پردازنده Loihi2 اینتل رویای ساخت چیپ مشابه مغز انسان را به واقعیت تبدیل می نماید

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، اینتل ساعاتی قبل خاطرنشان کرد که در زمینه پردازنده های مربوط به محاسبات عصبی یا نورومورفیک به پیشرفت قابل توجهی رسیده است. نسل دوم تراشه Loihi در زمینه پردازش الگوریتم ها و برنامه ها حدود 10 برابر سرعت بیشتری پیدا نموده و این تراشه از نوک انگشت هم کوچک تر است.

پردازنده Loihi2 اینتل رویای ساخت چیپ مشابه مغز انسان را به واقعیت تبدیل می نماید

شرکت اینتل به لطف پیشرفت های تکنولوژی پیروز شده در این تراشه بیش از 1 میلیون نورون تعبیه کند. اینتل امیدوار است که به وسیله تراشه های نورومورفیک بتواند محدودیت های قانون مور که به مانعی برای پیشرفت پردازنده ها تبدیل شده است، دور بزند. پردازش نورومورفیک مبتنی بر علم عصب نشانی و نحوه عملکرد مغز انسان است و سازندگان این تراشه ها با ساخت آن ها می خواهند یادگیری سیستم های مختلف را بهبود ببخشند.

این تراشه ها با الهام از شبکه های عصبی مغز انسان ساخته می شوند و با وجود اینکه سابقه پردازش های کامپیوتری به چند دهه قبل می رسد، اما همچنان شبکه های عصبی موجود در مغز به علت توان و سرعت بسیار بالایی که دارند بی نظیر محسوب می شوند. این تراشه تازه محصول 3 سال تحقیق در بخش پژوهش های عصبی اینتل است.

اینتل می خواهد با الگوبرداری از مغز انسان، سرعت پردازش بالاتر را در کنار کاهش قابل توجه مصرف انرژی امکان پذیر کند. طی آنالیز های صورت گرفته، این تراشه پردازش های خود را با مصرف کمتر از 1 وات انرژی انجام می دهد که بسیار کمتر از پردازنده ها و پردازنده های گرافیکی موجود به شمار میرود.

اینتل پیش بینی می نماید که پردازش نورومورفیک می تواند برای موتورهای جست وجو، صنعت رباتیک و حل مسائل پیچیده استفاده گردد.

در کنار بهبود معماری این تراشه، اینتل از فریم ورک نرم افزاری Lava هم رونمایی کرد. اینتل می گوید این یک فریم ورک باز و ماژولار به شمار میرود که به توسعه دهندگان اجازه می دهد از مجموعه مشترکی از ابزارها، روش ها و کتابخانه های بهره ببرند. به غیر از صنایع رباتیک، اتومبیل های خودران هم می توانند از چنین تراشه های قدرتمندی بهره مند شوند و مثلا شرکت خودروسازی فورد یکی از مشتریان این تراشه محسوب می گردد.

منبع: Digital Trends

منبع: دیجیکالا مگ

به "پردازنده Loihi2 اینتل رویای ساخت چیپ مشابه مغز انسان را به واقعیت تبدیل می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پردازنده Loihi2 اینتل رویای ساخت چیپ مشابه مغز انسان را به واقعیت تبدیل می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید