نقدی شدن دوباره عوارض بعضی آزادراه ها بدلیل عدم استقبال مردم

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، به دلیل تأخیر در پرداخت عوارض الکترونیک آزادراهی، سرمایه گذاران آزادراه ها به تدریج نسبت به نقدی کردن مجدد عوارض آزادراهی به جای پرداخت الکترونیک، اقدام می نمایند.

نقدی شدن دوباره عوارض بعضی آزادراه ها بدلیل عدم استقبال مردم

به گزارش گروه مالی وبلاگ اخبار جدید، موضوع اخذ عوارض آزادراهی به صورت الکترونیک از حدود 2 سال پیش دنبال شد و پنج آزادراه کشور به سیستم اخذ عوارض الکترونیک مجهز شد.

28 اسفندماه سال 97 بود که پرداخت عوارض آزادراه ها به صورت الکترونیکی و بدون توقف در آزادراه هایی نظیر تهران-قم، تهران-ساوه، کرج-قزوین و قزوین-زنجان عملیاتی شد.

این طرح با هدف کاهش صف خودرو ها در ایام پیک و تسریع در جابه جایی ها، کاهش ایستایی خودرو ها در محل عوارضی، کاهش استهلاک خودرو و جاده در محل اخذ عوارضی در زمان ایستایی، توسعه فناوری های نوین در حوزه حمل و نقل و سرعت بخشی، سهولت استفاده و ارتقای کیفیت در جهت شناسایی و وصول اتوماتیک عوارض تردد در آزادراه های کشور شروع شد. در این مدل، اخذ عوارضی کاملا به صورت الکترونیکی انجام می شود، پلاک ها با دوربین های مربوطه خوانده می شود و کاربر نیازی به توقف ندارد و به هیچ وجه دریافت نقدی هم وجود ندارد.

در این سیستم تشخیص تردد خودرو بر اساس دوربین هایی که در نقاط مختلف آزادراه ها نصب شده است، انجام می شود، تردد ها ثبت شده و اطلاعات پلاک به سامانه مرکزی ارسال می شود، معینات خودرو های ترددنماینده با هر سرعتی که باشد، شناسایی می شود، بنابراین خودرو ها می توانند با حداکثر سرعت مجاز در آزادراه تردد نمایند.

در گام اول، رویه اخذ عوارض الکترونیک اینگونه بود که کاربر تا 48 ساعت پس از عبور از آزادراه، مهلت داشت با استفاده از یکی از چندین روش معین شده، نسبت به پرداخت عوارض آزادراهی که از آن عبور نموده است، اقدام کند.

در این روش اگر کاربر تا 48 ساعت پس از عبور، عوارض آزادراهی را پرداخت نمی کرد، به صورت الکترونیک جریمه می شد.

مدتی کوتاه پس از اجرای این روش، به دستور وزیر راه و شهرسازی، رقم جریمه بر این عدم پرداخت عوارض برداشته و مقرر شد در صورت عدم پرداخت عوارضی پس از 48 ساعت، فقط درصدی محدود به کل رقم عوارضی پرداخت نشده توسط کاربر اضافه شود و آن رقم از آن پس تا زمان پرداخت، ثابت بماند.

در این راستا بعضی کاربران آزادراه ها با اطمینان از اینکه در صورت عدم پرداخت عوارضی، جریمه نمی شوند نسبت به پرداخت به موقع عوارض آزادراه، کم کاری کردند و همین امر به تدریج موجب شده است سرمایه گذاران آزادراهی، دریافت عوارض به صورت الکترونیک را موجب بروز ضرر و زیان برای خود بدانند.

27 آذرماه 98 بود که محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، در برنامه تیتر امشب در این باره گفت: پرداخت نکردن عوارضی آزادراه ها موجب می شود انگیزه سرمایه گذار ها را از دست بدهیم.

به هر حال پنج آزادراه به سیستم اخذ عوارض الکترونیک مجهز شد و مقرر شده بود تا سرانجام 98 همه آزادراه های کشور ببه این سیستم مجهز شوند.

روز 8 اردیبهشت 99 بود که معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی درباره عوارض آزادراهی گفت: برنامه ریزی نموده ایم تا سرانجام زمستان سال جاری همه گیت های عوارضی به سیستم اخذ عوارض الکترونیک مجهز شوند.

به گفته شهرام آدم نژاد، در این باره تفاهم نامه ای بین وزارت راه و شهرسازی و پلیس راه به امضا رسید و بخشی از آن عملیاتی شده است.

اما کم کاری بعضی کاربران در پرداخت عوارض در مهلت معین شده، موجب شده است استقبال سرمایه گذاران آزادراهی از این سیستم پرمزیت، کاهش یابد.

برای نمونه در حال حاضر در باند برگشت آزادراه تهران-شمال (جهت شهرستانک به تهران) اخذ عوارض به صورت الکترونیک انجام نمی شود و نقدی است یا در آزادراه تهران-پردیس شاهد دریافت عوارض به صورت نقدی هستیم.

* ضرورت دارد اهرم های پرداخت به موقع عوارض الکترونیک فعال شود

در این باره منصور رفیع اکرمی، مدیرعامل سابق آزادراه تهران-پردیس، گفت: در بحث ساخت آزادراه قانون گذار اینگونه دیده است که در کنار راه های موجود، این جهت احداث شود و مردمی که عبور می نمایند حق انتخاب دارند و این اولین شرط احداث آزادراه است.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی به دنبال بست سیستم پرداخت الکترونیک عوارض در همه آزادراه ها است، اضافه نمود: از سوی دیگر سیستم اخذ عوارض طبق پیمایش دنبال می شود یعنی به میزانی که خودرو در آزادراه سیر و تردد دارد، پرداخت عوارضی به همان میزان (به صورت پیمایشی) انجام می شود و این هم روش مناسبی است.

مدیرعامل سابق آزادراه تهران - پردیس ادامه داد: در همه جهان موضوع پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی در حال بسط و گسترش است، زمانی که اینجانب مدیرعامل آزادراه تهران - پردیس بودم، برای اولین بار پرداخت الکترونیک به صورت گسترده در این آزادراه انجام شد و زمانی که افتتاح شد، چون هم درباره فرهنگ سازی آن کار شده بود و هم مشوق هایی درنظر گرفتیم و هم پشتوانه اجرایی داشت، کار به خوبی پیش رفت، ما با ناجا توافقنامه ای امضا کردم، بدین مضمون که اگر کسی در پرداخت عوارض الکترونیک تا 48 ساعت کم کاری می کرد، اطلاعات خودرو ها به بانک اطلاعاتی مربوطه ارسال می شد و در ابتدا برای فردی که عوارضی را پرداخت ننموده است پیامکی مبنی بر فرصت 48 ساعته برای پرداخت عوارض ارسال می شد و اگر این پرداخت انجام نمی شد، جریمه صورت می گرفت.

رفیع اکرمی بیان نمود: مهم این است که این اخطار به موقع برای فرد خاطی ارسال و جریمه هم به موقع انجام شود و همین امر موجب می شد در آزادراهی در تهران - پردیس مسئله ای از نظر پرداخت عوارض الکترونیک نداشته باشیم.

وی ادامه داد: درواقع اهرم دیگری در این باره که باید مورد توجه باشد، هماهنگی با ناجا برای امکان جریمه به موقع خاطیان است تا بدین ترتیب مسئله ای برای مردمی که پرداخت الکترونیک را انتخاب می نمایند، در آینده رخ ندهد.

مدیرعامل سابق آزادراه تهران - پردیس گفت: قطعاً اگر کاربر بداند که پس از مهلت مقرر در صورت عدم پرداخت عوارضی، رقم آن عوارضی دو برابر می شود و جریمه خواهد شد (که قانون و آئین نامه آن هم موجود است) نسبت به پرداخت به موقع اقدام خواهد نمود، در حالی که در حال حاضر فقط یک پیامک به کاربر مبنی بر پرداخت عوارض ارسال می شود.

* ساخت آزادراه برای سرمایه گذار جذاب است اگر...

رفیع اکرمی اضافه نمود: در حال حاضر طبق قانون دولت درصدی از بودجه عمرانی را به ساخت آزادراه اختصاص می دهد و بخشی دیگر توسط سرمایه گذار تأمین می شود، حال اگر طبق فهرست قراردادها، سود های تضمین شده دولت به سرمایه گذاران برنشود، استقبال سرمایه گذاران برای ساخت آزادراه را نخواهیم داشت.

وی اضافه نمود: نسبت به سرمایه گذاری های دیگری که انجام می شود، سرمایه گذاری در آزادراه جاذبه خوبی برای سرمایه گذاران دارد و هرکدام از این قرارداد ها چند درصد بالاتر از تورمی که اعلام می شود خواهد بود، زمانی همین آزادراه تهران - پردیس سود 22 درصد برای سرمایه گذار درنظر گرفته شده بود و در شرایطی که این اطمینان سود وجود دارد، بهترین حالت برای سرمایه گذار خواهد بود، ضمن آنکه آئین نامه و قانون از سرمایه گذار حمایت می نماید.

مدیرعامل سابق آزادراه تهران - پردیس اضافه نمود: اگر دولت نتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد، بخش خصوصی رغبتی برای سرمایه گذاری نخواهد داشت.

* پرداخت به موقع عوارض مشوقی برای سرمایه گذار های آزادراهی

رفیع اکرمی گفت: بحث عوارض الکترونیک آزادراهی بیش از یک سال است که مطرح شده است و به خوبی از سوی مردم استقبال شد، ولی ضرورت دارد که پرداخت عوارض نیز به موقع انجام شود و این نگرانی مبنی بر بازگشت اصل سرمایه و سود برای سرمایه گذار برطرف شود، به هر حال آئین نامه و قانون در این باره به سرمایه گذار تضمین داده است و هیچ دغدغه ای برای سرمایه گذار وجود ندارد که ضرورت دارد در این حوزه دولت و ناجا همکاری خوبی داشته باشند.

مدیرعامل سابق آزادراه تهران - پردیس بیان نمود: ضرورت دارد دولت نقش نظارتی خود را در حوزه آزادراهی افزایش دهد، ضمن آنکه در حوزه نگهداری آزادراه ها دقت بیشتری داشته باشد؛ بنابراین گزارش هزینه های سنگین ساخت آزادراه و رقم محدود بودجه عمرانی، دولت ها را به سمت جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی برای ساخت آزادراه ها نموده است، بدین ترتیب آزادراهی با سرمایه گذاری 50 تا 100 درصدی بخش خصوصی ساخته می شود، و در مدت زمان معین که توسط شورای اقتصاد معین می شود، با اخذ عوارض بازگشت سرمایه دارد و پس از استهلاک سرمایه سرمایه گذار، آزادراه به دولت بر می شود.

در این راستا ضروری است مشوق های مناسبی برای جذب سرمایه گذار وجود داشته باشد تا به عنوان مثال 10 هزار میلیارد تومان نقداً برای ساخت یک آزادراه اختصاص دهد و در طول 15 سال با دریافت 5000 تومان عوارضی از هر خودرو، بازگشت سرمایه به همراه سود، داشته باشد. قطعا پرداخت به موقع عوارض آزادراهی در کنار مزیت هایی که درباره اخذ عوارض الکترونیک قید شد، مشوقی مناسب برای سرمایه گذاران در سرمایه گذاری آزادراهی خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "نقدی شدن دوباره عوارض بعضی آزادراه ها بدلیل عدم استقبال مردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقدی شدن دوباره عوارض بعضی آزادراه ها بدلیل عدم استقبال مردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید