فخرفروشی های مجازی جایگزین سنت های ایرانی

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، تهران (پانا) - از زمان ظهور شبکه های اجتماعی،آیین های سنتی ایرانی تحت الشعاع این پدیده نوظهور قرار گرفته است بعضی از خانواده های ایرانی بیش از آنکه درگیر فلسفه آیین ها باشند در پی ثبت عکس ها و فیلم هایی برای به نمایش گذاشتن آنچه که دارند یا انجام می دهند، هستند. این دسته از افراد بیش از پرداختن به این مراسم ها با حضور پررنگ در شبکه های اجتماعی، دورهمی مجازی می گیرند.

فخرفروشی های مجازی جایگزین سنت های ایرانی

مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی در گفت وگو با پانا درباره تشریفاتی شدن بعضی رسوم های کهن در کشور از جمله شب یلدا اظهار کرد: این که چرا مراسم شب یلدا از حالت باستانی و سنتی وارد دوره جدیدی شده است عوامل مختلفی دارد که باید آسیب شناسی گردد زیرا هر سال که می گذرد با پدیده های عجیبی در برگزاری این رسوم ها روبه رو می شویم که ما را از اصل برگزاری این مراسم ها که هدف آن دور هم بودن و لذت بردن در کنار خانواده است، دور می نماید.

این آسیب شناس معتقد است: چشم و هم چشمی یکی از مهم ترین دلایلی است که در سال های اخیر باعث شده تا مردم از اصل و هدف برگزاری مراسم های باستانی دور شوند و تجمل گرایی یا لاکچری نشان دادن وضع زندگی در بعضی خانواده ها نشان دهنده تغییر فرهنگ و تفکر بعضی خانواده ها است که در فضای مجازی روز به روز توسعه می یابد و عده بیشتری به این سمت گرایش پیدا می نمایند.

اقلیما با اشاره به وجود فضای مجازی و استفاده نادرست از آن در زمینه نشان دادن فرهنگ و رسوم کهن در کشور گفت: امروزه به جای لذت بردن از لحظات و دورهمی هایی که به علت آیین های سنتی برگزار می گردد، فقط کوشش می گردد عکس های آن در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته گردد در صورتی که بسیاری از افرادی که تصاویر لاکچری از سفره های شب یلدای خود را به اشتراک می گذارند هیچ لذتی از این مراسم و دور هم بودن نبرده اند.

وی افزود: هزینه بار مالی در این شب در بسیاری از خانواده ها معادل هزینه های یک ماه بعضی از خانواده ها است اما بعضی خانواده ها این هزینه را متحمل می شوند تا همه چیز به خوبی نمایان گردد.

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران با بیان اینکه توجه کردن بیش از حد به ظواهر زندگی در مناسبت های مختلف، دور شدن از فلسفه و معنای واقعی زندگی است، گفت: امروز میانگین گفت وگوی خانواده های ایرانی به 15 دقیقه در روز رسیده است و خانواده ها وقت کمتری را برای صحبت کردن با یکدیگر اختصاص می دهند. در واقع استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی در محیط خانواده با کاهش سطح ارتباطات عاطفی، مقدار گفت وگو در خانواده را کاهش داده است. رسوم هایی چون شب یلدا که فرصتی برای دور هم بودن خانواده ها است بسیار فرصت خوبی برای گفت وگو و تمرین گفت وگو میان اعضای خانواده است.

وی تاکید نمود: تجربه نشان داده وقتی خانواده ها از فرهنگ اصیل فاصله می گیرند به ضرر خانواده ها است. در بعضی خانواده ها در شب یلدا به جای اینکه بیشتر به رسومات این شب پرداخته گردد به حواشی آن توجه می گردد و با تشریفاتی کردن سفره شب یلدا، سادگی این شب را از بین می برند. امروز می بینیم که صله رحم و ملاقات بزرگ ترها در بسیاری از خانواده ها در حال فراموشی است در حالی که با فرهنگسازی و توجه به رسالت آیین های سنتی می توان این فرهنگ را زنده کرد و زنده نگه داشت.

این مددکار اجتماعی توجه به اقشار آسیب پذیر و خبر گرفتن از حال خویشان و همسایگان را از دیگر کارکردهای بعضی رسوم های سنتی از جمله شب چله مطرح نمود و گفت: مناسبت های آیینی و توجه به آن، ما را به سمت همبستگی اجتماعی سوق می دهد و هرقدر که همبستگی اجتماعی بالاتر برود، آمار بزهکاری و آسیب های اجتماعی نیز پایین می آید.

علت اقبال عمومی به جشن های غیرایرانی

اقلیما درباره علت اقبال عمومی به جشن های غیر ایرانی و مختص کشورهای دیگر نیز گفت: گرایش مردم به جشن ها و اعیاد غیر ایرانی را برآمده از رقابت فرهنگی است در واقع وقتی سرمایه های فرهنگی در کشور قدر دانسته نمی گردد و ریشه های هویتی و کهن جامعه مورد توجه قرار نمی گیرد، عناصر رقیب به میدان می آید و رقابت فرهنگی شکل می گیرد و اکنون شاهد این رقابت فرهنگی هستیم زیرا می بینیم بسیاری از خانواده های ایرانی از آداب و رسوم کهن ایرانی مطلع نیستند اما از انواع جشن های غیرایرانی از هالوین گرفته تا سایر مراسم ها مطلع هستند و حتی آنها را هم برگزار می نمایند.

این آسیب شناس مسایل اجتماعی اظهار داشت: البته نباید در ستاش مراسم های ایرانی، مراسم های غیرایرانی را نکوهش کرد اما نکته مهم این است که نباید از آیین های کهن ایرانی که خانواده محور هستند غافل بود و این امر احتیاج به فرهنگسازی دارد. داشته های فرهنگی در کشور ما آنگونه که باید آموزش داده نمی گردد و از این مساله غفلت می گردد. فضیلت های فرهنگی، عشق ورزی، صداقت و عدالت از جمله مولفه های شناختی - رفتاری است که باید در جامعه تقویت گردد و این موارد را می توان در برگزاری مناسبت های فرهنگی و هویتی دنبال کرد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "فخرفروشی های مجازی جایگزین سنت های ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فخرفروشی های مجازی جایگزین سنت های ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید