شگردهای جدید مجرمان سایبری در قالب یاری شبکه های اجتماعی، فضای مجازی قربانی دسترسی غیرمجاز کاربران شده است

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: سوء استفاده از حساب کاربری هک شده و ارسال درخواست قرض و یاری به یکی از شگرد های رایج مجرمان سایبری تبدیل شده است.

شگردهای جدید مجرمان سایبری در قالب یاری شبکه های اجتماعی، فضای مجازی قربانی دسترسی غیرمجاز کاربران شده است

سرهنگ علی محمد رجبی در مصاحبه با خبرنگار اجتماعی وبلاگ اخبار جدید، ضمن بیان این که شبکه های اجتماعی پل ارتباطی میان شهروندان شده است، گفت: بسیاری از تقاضا ها و درخواست های شهروندان از یکدیگر به وسیله شبکه های اجتماعی صورت می گیرد، بدون آن که افراد رو در رو همدیگر را دیدار نمایند و با یکدیگر تماس بگیرند؛ تقاضا و درخواست خود را از دوست، آشنا و بستگان به وسیله همین پل ارتباطی انجام می دهند.

وی تقاضا واریز وجه به عنوان قرض و یاری را یکی از درخواست های کاربران از یکدیگر در شبکه های اجتماعی دانست و اضافه کرد: این امر باعث شده تا کلاهبرداران سایبری ضمن سوء استفاده از این موضوع، به انحاء مختلف از شهروندان در قالب دوست و آشنا برای دریافت قرض در شبکه های اجتماعی سوءاستفاده نمایند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا، جمع آوری اطلاعات شهروندان از شبکه های اجتماعی و ساخت صفحه جعلی از فرد مورد نظر را یکی از راه چارهی های این سوءاستفاده مجرمانه برشمرد و گفت: در پی ساخت صفحه جعلی برای فرد، با ارسال پیغام برای دوستان و آشنایان قربانی مورد نظر که در شرایط بحرانی و حساسی مثل بیماری و بستری شدن یکی از عزیزان در بیمارستان، تصادف وغیره هستند، از دوستان و آشنایان وی درخواست وجه نموده و با این ترفند از شهروندان کلاهبرداری می نمایند.

این مقام مسئول اضافه کرد: مجرمان سایبری با کمی وقت گذاشتن به حساب کاربری شبکه های اجتماعی قربانی دسترسی غیرمجاز یافته و برای دوستان و آشنایان این کاربران درخواست یاری اقتصادی می فرستند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا ارسال پیغام درخواست وجه از سوی گوشی های سرقتی را دیگر شگرد مجرمان سایبری بر شمرد و گفت: متأسفانه بعضی کاربران بر روی گوشی و شبکه های اجتماعی خود از کلمه عبور استفاده نمی نمایند و در پی سرقت رفتن گوشی شاهد این هستیم که برای دوستان و آشنایان آن ها پیغام درخواست وجه ارسال می گردد.

سرهنگ رجبی برای جلوگیری از ارسال دریافت یاری تحت نام و مشخصات کاربران در شبکه های اجتماعی برای دوستان و آشنایان توصیه کرد: خصوصی کردن صفحات در شبکه های اجتماعی و استفاده از کلمه عبور پیچیده یک راه ساده برای جلوگیری از سرقت هویت و اطلاعات کاربران از سوی مجرمان سایبری است که می تواند مانع ارسال یاری تحت نام آن ها برای دوستان و آشنایان گردد.

وی رمزگذاری بر روی گوشی و تبلت را از ضروریات برشمرد و بیان داشت: با این راه چاره ساده در صورت سرقت و مفقودی گوشی و تبلت مانع از ارسال پیغام درخواست یاری اقتصادی به دوستان و آشنایان خواهید شد.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا در مورد دسترسی غیرمجاز نیز یادآور شد: در این شگرد مجرمانه کاربران باید دقت نمایند کد های ارسالی که از سوی شبکه های اجتماعی برای آن ها پیغامک می گردد در اختیار هیچ کس قرار ندهند تا مانع از دسترسی غیرمجاز به صفحات اجتماعی خود شوند تا کسی نتواند در پی این دسترسی غیرمجاز برای دوستان و آشنایان درخواست یاری اقتصادی ارسال کند.

به گفته سرهنگ رجبی راستی آزمایی هرگونه پیغام درخواست یاری اقتصادی از سوی دوستان و آشنایان در شبکه های اجتماعی یک ضرورت است و در صورت دریافت یاری اقتصادی از سوی دوستان و آشنایان در شبکه های اجتماعی قبل از واریز وجه مطمئن شوند که این درخواست حتماً از سوی فرد مورد نظر بوده و برای این کار دریافت تماس با فرد مورد نظر لازم است و هیچ اشکالی ندارد.

این مقام انتظامی خاطر نشان کرد: تماس شما با فرد مورد نظر باعث می گردد در صورتی که این درخواست از سوی او نباشد سریعاً در همان شبکه اجتماعی برای دوستان و آشنایان خود پیغام بگذارد و این مورد کلاهبرداری را اطلاع دهد که این درخواست از سوی او نیست و برای این فرد پولی واریز ننمایند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: پلیس فتا به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به شهروندان بوده و کاربران می توانند در صورت مواجهه با هرگونه موارد مشکوک آن را به وسیله سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش گزارش های مردمی با ما در میان بگذارند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "شگردهای جدید مجرمان سایبری در قالب یاری شبکه های اجتماعی، فضای مجازی قربانی دسترسی غیرمجاز کاربران شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شگردهای جدید مجرمان سایبری در قالب یاری شبکه های اجتماعی، فضای مجازی قربانی دسترسی غیرمجاز کاربران شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید