کامیون دست دوم وارداتی چه ویژگی هایی دارند؟

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، کامیون دست دوم وارداتی قرار است از اروپا، ژاپن و کره وارد ایران شوند اما این محصولات چه خصوصیت هایی خواهند داشت؟

کامیون دست دوم وارداتی چه ویژگی هایی دارند؟

وبلاگ اخبار جدید - مجتبی کزازی: طرح نوسازی کامیون های فرسوده با واردات کامیون های دست دوم وارداتی می تواند جان دوباره ای به صنعت حمل و نقل ایران بدهد.

اما با وجود کلید خوردن این طرح و واردات تعداد اندکی کامیون های استوک در گمرکات کشور، سوالات فراوانی برای رانندگان در ایران وجود دارد.

سوالاتی از قبیل: برند وارد شده، نحوه ثبت سفارش، نوع خودروها، خدمات پس از فروش، آپشن ها، سلامت ظاهری و فنی.

از کدام کشورها وارد شده اند؟

بر اساس قانون نوسازی ناوگان حمل و نقل: مرجعیت ساخت این کامیون ها فقط باید از کشورهای اروپا ، ژاپن یا کره باشند و کامیون های آمریکایی و چینی امکان ثبت سفارش ندارن.

آیا محدودیت کارکرد برای این کامیون ها لحاظ شده است؟

این کامیون ها محدودیت کیلومتر ندارند اما با توجه به سال فراوری این خودروها در اروپا معمولا کارکردی بین 300 تا 500 هزار کیلومتر دارند.

سرنوشت سایپا دیزل بعد از ورود VOLVO FH500 های وارداتی چه می گردد؟

شرکت خودروسازی سایپا دیزل وظیفه مونتاژ کامیون های ولوو FH500 را در ایران داشت.

واردات کامیون دست دوم به دلیل کمبود فراوری خودروهای تجاری و افزایش قیمت نجومی آن ها در ایران است.

و اگر این خودروساز فراوریات خود را ادامه می داد، قیمت خودروهای تجاری با این شدت افزایش پیدا نمی کرد.

کامیون های وارداتی با آپشن های کاربردی تر و بیشتر با قیمتی کمتر در انتظار ثبت سفارش در برخی از گمرک های ایران هستند.

کیفیت کامیون های صفر کیلومتر چینی بهتر است یا استوک اروپایی؟

در چند سال اخیر در ایران شاهد افزایش قیمت نجومی خودروهای تجاری بوده ایم.

زمانی که مسئولین تصمیم به واردات خودروهای چینی گرفتند که این خودروها با قیمتی مناسب به دست رانندگان برسد.

اما کامیون های چینی هم تحت تاثیر این افزایش قیمت ها قرار گرفتند.

و با کیفیتی کمتر از سطح انتظار رانندگان، پا به جاده های ایران گذاشتند.

با توجه به قیمت بالا کامیون های چینی و کیفیت پایین آن ها نسبت به کامیون های اروپایی، انتخاب خودروهای دست دوم اروپایی با کارکرد کم و قیمت مناسب، انتخاب عاقلانه تری است.

خودروهای تجاری چه تاثیری بر معیشت مردم دارند؟

ناوگان تجاری حمل و نقل در ایران مانند: کامیون ها، اتوبوس ها و… تاثیر زیادی بر صادرات، واردات و قیمت تمام شده اجناس در بازار دارند.

به همین دلیل قیمت این خودروها می تواند روی قیمت کلیه اجناس تاثیر گذار باشند.

کامیون های چه آپشن هایی بیشتر از کامیون های فراوری داخل دارند؟

بستگی به واردات این خودروها از کشورهای مختلف و شرکت های وارد نماینده این آپشن ها متفاوت است و با تنوع بالایی در بازار عرضه می شوند.

برای مثال: کامیون های مجارستانی و ترکیه ای اغلب کم آپشن هستند، اما کامیون های اروپایی با آپشن های بالاتری به دست رانندگان می رسد.

استاندارد آلایندگی این کامیون ها چگونه است؟

این کامیون ها عمری حدود سه سال دارند.

پس باید از قانون یورو شش یا نهایتا یورو پنج تبعیت نمایند.

طبق قانون یورو پنج و شش این خودروها باید از برخی آپشن های ایمنی مانند:

  • رادار بین خطوط
  • سنسور فاصله سنج
  • سنسور خط نگه دار
  • سنسور اطراف
  • سیستم هشدار خواب آلودگی

و سایر امکانات رفاهی مانند: یخچال، قهوه ساز، تلویزیون و… استفاده نمایند.

این آپشن ها بیشتر از سه سال است که در اروپا اجباری شده اند.

چه گروه هایی اجازه واردات دارند؟

  • خودروسازها
  • شرکت های حمل و نقل
  • نماینده های رسمی در حوزه خودروهای تجاری
  • افراد حقیقی و حقوقی

تعداد ثبت سفارش خودرو در گروه های بالا متفاوت است.

واردات فقط در صورت نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو دیگر امکان پذیر است.

درباره جزئیات ثبت نام کامیون های دست دوم وارداتی اینجا کلیک کنید.

انتخاب آپشن های کامیون های استوک اروپایی برعهده کیست؟

کامیون ها با آپشن های متعدد عرضه می شوند.

انتخاب آپشن ها بر عهده مالک و نسبت به قرارداد نوشته شده بین مالک و شرکت وارد نماینده متغیر است.

مالکین این خودروها به وسیله شماره شاسی اقدام به ثبت نام می نمایند.

و با مشاهده خودرو خود از سلامت موتور، رنگ، کیلومتر کارکرد و… آگاه می شوند.

هنوز قانون مشخصی برای تحویل خودروها ارائه نشده اما تحویل خودروها و آپشن ها به مالک و شرکت ها بستگی دارد.

آیا این کامیون ها در گمرک وجود دارند؟

جواب این سوال مثبت است.

تعدادی کامیون وارداتی در برخی از گمرک ها وجود دارند، اما هنوز ثبت سفارشی صورت نگرفته است.

کیفیت کامیون های مشابه مونتاژ داخل بهتر است یا استوک اروپایی؟

در حال حاضر کامیون هایی مانند: بنز آکتروس، ولوو اف اچ، انواع اسکانیا در کشور فراوری نمی گردد که بخواهند رقابتی ایجاد کند.

اما با توجه به آپشن های رفاهی و ایمنی، این کامیون ها بهتر از نمونه های داخلی هستند.

این کامیون ها تک محور هستند یا دو محور؟

با توجه به جاده های ایران و سلیقه رانندگان در انتخاب خودرو تک یا چند محور بودن خودروها از اهمیت بالایی برخوردار است.

اما با توجه به اروپایی بودن این کامیون ها تمام آن ها به صورت تک محور هستند ولی از قدرت موتور بالایی استفاده می نمایند.

که این قدرت تک محور بودن خودرو را جبران می نماید و مزایا بهتری مانند:

  • شاسی سبک تر
  • حمل بار بیشتر
  • استهلاک کمتر

برخوردار هستند.

اگر به واردات کامیون های استوک اجازه داده نگردد، شرایط قیمت و خودروها چه می گردد؟

قیمت های خودروهای تجاری و قطعات یدکی آن ها به شرایط وحشتناک رسیده است.

هیچ خودرو تجاری وجود ندارد، که با این نرخ خدمات، مالی باشد.

چه با روش محاسبه نرخ حمل بار، تن بر کیلومتر و چه با محاسبه قیمت های آزاد حمل بار و جا به جایی مسافر، حتی استهلاک خودروهای تجاری هم جبران نمی گردد.

با توجه به افزایش قیمت اجناس به دلیل افزایش کرایه بار، احتیاج به واردات کامیون های دست دوم وجود دارد.

شرایط ناوگان مسافربری چطور است؟

شرایط ناوگان مسافربری به مراتب از ناوگان باربری بدتر است.

زیرا با افزایش قیمت اتوبوس ها نرخ بلیط آن چنان تغییری نداشته و این موضوع باعث شده تا مالکین، خودرو خود را حرکت ندهند.

کامیون های وارداتی چه خدمات پس از فروشی خواهند داشت؟

این کامیون ها از خدمات پس از فروشی بهره نخواهند برد.

و رانندگان با توجه به موقعیت جغرافیایی، آشنایی با کامیون مورد نظر و سلیقه شخصی باید اقدام به انتخاب نمایند.

البته از کسی پوشیده نیست که کامیون های مونتاژ ایران هم به خوبی از خدمات پس از فروش بهره نمی بردند.

شرایط رانندگان ایرانی بهتر است یا دیگر کشورها؟

اگر رانندگان را در شرایط یکسان آنالیز کنیم، برای مثال:

در حمل نقل بین المللی، رانندگان دیگر کشورها ولوو اف اچ را با قیمت 80 هزار یورو خریداری می نمایند.

اما همین خودرو در ایران 200 هزار یورو قیمت دارد.

حتی اگر کرایه بار برای این دو راننده برابر باشد، قیمت کامیون های رانندگان ایرانی بسیار بالاتر از دیگر همکارانشان در کشورهای اطراف است.

اشتغال فراوری خودرو تجاری بیشتر است یا واردات آن؟

هر دستگاه خودرو تجاری به ازای هر فرد 2.5 شغل ایجاد می نماید.

اما فراوری هر خودرو به ازای هر فرد سالی 15 دستگاه است یعنی یک پانزدهم.

آقای لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات کشور گفته است:

به دلیل افزایش وحشتناک کرایه بار که ناشی از گرانی بیش از حد قیمت خودروهای تجاری است.

صادرات کشور چندین میلیارد کاهش پیدا نموده است.

تبعات اجتماعی و مالی خودروهای تجاری مانند، پراید چند میلیونی نیست.

و تبعات اجتماعی گرانی خودروهای تجاری را در همه حوزه های مالی می توان دید.

پس واردات کامیون های دست دوم ضرورت ویژه ای دارد، تا اقتصاد کشور بهبود پیدا کند.

منبع: بیت ران

به "کامیون دست دوم وارداتی چه ویژگی هایی دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کامیون دست دوم وارداتی چه ویژگی هایی دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید