مطالعات باستان شناسی جهرم در استان فارس پس از 10 سال به سرانجام رسید

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، مطالعات باستان شناسی جهرم در استان فارس پس از 10 سال به سرانجام رسید.

مطالعات باستان شناسی جهرم در استان فارس پس از 10 سال به سرانجام رسید

مجید منصوری، سرپرست هیأت باستان شناسی جهرم گفت: بخش مرکزی شهرستان جهرم در استان فارس از سمت شمال به بخش کردیان (به مرکزیت قطب آباد)، از شمال شرق به شهرستان فسا، از شمال غرب به بخش سیمکان، از شرق به زرین دشت، از جنوب و جنوب شرق به لارستان (جویم و بنارو) و از جنوب غرب به شهرستان قیر محدود می گردد.

این باستان شناس با بیان اینکه آنالیز این بخش به شناسایی 161 اثر و محوطه از دوران مختلف منجر شد، گفت: قدیمی ترین محوطه های شناسایی شده از بخش مرکزی به دوره پارینه سنگی میانی مربوط است که از غارها و محوطه های باز شناسایی شد.

او اضافه کرد: علاوه بر این، محوطه هایی نیز از دوران پارینه سنگی نو و فراپارینه سنگی شناسایی شد و محوطه های پیش از تاریخی با سفال زیادی از این منطقه بدست نیامد و تنها یک محوطه شاخص از دوره باکون ثبت شد.

به گفته سرپرست هیأت باستان شناسی جهرم، بیشتر محوطه های شناسایی شده در این پروژه از بخش مرکزی جهرم به دوران تاریخی و بویژه دوره های هخامنشی، فراهخامنشی و ساسانی مربوط می گردد که با توجه به کوهستانی بودن منطقه، آثار دوران فراهخامنشی و ساسانی بیشتر به صورت قلعه های صعب العبور در ارتفاعات است.

منصوری با بیان اینکه محوطه ها و آثار فراوانی نیز از دوران مختلف اسلامی به صورت محوطه، قلعه، راه، پل، کاروانسرا، آب انبار و آسیاب شناسایی شد، اضافه کرد: این محوطه ها و آثار از قرون اولیه تا متأخر اسلامی قابل تاریخ گذاری است.

او ادامه داد: با انتها این فصل، آنالیز باستان شناسی شهرستان جهرم پس از 10 سال به انتها رسید و کل آثار و محوطه های شناسایی شده از این شهرستان، 548 محوطه و اثر از دوران پارینه سنگی تا قرون متأخر اسلامی است.

منصوری با اشاره به موقعیت جغرافیایی خاص جهرم و قرارگیری آن در مسیر باستانی منتهی به خلیج فارس بیان نمود: امیدواریم نتایج این آنالیز به پژوهش های باستان شناسی جنوب ایران و پس کرانه های خلیج فارس یاری کند.

این باستان شناس گفت: با انتها آخرین فصل آنالیز این شهرستان، نتایج آن به مرور به صورت کتاب و مقاله منتشر خواهد شد.

منبع: همگردی

به "مطالعات باستان شناسی جهرم در استان فارس پس از 10 سال به سرانجام رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مطالعات باستان شناسی جهرم در استان فارس پس از 10 سال به سرانجام رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید