شب بیست و نهم؛ فیلمی که منتقدان سینما دفنش کردند

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، یک منتقد سینما گفت: اگر فیلم شب بیست و نهم در عصر دنیای ارتباطات ساخته می شد، می توانست به فیلم معتبر ترسناک دنیا تبدیل گردد.

شب بیست و نهم؛ فیلمی که منتقدان سینما دفنش کردند

شب بیست و نهم فیلمی است به کارگردانی حمید رخشانی که در زمستان سال 1367 در ژانر وحشت فراوری شد و در سال 1368 به اکران عمومی عایدی. خلاصه داستان این فیلم درباره محترم و حسین است که مطابق یک سنت خانوادگی با هم نامزد می شوند تا باهم ازدواج نمایند. والدین حسین در اجرای مراسم با تماشا شبحی نگران آینده این ازدواج می شوند. در تابستان 1342، شایعه مربوط به زلزله تهران شهر را خالی از جمعیت نموده است و محترم در راه بازگشت به خانه میان خیال و واقعیت شبحی را بر بام خانه شان می بیند و دقایقی بعد در چند متری خود در آشپزخانه آنچنان هراس وجودش را دربر می گیرد و بعد بیهوش می گردد.

کوروش حسینی، منتقد سینما در برنامه بوطیقا رادیو فرهنگ درباره نقد فیلم نامه شب بیست و نهم گفت: فیلم شب بیست و نهم فراوری سال 1368 به کارگردانی حمید رخشانی است. نویسندگی این فیلم را حمید رخشانی و ابراهیم منصوری به عهده داشتند. این فیلم مورد بی مهری منتقدان قرار گرفته است.

حسینی با طرح پرسشی مبنی بر اینکه چرا منتقدان باعث شدند این فیلم خوب چنان دفن گردد که اگر کسی هم بخواهد اسمی از این اثر ببرد، برچسب ناآگاهی از سینما بخورد، شرح داد: به بنظر بنده اگر این فیلم در شرایط الان و عصر قدرت شبکه های مجازی و دنیای ارتباطات ساخته می شد، می توانست به فیلم معتبر ترسناک دنیا تبدیل گردد.

این منتقد سینما اضافه کرد: بنده با صراحت با نظر منتقدان مخالفت می کنم و می گویم این اثر از حیث فنی یا فیلمنامه در جایگاه قابل توجه ای در بین آثار سینمایی ایران هست و قدرتمند است. در همان سال ها آقای محمد آقازاده در 21 آذر سال 1369 مطلبی در روزنامه کیهان نوشته و سعی نموده است کمی از این فیلم بهتر بگوید که با بدگویی بی شماری از سوی منتقدان روبرو شد. نمونه اش آقای عزیزالله حاجی مشهدی، منتقد فیلم بود که این فیلم را تاسف انگیز، پر از خرافات و به دور از خلاقیت بصری و روایی دانست. بعلاوه، این فیلم را پر از رخداد های بی منطق توصیف نموده بود.

وی با طرح پرسشی خطاب به نقد این منتقد گفت: از نظر شما رخداد منطقی چیست؟ یعنی هر آنچه در فکر شما می گذرد؟ یعنی هر آنچه شما دوست دارید؟ هر فیلمی در سینما نئورئالیسم ایتالیا مختصات خاص خودش را دارد. ما به ماورا ورود نمی کنیم یا حداقل کمتر ورود می کنیم. ما در فیلم ماورایی حداقل به سینما نئورئالیسم ایتالیا یا سینما رئالیسم دنیای کمتر ورود می کنیم. هر اثر هنری منطق روایی و رخداد های منطقی خاص خودش را دارد.

حسینی شرح داد: اگر فیلم های دیوید لینچ را آنالیز کنیم، عوامل و رخداد های فیلم کاملاً فانتزی و غیر منطقی است. اگر بخواهیم در آن سال به زعم منتقدان ایرانی صحبت کنیم، فیلم های بزرگ دیوید لینچ که فیلم های خوبی هستند و پر از نشانه های روان شناسی است، فیلم غیر منطقی لقب می گیرد. اما فیلمنامه دیوید لینچ در منطق روایی خودش روایت می گردد. چرا شب بیست و نهم باید با این دیدگاه دفن گردد؟

وبلاگ اخبار جدید فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "شب بیست و نهم؛ فیلمی که منتقدان سینما دفنش کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شب بیست و نهم؛ فیلمی که منتقدان سینما دفنش کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید