حقایق جالب در مورد پاریس

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، شهر پاریس بدون تردید، یکی از اصلی ترین مقاصد سفر نزد گردشگران جهان محسوب می شود. همراه خبرنگاران باشید تا با حقایق و نکات جالبی از این شهر آشنا شوید.

حقایق جالب در مورد پاریس

شهر پاریس به عنوان مرکز کشور فرانسه از شهرهای پرطرفداری است که در قلب قاره سبز واقع شده است. شهر عشاق، شهر نورها یا هر نام و لقب دیگری که به این شهر نسبت داده می گردد، بیانگر جایگاه ویژه آن در نزد مردم جهان است. پاریس که از جاذبه های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و مردمی بسیاری بهره می برد، سالانه با آغوشی باز از توریستان فراوانی پذیرایی می کند.

با این مقدمه، به سراغ برخی از حقایق و نکات جالبی از این شهر رفته ایم.

1. بر اساس مستندات، قدمت سکونت در این منطقه به 52 سال قبل از میلادی مسیح باز می گردد. زمانی که این شهر لوتتیا (Lutetia) نام داشت و یکی از شهرهای امپراتوری روم محسوب می شد.

2. از 3 سال قبل از میلاد مسیح بود که این شهر به پاریس تغییر نام پیدا کرد. این نام برگرفته شده از قوم پاریزی در این منطقه است.

3. شهر پاریس با برخورداری از آب و هوایی اقیانوسی و معتدل، از میانگین دمای 26 درجه در روزهای گرم سال و میانگین دمای 3 درجه در روزهای سرد سال بهره می برد.

4. پاریس با جمعیتی بیش از 2 میلیون نفر، سالانه در حدود 45 میلیون توریست را به خود می بیند.

5. ملیت های الجزایری، پرتغالی و مراکشی به ترتیب، بیشترین ساکنان غیرمحلی این منطقه را تشکیل می دهند.

6. دین غالب مردم این شهر مسیحیت است. در حالی که اسلام و یهودیت با 7 و 2 درصد جایگاه های بعدی را دارند.

7. بیشترین تعداد توریستان را به ترتیب سه کشور ژاپن، روسیه و ایتالیا شامل می شوند.

8. یکی از القاب پاریس، شهر نورها است؛ چراکه پاریس از اولین شهرهایی است که در خیابان های خود تیرهای چراغ گازی را برای روشنایی قرار داد. در سال 1820 تعداد 56 هزار چراغ گازی در خیابان های این شهر قرار گرفت.

9. برج ایفل در ابتدا قرار بود برای مدت 20 سال به صورت موقتی در شهر پاریس قرار گیرد اما پس از استقبال مردم از آن، برای همیشه پابرجا ماند.

10. وزن برج ایفل در حدود 7 هزار تن برآورد می گردد. رنگ کردن این بنای بزرگ، هر هفت سال یک بار با 60 تن رنگ انجام می گردد تا از زنگ زدگی احتمالی آن جلوگیری گردد. همچنین این برج امکان افزایش طول تا 15 سانتی متر را در روزهای گرم سال دارد.

11. اگر بخواهید از طریق پله، به بالای برج ایفل بروید باید 1665 پله را طی کنید. همین امر موجب اجتناب آدولف هیتلر برای بالا رفتن از این برج در زمان اشغال فرانسه شد؛ چراکه مردم پاریس کابل آسانسور آن را نیز قطع کرده بودند!

12. اگر تا به امروز تصور می کردید پربازدیدترین بنای پاریس برج ایفل است، اشتباه می کردید؛ چراکه این عنوان به کلیسای نتردام که نمادی از معماری فرانسه است، تعلق می گیرد. ناقوس اصلی این کلیسا بیش از 13 تن وزن دارد.

13. خیابان 2 کیلومتری شانزلیزه (Champs-Elysees) نیز یکی دیگر از جاذبه های توریستی این شهر به شمار می رود. خیابانی زیبا و البته گران که در سال 1670 به دستور ملکه وقت ساخته شد. این خیابان که در یک سوی خود طاق پیروزی (Arc de Triomphe) را می بیند، بخشی از محور تاریخی پاریس نیز به شمار می رود.

14. بنای موزه لوور در قرن 12 به عنوان پناهگاهی برای حملات این منطقه ساخته شد. این ساختمان پس از گذشت سال ها و با تغییرات کوچک و بزرگی که به خود دید، در سال 1793 به عنوان موزه، فعالیت خود را آغاز کرد. سرانجام پس از انقلاب فرانسه بود که با موضوع هنر و فرهنگ ملل به موزه لوور تغییر یافت. به هر ترتیب نزدیک به 700 سال از ساخت قلعه اولیه تا موزه امروزی، زمان سپری شد.

15. اگر بخواهید به تمامی آثار موزه لوور نگاه کنید، بیش از 10 ماه زمان نیاز است تا 400 هزار اثر هنری آن را نظاره گر باشید. همچنین در سال 2015 میلادی، موزه ای با همین نام، در ابوظبی افتتاح شد.

16. شاید باعث تعجب گردد اما 38 شهر دیگر با نام پاریس در سراسر جهان، اعم از کشورهای آمریکا و سوئد، وجود دارد.

17. دفتر مرکزی 36 شرکت از 500 شرکت برتر جهان در این شهر واقع شده است. این تعداد، پاریس را در جایگاه دوم پس از توکیو قرار می دهد.

18. هفته مد پاریس که در ماه های ژانویه و ژوئیه برگزار می گردد، همراه با هفته های مد میلان، لندن و نیویورک از بهترین نمایشگاه های مد محسوب می شوند.

19. متروی پاریس که از اوایل قرن بیستم ساخته شد، امروزه از 16 خط و 303 ایستگاه بهره می برد. این مورد پاریس را در رتبه چهارم سیستم حمل و نقل شهری قرار می دهد.

20. ایستگاه شمالی قطار پاریس که از سال 1846 تاسیس شد، با 200 میلیون مسافر در سال، پر رفت و آمدترین ایستگاه در قاره اروپا محسوب می گردد.

21. اگر بخواهیم از بیشترین کتابخانه های یک شهر صحبیت کنیم باید بگوییم که پاریس با 830 کتابخانه در صدر این فهرست قرار می گیرد.

22. اولین کتاب چاپ شده به شکل امروزی با نام اپیستولا (Epistolae)، به معنی حروف، در شهر پاریس منتشر شد. نویسنده این کتاب، گاسپارینو برگامو (Gasparinus de Bergamo)، آن را در سال 1470 تالیف کرد.

23. اولین نمایش عمومی فیلم به شکل سینماهای امروزی، در شهر پاریس در سال 1895 صورت گرفت. این نمایش از 10 فیلم 50 ثانیه ای از طریق برادران لومیر (Lumiere brothers) ساخته شده بود.

24. مجسمه آزادی پاریس با همان شکل و شمایل مجسمه آزادی نیویورک ولی با مقدار ای کوچک تر، به سمت هم نوع خود در آمریکا، در این شهر قرار گرفته است.

25. برای آخرین مورد، جالب است بدانید که پاریس با تعداد زیادی از مرکز های جهان پیمان خواهرخواندگی دارد. شهر تهران نیز از سال 1950 با شهر پاریس، این پیمان را امضا کردند.

منبع: کجارو / ohfact.com / worldstrides.com / expatica.com

به "حقایق جالب در مورد پاریس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایق جالب در مورد پاریس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید