خبرنگاران صلح آمریکایی افغانستان و ادامه جنگ خانمان سوز

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، کابل - خبرنگاران - دولت آمریکا به رغم تبلیغات فراوان و ادعای کوشش جهت استقرار صلح و ثبات در افغانستان، نشان داد که تنها هدف این کشور از توافق های دروغین، نجات جان نظامیان آمریکایی است و مردم افغانستان و صلح و آرامش آنها جایی در رویکرد دولتمردان این کشور ندارد.

خبرنگاران صلح آمریکایی افغانستان و ادامه جنگ خانمان سوز

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، آمریکا و گروه طالبان دهم اسفند ماه سال 1398 توافقنامه صلحی را امضا کردند که به گفته زلمی خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان طالبان طی آن متعهد شده بودند خشونت ها را کاهش داده و رابطه خود را با گروه تروریستی القاعده قطع نمایند که امروز هر دو این تعهدات زیرپا گذاشته شد.

از سوی دیگر ابعاد پنهانی این توافقنامه در افغانستان و همینطور کشورهای منطقه نگرانی هایی را ایجاد نموده است. این موضوع که چه موارد و بخش های ناگفته و پنهانی در این توافق گنجانده شده که دولت افغانستان و کشورهای همسایه و منطقه از آن بی خبرند، موجب نگرانی است.

زلمی خلیل زاد پس از امضای توافق آمریکا با گروه طالبان در سفری به کابل و در مصاحبه ای با خبرگزاری طلوع نیوز افغانستان گفته بود که طالبان به مراکز 34 استان این کشور هرگز حمله نمی نمایند و خشونت ها را نیز به صورت قابل ملاحظه ای کاهش خواهند داد.

اما حمله انتحاری با خودرو بمب گذاری شده در شهر فیروزکوه مرکز استان غور در 27 مهرماه که طی آن 12 نفر کشته و 100 تن دیگر زخمی شدند و حمله به شهر لشکرگاه مرکز استان هلمند در 21 مهرماه که در آن نیز بیش از 35 هزار نفر مجبور به ترک منازل خود شدند، نمونه دیگری از دروغین بودن صلح آمریکایی است.

همچنین آدینه گذشته یک مهاجم انتحاری یک مرکز آموزشی در شهر کابل را هدف قرار داد که طی آن 30 دانش آموز کشته و 70 تن دیگر زخمی شدند. همچنین حمله با خودرو بمب گذاری شده به شهر خوست مرکز استانی به همین نام که در آن نیز بیش از 37 نفر کشته و زخمی شدند، ادامه صلح آمریکایی و کشتار مردم بی گناه افغانستان است.

از سوی دیگر، کشته شدن یکی از اعضای رهبری القاعده در حمله نیروهای امنیت ملی افغانستان در شهرستان اندر استان غزنی با چند تن دیگر نشان می دهد رهبران القاعده هنوز هم کنار طالبان حضور دارند و در حال همکاری با یکدیگر هستند.

وقوع حوادث اخیر موجب شده است مردم و دولت افغانستان کوچکترین امیدی به صلح آمریکایی نداشته باشند.

حتی نماینده آمریکا در امور افغانستان نیز از شکست گفت وگوها سخن گفته است. به گزارش طلوع نیوز، خلیل زاد در شروع سفر خود به منطقه با ابراز ناامیدی از مذاکرات صلح، اعلام نموده است که من با ناامیدی به منطقه برگشتم و دریچه دستیابی به تفاهم سیاسی برای همیشه باز نخواهد بود.

وی در توییتر خود نوشته است که سازش ناپذیری و امتناع از ترک خصومت و عدم همکاری سیاسی، زمینه ساز جنگ است.

در همین حال گل احمد نورزاد عضو مجلس نمایندگان افغانستان نیز گفت که مردم از صلح آمریکایی ناامید شده اند و افزایش روز افزون کشتار و حملات بی امان علیه مردم بی گناه، هرگونه صلحی را با خطر روبرو نموده است.

مسعود اندرابی سرپرست وزارت کشور افغانستان نیز در پی حملات اخیر در استان های غور، هلمند، کابل و خوست گفته است که فرصت برای صلح در حال از دست رفتن است و نیروهای دولتی به حملات پاسخ خواهند داد.

رحمت الله نبیل رییس سابق اداره امنیت ملی افغانستان و یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته این کشور نیز در صفحه فیسبوک خود نوشت که صلح نیابتی در افغانستان به سوی مرحله خطرناکی در حرکت است و بهای سنگینی به دنبال خواهد داشت.

گزارش اخیر سازمان ملل متحد نیز نشان می دهد که در سایه صلح آمریکایی تنها طی چند هفته اخیر 400 نفر در این کشور بر اثرحملات انتحاری و انفجار بمب های کنار جاده ای جان باخته و یا زخمی شده اند.

در گزارش یوناما آمده است که شروع فرایند گفت وگوی صلح دوحه نیز تاثیری بر کاهش تلفات غیرنظامیان نداشته است.

آمریکایی ها همیشه از نام صلح، حقوق بشر و مبارزه با تروریسم برای رسیدن به اهداف خود استفاده ابزاری استفاده نموده اند و اکنون ادعای دروغین آنها در خصوص مبارزه با تروریسم و صلح در افغانستان برای همگان آشکار شده است.

صلحی که امروز آمریکایی ها در افغانستان بدنبال آن هستند نیز در راستای جمع آوری و پر کردن صندوق رای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا است و بدون شک با پشت سرگذاشتن انتخابات آمریکا، تغییراتی در فرایند آن بوجود خواهد آمد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران صلح آمریکایی افغانستان و ادامه جنگ خانمان سوز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران صلح آمریکایی افغانستان و ادامه جنگ خانمان سوز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید