ظریفیان: آمریکا از پروتکل های جهانی استفاده ابزاری می نماید

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، یک فعال سیاسی با اشاره به اینکه دولت آمریکا سخت ترین تحریم ها که شامل تحریم دارویی می گردد را علیه ایران اعمال نموده است، گفت: نظام بین الملل برای شرایط خاص از جمله وقوع بیماری های فراگیر پروتکل های انسانی و عقلانی دارد اما آمریکا از این پروتکل ها استفاده ابزاری می نماید.

ظریفیان: آمریکا از پروتکل های جهانی استفاده ابزاری می نماید

در پی سخنان امروز (یک شنبه) رهبری مبنی بر اینکه کدام عاقلی یاری آمریکا را که متهم به فراوری ویروس است قبول می نماید، غلامرضا ظریفیان در گفت وگو با وبلاگ اخبار جدید، با اشاره به رفتارهای دوگانه آمریکا و ادعای ارسال یاری های پزشکی به ایران از یک سو و تحریم های دارویی ایران از سوی دیگر اظهار کرد: روابط ایران با آمریکا بسیار خاص بوده و بعد از انقلاب کمتر فراز داشته و بیشتر نشیب داشته است. باید در همین زمینه هم گفت وگوها و حتی تفاهم نامه های دو کشور را معنا کرد. یک فضای خصمانه میان دو کشور وجود دارد. هر چند در زمان هایی امکان این وجود داشت که این فضای خصمانه منطقی تر گردد، ولی به هر حال مقدمات آن فراهم نشد. برجام هم که یک فرصت بسیار خوبی برای راستی آزمایی بود اما مشاهده کردیم آمریکا چگونه برجام را زیر سوال برد و با نقض آن بی اعتمادی را تشدید کرد.

وی ادامه داد: نظام بین الملل برای شرایط خاص مثل سیل و زلزله یا بیماری پروتکل های منطقی و انسانی تعریف نموده است، اما وقتی این پروتکل ها تحت شعاع مسائل سیاسی قرار می گیرد، شرایط فرق می نماید و بعضی کشورها از جمله آمریکا سعی می نمایند از این پروتکل ها استفاده ابزاری نمایند. ما همواره در بلایای طبیعی که در آمریکا رخ می دهد با مردم این کشور ابراز همدردی نموده ایم و هر کجا هم که لازم شده است یاری های بشردوستانه خود را داشته ایم اما آمریکا در این زمینه برخوردهای دوگانه دارد. سخت ترین تحریم ها را که شامل تحریم های دارویی هم می گردد علیه ایران اعمال نموده ولی باز هم اعلام می نماید حاضر است در زمینه مقابله با کرونا به ایران یاری کند. آن ها سیاست چماق و هویج را اجرا می نمایند. می گویند می خواهیم یاری کنیم اما تحریم ها را هم ادامه می دهند.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه تا زمانی که فضای خصمانه علیه ایران وجود دارد نمی گردد به ادعاهای آمریکایی ها اعتماد کرد، توضیح داد: جامعه ما به شدت از تحریم ها رنج می برد و این تحریم ها بهداشت و معیشت مردم را به خطر انداخته است و شاید صدها نفر در ایران به خاطر این تحریم ها و نرسیدن دارو آسیب جدی دیده باشند اما آمریکا به بهانه فشار به حکومت، از مردم ایران انتقام می گیرد.

ظریفیان ادامه داد: بیماری کرونا نشان داد که ما نمی توانیم در حل مسائلی که جهانی شده اند صرفا به توانایی داخلی خود اتکا کنیم. البته هر ملتی باید مقاومت و تاب آوری خود را افزایش دهد، اما مدتی است که نظام جهانی با کرونای مالی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی روبرو است. جهان کوچک شده است و هر نقطه ای که آسیب می بینند بلافاصله به سایر نقاط جهان نیز این آسیب سرایت می نماید. امروز مثلا در خصوص کرونا مشاهده کردیم که این بیماری در چین رخ داد اما اکنون 170 کشور درگیر آن هستند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه باید امروزه سهم درستی از جهان امروز، مناسبات و دیپلماسی داشته باشیم، اظهار کرد: امروزه باید با تقویت تاب آوری فرهنگی، مالی، روانشناسی و اعتقادی خود با جهان تعامل کنیم. بدون فهم درست از مناسبات جهانی نمی توانیم مسائل خود را حل کنیم. ما باید برای خود در نظام جهانی نقش یک بازیگر را تعریف نموده و صرفا منفعل نباشیم. امروزه دیگر قدرت سخت نقش اصلی را در نظام جهانی ایفا نمی نماید بلکه قدرت نرم هم نقش مهمی دارد. قدرت نرم احتیاج به ارتباط جدی با انسان های متنوع و متکثر دارد و باید با ادبیات های مختلف با انسان های مختلف در جهان صحبت کنیم.

وی در خاتمه گفت: ما باید خود را آماده حضور در نظام جهانی کنیم. آمادگی هم به معنای صرفا تقابل نیست بلکه باید فهم درستی از نظام جهانی داشته باشیم. ما باید توان داخلی خود را تقویت کنیم و برای حل مسائل خود نقش سازنده ای در نظام بین الملل داشته باشیم زیرا چاره ای جز برقراری ارتباطات جهانی نداریم. با این حال اگر با تخاصم هم روبرو شدیم باید با تکیه بر توان خود با این تخاصم مقابله به مثل کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ظریفیان: آمریکا از پروتکل های جهانی استفاده ابزاری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریفیان: آمریکا از پروتکل های جهانی استفاده ابزاری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید