سود دهی در صنعت پرورش آبزیان با یک روش جدید

به گزارش وبلاگ اخبار جدید به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، آبزیان یکی از مهم ترین منابع غذایی در سراسر دنیا محسوب می شوند. تهیه آن ها می تواند به طور طبیعی به وسیله صید یا به طور مصنوعی به وسیله احداث استخرهای پرورش آبزیان صورت گیرد.

سود دهی در صنعت پرورش آبزیان با یک روش جدید

نیتروژن و ترکیبات آن در آب به طور فراوان یافت می شوند که بعضی از آن ها مفید و بعضی از آن ها مضر هستند. آمونیاک یکی از ترکیبات نیتروژن دار مضر در آب هستند که در مقادیر زیاد آن می تواند موجب مرگ آبزیان گردد. در محیط دریا این ترکیبات نیتروژن دار توسط گیاهان دریایی و باکتری ها تبدیل و تغذیه می شوند؛ اما در استخرهای پرورش ماهی به دلیل عدم حضور گیاهان و بعضی باکتری ها، غلظت نیتریت، نیترات و آمونیاک دائماً افزایش می یابد. این امر تعویض آب استخرها را به صورت دوره ای اجتناب ناپذیر می نماید.

محمدعلی زلفی گل، مجری طرح، ضمن تأکید بر لزوم انجام این پژوهش به لحاظ مالی و زیست محیطی در مورد اهداف این طرح گفت: هدف از انجام این طرح جایگزینی فرایند تبدیل ترکیبات نیتروژن دار به یکدیگر که در محیط طبیعی دریا با یاری گیاهان و باکتری ها انجام می گردد، با فرایند اکسایش پیشرفته بوده است.

وی اضافه کرد: جهت نیل به این هدف یک رآکتور فتومغناطیسی طراحی و ساخته شده که می تواند با یاری نانوذرات مغناطیسی فتوکاتالیستی تبدیل این ترکیبات را انجام دهد.

زلفی گل در مورد مزایای استفاده از نتایج این طرح اضافه کرد: هزینه راه اندازی این سیستم نسبت به روش های مشابه بسیار پایین تر خواهد بود؛ همچنین با توجه به مسائل مربوط به کمبود آب در ایران، بیش از 95 درصد صرفه جویی در مصرف آب می تواند به عنوان مهم ترین مزیت این طرح محسوب گردد. به علاوه، طی انجام این فرایند هیچ گونه مواد آلاینده و مضری به محیط زیست وارد نخواهد شد.

وی گفت: در سیستم طراحی شده در این طرح واکنش های تبدیل ترکیبات نیتروژن دار به یکدیگر به وسیله دو مرحله جداگانه صورت می پذیرد. در مرحله اول رآکتور فتومغناطیسی آمونیاک را به نیترات (به صورت تک مرحله ای و مستقیم) تبدیل می نماید و در مرحله بعد نیترات توسط سیستم طراحی شده به عنوان منبع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

به گفته وی، نانوذرات فتوکاتالیستی به دلیل دارا بودن خاصیت مغناطیسی پس از اجرای فرایند اکسیداسیون، توسط یک سری میله های مغناطیسی جذب می شوند و همین امر سبب می گردد از ورود این نانوذرات به مخزن نگهداری ماهی و گیاه جلوگیری گردد.

زلفی گل در مورد مراحل انجام این طرح گفت: برای انجام این پژوهش ابتدا یک رآکتور فتومغناطیسی جدید طراحی و ساخته شد؛ سپس با بهره گیری از فناوری نانو، طی مراحل سه گانه نانوذرات کامپوزیتی دی اکسید تیتانیوم/سیلیس/اکسید آهن سنتز شده و به منظور فرایند اکسایش پیشرفته در رآکتور فتومغناطیسی استفاده شد.

وی ادامه داد: در ادامه پارامترهایی از قبیل pH، راهنمایی، روند رشد ماهی، کشش سطحی، چگالی و مقدار اکسیژن محلول در آب مورد آنالیز نهاده شد.

وی بیان کرد: نتایج حاکی از آن است که سیستم طراحی شده از شرایط کاری پایداری برخوردار بوده و به تغییرات محیطی حساس نیست. به علاوه، مغناطیسه شدن آب موجب افزایش غلظت اکسیژن محلول در آب شده که این موضوع به رشد گیاهان و ماهی ها یاری شایانی خواهد نمود.

این تحقیقات حاصل کوشش های دکتر محمدعلی زلفی گل و دکتر وحید خاکی زاده، اعضای هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان و دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی تهران و هادی رضایی وحیدیان، حمید صالح زاده، علیرضا سلیمانی و احمد رضا موسوی زارع، دانشجویان مقطع دکترای این دانشگاه است. محققانی از کشورهای آلمان، اسپانیا، کانادا و هنگ کنگ نیز در این پژوهش همکاری داشته اند. نتایج این کار در مجله RCS Advances (جلد 5، سال 2015، صفحات 3917 تا 3921) به چاپ رسیده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "سود دهی در صنعت پرورش آبزیان با یک روش جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سود دهی در صنعت پرورش آبزیان با یک روش جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید