هیاهوی رفتن یا ماندن در ابر صندوق بیمه ای کشور

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، میرهاشم موسوی، 20 شهریور 1400 به وسیله حجت الله عبدالملکی، وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابتدا به عنوان سرپرست سازمان تامین اجتماعی منصوب و شد و در کمتر از دو ماه نیز (29 آبان سال 1400) حکم مدیرعاملی خود را دریافت کرد.

هیاهوی رفتن یا ماندن در ابر صندوق بیمه ای کشور

به گزارش ایسنا، واقعیت آن است که از شروع به کار دولت مردمی و پس از انتصاب مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، موافقان و منتقدان این حوزه بر تحول فوری و بدون فوت زمان در این سازمان بزرگ توافق و تفاهم داشتند.

موسوی حدود 23 ماه بر کرسی ریاست این سازمان تکیه زده و در این مدت به مدد حمایت های کم سابقه دولت سیزدهم، بخش عظیمی از مطالبات و معوقات سازمان پرداخت شد و توسعه خدمات غیرحضوری در دستورکار تامین اجتماعی نهاده شد، سازمانی که شستا یکی از بزرگترین شرکت های سرمایه گذاری مالی کشور را زیر مجموعه خود دارد، اما برغم آن، این نگرانی وجود دارد که در صورت عدم شتاب گیری اصلاحات و روند هایی که مانع بهره وری بنگاه های مالی شده و همیشه محل بحث صاحب نظران بوده است، این صندوق بزرگ بیمه ای به سرنوشت خیلی از صندوق های ورشکسته بازنشستگی دچار گردد.

سازمان تامین اجتماعی به گواه آمار ها بزرگترین سازمان بیمه گر اجتماعی کشور است و 36 میلیون و 700 هزار بیمه شده اصلی و تبعی در کل کشور به همراه 8 میلیون بازنشسته و مستمری بگیر اصلی و تبعی تحت پوشش دارد.

این سازمان دارای 79 مرکز بیمارستانی، پنج مرکز جراحی محدود ملکی و 318 مرکز درمانی سرپایی با بیش از 46 هزار نیروی انسانی متخصص پزشک و غیرپزشک در کشور است. بالغ بر 20 هزار پزشک و دندانپزشک و 13 هزار داروخانه، 15 هزار مرکز پاراکلینیک، 3000 درمانگاه و 1003 بیمارستان در سراسر کشور با سازمان تامین اجتماعی طرف قرارداد هستند.

تامین اجتماعی سال جاری در حالی هفت دهه از فعالیت خود را پشت سر می گذارد که یکی از مسائل و مسائل دیرینه آن کسری نقدینگی شدید بوده است که با استقراض بی رویه از نظام بانکی برای پرداخت حقوق مستمری بگیران، آن را به ابر بدهکار بانکی تبدیل نموده بود؛ هرچند در دولت تازه با تمهیدات وزارت کار و رفاه اجتماعی و تاکید و دستور رئیس جمهور حدود 180 هزار میلیارد تومان، بی سابقه ترین تادیه بدهی به سازمان تامین اجتماعی صورت گرفت و 106 هزار میلیارد تومان بدهی تحمیل شده از سال 1393 تا 1400 با نظام بانکی تسویه شد، ولیکن روند فعالیت ها در چندماه اخیر نیز دورنمایی را پیش روی کارشناسان این حوزه نمی گذارد که بار دیگر دولت بابت بدهی های این حوزه با کم کردن از سایر بخش ها به ویژه پروژه های عمرانی، درصدد تکاپوی کاستی های سازمان تامین اجتماعی نباشد.

واقعیت آن است علی رغم این یاری ها و افزایش اعتبارات، چالش های این سازمان های بیمه ای آنگونه که انتظار می رفت رفع نشده است. یکی از این چالش ها بدهی همیشه سازمان بر مراکز درمانی و بیمارستانی و داروخانه های طرف قرار داد است که هر از گاهی ارائه خدمات به بیمه شدگان را دچار وقفه و نارضایتی می نماید.

بدنبال بعضی نارضایتی ها از ارائه خدمات درمانی گرفته تا مشکل مستمری ها و تامین معیشت که بازنشستگان و مستمری بگیران را به تجمعات می کشاند، درخواست عزل مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی از وزیر کار و رفاه اجتماعی به وسیله شاغلین مشمول تأمین اجتماعی و بازنشستگان و مستمری بگیران ارائه شد که در آن از عدم ایفای تعهدات قانونی، عدم تأمین رضایت و احقاق حقوق قانونی جامعه هدف دربخش درمان و معیشت بویژه درخصوص عدم پرداخت مابه التفاوت 25% متناسب سازی سال 1400 و صدور احکام مربوطه از دو سال قبل تا کنون انتقاد نموده بودند.

حال باید منتظر ماند و دید فارغ از همه تکذیب ها و هیاهو های مجازی، چه سرنوشتی برای بزرگترین صندوق بیمه ای کشور رقم خواهد خورد، صندوقی مهم برای کشور که قرار بود، نگرانی های بازنشستگان را رفع کند، اما در سایه اهمال گذشتگان، در سنوات گذشته دچار ابرمسائلی شده که اصلاحات فوری و عالمانه ای را با یاری نخبگان و فعالان این حوزه می طلبد.

منبع: فرارو

به "هیاهوی رفتن یا ماندن در ابر صندوق بیمه ای کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیاهوی رفتن یا ماندن در ابر صندوق بیمه ای کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید