لاوروف: اقدامات آمریکا علیه ایران به ثبات راهبردی آسیب جدی زده است

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، کفیل وزیر امور خارجه روسیه گفت: خروج یک جانبه آمریکا از برجام و اقدامات واشنگتن علیه ایران، خسارات قابل توجهی به ثبات راهبردی در جهان وارد کرده و شرایط پرتنشی را در عرصه کنترل تسلیحات و عدم گسترش هسته ای به وجود آورده است.

لاوروف: اقدامات آمریکا علیه ایران به ثبات راهبردی آسیب جدی زده است

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ اخبار جدید به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف کفیل وزیر امور خارجه روسیه (که به طور موقت تا تشکیل دولت جدید روسیه به وظایف خود ادامه می دهد) معتقد است اقدامات ایالات متحده علیه ایران، آسیب جدی به ثبات راهبردی در جهان وارد کرده است.

لاوروف روز پنجشنبه در سخنرانی خود در شعبه دانشگاه روابط بین الملل و اقتصاد جهانی در تاشکند (پایتخت ازبکستان) که زیر نظر وزارت امور خارجه روسیه فعالیت دارد، گفت: خسارت قابل توجهی به ثبات راهبردی جهان در نتیجه شرایط به وجودآمده پیرامون ایران، که پس از خروج یکجانبه ایالات متحده از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای تنظیم برنامه هسته ای ایران، بحرانی و پیچیده شده وارد آمده است، در حقیقت، این اقدام آمریکا دلیل شکست توافق هسته ای با ایران است که سند بسیار مهمی در زمینه گسترش سلاح های هسته ای به شمار می رود و همچنین شرایط بسیار پرتنشی را در عرصه کنترل تسلیحات، عدم گسترش سلاح های کشتار جمعی و محدودیت تسلیحات، به خصوص هسته ای، ایجاد کرده است.

تلاش آمریکا برای تأثیرگذاری بر عملکرد سازمان تجارت جهانی بر اساس منافع خود

این دیپلمات روس همچنین در سخنرانی خود یادآور شد که واشنگتن در تلاش است تا برخوردهای خود را بر سازمان تجارت جهانی تحمیل و فعالیت های این سازمان را متوقف کند.

لاوروف گفت: تلاش برای استفاده از رقابت ناعادلانه در عرصه اقتصادی ادامه دارد. واشنگتن در خارج از چارچوب گروه 20 و خارج از سازمان تجارت جهانی، همچنان در تلاش است تا رویکردهای خود را تحمیل و بدین ترتیب در فعالیت های سازمان تجارت جهانی خلل ایجاد کند و به دلیل مواضع آمریکا سازوکار آن در حل وفصل اختلافات نمی تواند به طور عادی عمل کند.

وی ادامه داد: در این میان، همتایان آمریکایی ما فعالانه تلاش می کنند تا راه چاره های مورد نظر خود برای مسائل جهانی را بر اساس روابط دوجانبه و بدون خجالت با در نظر دریافت منافع خود و با استفاده از تحریم های یک جانبه نامشروع اقتصادی اعمال کنند و به صراحت از شرایط دلار در عرصه اقتصاد جهانی سوء استفاده کنند.

به عقیده لاوروف، آینده جایی برای این روش های تجاری و دیگر روشها، از جمله جنگ های مستقیم نیست، بلکه در آینده مسائل بر اساس شیوه ایجاد همکاری در رد دیکتاتوری، تهدیدات و بازی با ارزش صفر حل وفصل می شود و در این راستا ارزش گفت وگو برای رسیدن به اجماع و احترام متقابل باید تقویت شود.

وی اضافه نمود: تنها از این طریق می توان در راستا جست وجوی راه چاره های واقعاً پایدار، و نه لحظه ای و طراحی شده بر اساس وقایع سیاسی داخلی و چرخه های انتخاباتی برای مسائل جهانی، حرکت کرد.

تأکید لاوروف بر انجام صادقانه وظایف خویش در هر پستی که خدمت کند

کفیل وزیر خارجه روسیه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره آینده خود پس از استعفای دولت فدراسیون روسیه، گفت که همواره صادقانه به وظایف خود عمل کرده و اکنون نیز به این کار ادامه می دهد.

وی تأکید کرد: در تمام این سالها، یعنی دقیقاً پس از زمان فارغ التحصیل شدن از دانشگاه روابط بین الملل مسکو، من فقط موقعیت های شغلی خود را حفظ نکرده ام ، بلکه همواره صادقانه وظایف خود را انجام داده ام و اکنون هم، در هر شرایطی که قرار بگیرم، دقیقاً همین کار را انجام خواهم داد.

دولت فدراسیون روسیه به ریاست دیمیتری مدودف روز چهارشنبه استعفا کرد. سرگئی لاوروف، خبر استعفای خود را در جریان سفر خود به تاشکند، پایتخت ازبکستان شنید، در شرایطی که قرار است طی روزهای آینده در چند رویداد بین المللی، از جمله با مشارکت ولادیمیر پوتین حضور داشته باشد. البته وزرای کابینه به طور موقت و تا تشکیل دولت جدید روسیه به وظایف خود ادامه می دهند.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "لاوروف: اقدامات آمریکا علیه ایران به ثبات راهبردی آسیب جدی زده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاوروف: اقدامات آمریکا علیه ایران به ثبات راهبردی آسیب جدی زده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید