپخانه ها، تاسیس چاپخانه های تازه در میان کم کاری چاپخانه های قدیمی و پایین بودن بهای خدمات چاپی نیز از جمله موضوعات دیگری است که چاپخانه داران با آن روبه رو هستند.

صادقی با بیان اینکه راه های مختلفی برای برخورد با این مخاطرات وجود دارد، ادامه داد: بسیاری از فعالان این حوزه تن دادن به شرایط فعلی با اینکه همه مسائل را به گردن دولت یا شرایط مالی می اندازند، برخی به تغییر متولی دولتی، عده ای دیگر افزایش قیمت کالاهای چاپی را عامل این مخاطرات می دانند، برخی دیگر بر سر مالیات چانه زنی می نمایند، عده ای نیز سرمایه گذاری تازه و توسعه کمی را راه حل می دانند.

وی در ادامه با انتقاد از بی توجه به صنعت چاپ در اسناد بالادستی، گفت: در اسناد بالادستی حاکم بر اقتصاد کلان، اثری از صنعت چاپ نیست و در سایر اسناد دولتی نیز این موضوع کمرنگ است و حتی در سند طبقه بندی فعالیت های مالی ایران صنعت چاپ به چاپ تبلیغاتی و نشر محدود شده و هیچ شغلی مرتبط با صنعت چاپ در آن نیامده است.

صادقی با بیان اینکه در نقشه جامع علمی کشور مصوبه سال 1389 نیز به صنعت چاپ بی توجهی شده است، گفت: سال های زیادی برای تدوین نقشه جامع علمی کشور کار شد، اما متاسفانه از سوی بخش دولتی یا خصوصی حوزه چاپ، هیچ توجهی به این نقشه نشده است.

وی با اشاره به شرایط تشکل های صنفی صنعت چاپ، اعلام کرد: تشکیل تشکل ها عمدتا براساس منطقه جغرافیایی یا تکنولوژی است، از سوی دیگر شامل همه واحدهای فعال در هر حوزه نیستند، ماموریت آن ها به غیر از اتحادیه صادرنمایندگان براساس بازار تنظیم نشده است و فاقد برنامه استراتژیک هستند.

به گفته صادقی، نکته دیگر این است که گزارش عملکردی از آن ها منتشر نشده است و در آن ها از خدمات مشاوران مالی، مدیریت استراتژیک، بازاریابی و مدیریت صنعتی، برای ارائه راه حل برای چالش های پیش روی صنعت، تدوین برنامه های توسعه یا ارائه مشاوره به اعضا ارائه نمی گردد.

وی با بیان اینکه ضروری است، بر ماموریت تشکل های صنفی بازنگری گردد، اضافه کرد: با توجه به شرایط پیش رو و لزوم نقش آفرینی فعال و موثر از طرف تشکل ها، بازنگری درباره اهداف و ماموریت تشکل های صنفی و ارائه مدل مناسب سازمانی برای آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

صادقی ادامه داد: بدیهی است که ادغام تشکل ها، زمینه ساز افزایش قدرت لابی گری و چانه زنی آن ها می گردد ولی اگر از فرصت این ادغام برای بازمهندسی ساختار و تشکیلات آن ها با توجه به احتیاج روز محیط کسب و کار چاپ استفاده نگردد.

ضرورت تجمیع اطلاعات صنعت چاپ

حمیدرضا طاهری آشتیانی، کارشناس و فعال صنعت چاپ در بخش دیگری از این نشست با اشاره به بحث فرصت های توسعه از منظر فناوری، گفت: از جمله مسائل صنعت چاپ، ضعف بانی و تصمیم گیرنده است. عمده فعالان این حوزه با رویکرد سنتی به تصمیم گیری اقدام می نمایند.

وی ادامه داد: در این صنعت، افراد باتجربه زیادی هستند اما مساله اینجا است که اگر تصمیم گیری اثرگذاری انجام نگردد، این همه تجربه بی فایده خواهد بود.

آشتیانی با بیان اینکه متولی صنعت چاپ باید وارد کار گردد، اعلام کرد: این مجموعه باید نسبت به شناسایی شرایط فضای خارجی و فضای انباشه صنعت چاپ وارد عمل گردد و با تجمیع اطلاعات صنعت چاپ در پی درمان این صنعت باشد.

به گفته وی، صنعت چاپ، صنعت تاثیرگذاری است که متاسفانه در هیچ کجا آماری از تاثیرات آن نیست، در حالی که می توان با در اختیار داشتن این آمار، بسیاری از کارها و برنامه های مرتبط با صنعت چاپ را دنبال کرد.

ایران باید قطب نمایشگاه های چاپ منطقه باشد

رضا رضایی، پیشکسوت صنعت چاپ دیگر سخنران این نشست نیز در سخنانی، گفت: هم افزایی در صنعت چاپ اهمیت زیادی دارد اما باید بدانیم که در این میان رشد صنعت چاپ احتیاجمند صادرات و بهبود شرایط در این حوزه است.

وی اضافه کرد: کشورهای حوزه CIS فرصت بسیار خوبی برای صنعت چاپ کشور است، زیرا این کشورها به کالای ایرانی علاقه دارند، به طوری که در سال 1388 که نمایشگاه چاپ اکو را در شهر مشهد برگزار کردیم همه از توانایی صنعت چاپ کشور تعجب کردند.

رضایی با بیان اینکه در دهه 80 در پی تحریم های ظالمانه علیه ایران، بخش زیادی از بازار صادرات ایران تحت تاثیر نهاده شد، اعلام کرد: امروز ترکیه با وجود نداشتن مرزهای مشترک، همه بازار ایران و مشتریان ایران را در اختیار دارد و اکنون بازار در دست آن ها است.

وی تاکید نمود: اما به نظرم وقت آن است که ایران به جایگاه اصلی و واقعی خود برگردد، زیرا معتقدم که ایران باید قطب نمایشگاه های منطقه باشد.

رضایی با طرح این موضوع که برای صادرات، باید آمار ماشین های کنونی را داشته باشیم، گفت: در این میان باید خلاءها و انباشت های دستگاه های چاپ را در کشور شناسایی کنیم تا با تکیه بر آن نسبت به سرمایه گذاری اقدام کنیم.

در ادامه نیز علی ظریف، یکی از دیگر کارشناسان صنعت چاپ با اشاره به هم افزایی و توسعه در صنعت چاپ

و کارشناس تکنولوژی و مدرس چاپ در سخنانی گفت: در شرایطی صحبت از بلوغ نظام نوسازی و توسعه در کشورمان به گوش می رسد که فرایند کلی صنایع در دنیا به سمت واردات، برون سپاری و در برترین شکل سیستمی باز هم سپاری انتقال تکنولوژی است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر پس از انقلاب صنعتی چهارم، اساسا ماهیت و سطح بسیاری از فناوری های مورد احتیاج در صنایع امروزی ازجمله صنعت چاپ، امکان فراوری داخل نداشته و واردات آن را الزامی می نماید.

ظریف با بیان اینکه صحبت از توسعه و نوسازی صنعت چاپ در جایگاهی که مراکز چاپی ماهیتی صنفی دارند و از تعاریف اتاق اصناف و تصمیم گیری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبعیت می نمایند، اعلام کرد: در این ساختار راهی به بهره برداری از اعتبارات و ظرفیت های تعریف شده در قالب فراوریات و خدمات زیر پوشش صنایع را نخواهند داشت.

به گفته وی، امکان توسعه و نوسازی نیز با قوانین و ضوابط تعریف شده از سوی دولت و حاکمیت برای این بخش صنفی و مالکیت حقیقی بنگاه های کوچک بسیار محدود خواهد بود.

ظریف با بیان اینکه برای دستیابی به این هدف ضروری است اقدامات مختلفی در دستور کار ذی نفعان و ازجمله سیاستگذاران و تشکلات مرتبط، قرار گیرد، گفت: شناسایی، ارزیابی و تفکیک های منطقی مراکز و شرکت های چاپ، نیمه صنعتی و صنعتی برای ارائه ظرفیت این بخش از صنعت به وزارت صمت و ایجاد فضای مناسب برای مطالبه گری و دریافت امتیازات صنایعی به منظور توسعه و نوسازی و حمایت های لازم صنعتی ضروری است.

وی تاکید نمود: بدیهی است چاپخانه های کوچک و میانه که عمدتا کسب و کاری خانوادگی و مالکیتی حقیقی دارند را هم می توان با توجه به شرایط شغلی و ظرفیت آن ها کماکان زیر پوشش اتاق اصناف و اتحادیه ها و نظارت وزارت ارشاد حمایت کرد.

ظریف با بیان اینکه جریان های موازی یا حتی متعارض برای حمایت ها و کوشش برای ادغام یا حداکثرسازی هم افزایی میان دستگاه ها یا نهادهای دولتی و غیردولتی باید شناسایی و حذف گردد، گفت: به طور خاص، نباید فراموش کرد که مساله جزیره ای کارکردن اغلب تشکلات صنفی و نهادها موضوع بسیار مهمی است و نتیجه ای جز اتلاف منابع و زمان را در پی ندارد.

وی بعلاوه درباره امکان آشکارسازی حداکثری ظرفیت های موجود در سطوح مختلف این صنعت و در اقصی نقاط کشور، اعلام کرد: این موضوع با استقرار یک سامانه یکپارچه و جامع یا یک پنجره واحد برای اطلاع رسانی قابل تحقق است، زیرا در شرایط کنونی بسیاری از ایده ها، توانمندی ها و ظرفیت ها فقط به علت بی اطلاعی از توانمندی ها و ابزارهای موجود یا نبود دسترسی به ارائه نمایندگان خدمات مختلف، از امکان جذب اعتبارات و فرصت های حمایتی باز می مانند و یا سرمایه گذاری های تازه به مسیرهای غیربهینه راهنمایی می شوند.

ظریف درباره لزوم ایجاد یک کارگروه ذی نفعان صنعت متشکل از کارشناسان صنعت چاپ، اتحادیه، نمایندگان وارد نماینده فناوری، متخصصان خبره و صاحبنظر این صنعت، نیز گفت: این کارگروه با هدف شناساندن حوزه های مختلف کاربری و عملیاتی و عرضه سطح فناورانه و تخصصی صنعت چاپ برای کارشناسان تصمیم ساز وزارت صمت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیستم های بانکی و اعتباری و تحکیم لزوم ورود فناوری و دانش فنی روزآمد باید فعالیت کند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "ابراهیمی: تدوین نقشه راه صنعت چاپ لازم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابراهیمی: تدوین نقشه راه صنعت چاپ لازم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید