از فرانکفورت تا رقه منتشر می شود

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، از فرانکفورت تا رقه دربردارنده بخشی از ده ها مصاحبه با جهادگرایان سلفی و خانواده های ایشان است که نویسنده برای دستیابی به هریک از آن ها، سختی ها و ناملایمات زیادی را به جان خریده و کجاها که سرک نکشیده است؛ برای برخی حتی تا دم مرگ؛ تا آغوش انتحاری ها و قناصه ها؛ آن هم در کشوری که در بوق و کرنا کرده اند تیول ایران است.

از فرانکفورت تا رقه منتشر می شود

پژوهشگر، در تمامی این مصاحبه ها، محورهای مختلفی در حوزه­ مطالعات جهادگرایی سلفی و برخی تحولات جامعه­ شناختی عراق را مدنظر داشته و از طریق دیالوگ با مصاحبه ­شوندگان کوشیده است از لابه ­لای گفته­ هایشان، برای آن ها پاسخی بیابد .

نویسنده این اثر تلاش کرده به موازات مطالعات کتابخانه ای و کاوش در تولیدات مکتوب ، دیداری و شنیداری جهادگرایان سلفی، پا به عرصه کارزار گذارد و تلاش کند دریافتی مستقیم و دست اول از این جنبش ها به دست آورد .

برای نگارنده این اثر مهم بوده بداند که زندگی فردی و تشکیلاتی یک عضو داعش چه رنگ وبویی دارد؛ آیا او از ابتدا این گونه بوده یا به تدریج تغییر کرده یا ناگهان؛ آیا برای باور و ایمان می جنگد یا پول و قدرت یا شور و حماسه و هیجان؟!

معصومی زارع، گاه برای ایجاد احساس همدلی، چندین روز و شب را با برخی از متهمان در زندان های عراق زندگی کرده و با آن ها هم صحبت و هم سفره شده و در کنارشان سر بر بالین گذاشته است ؛ گونه ای از مشارکت غیرمستقیم در طبقه پژوهش های کیفی !

هادی معصومی زارع؛ پژوهشگر مطالعات خاورمیانه است که حضور میدانی فعالی در بحران های چندساله اخیر در کشورهای عراق، سوریه و لبنان داشته و کوشیده است تا از فراخور مشاهده و مشارکت مستقیم در تحولات این دو کشور به درک صواب از آن نزدیک تر شود. حاصل این سفرها تا به امروز چندین کتاب، گزارش و مقاله همچون کتاب روایت جذب با موضوع علل و اسباب گرایش به جنبش های جهادگرای سلفی، کتاب جنبش های فروملی؛از واگرایی تا همگرایی با موضوع بررسی تجربه حیات مشترک امل و حزب الله لبنان، کتاب جهان بینی جغرافیایی سلفیت جهادی و نظم ژئوپلیتیک آسیای غربی گزارش راهبردی چکش موازنه در برسازی نظم سیاسی سوریه، گزارش راهبردی الزامات و سازکارهای همگرایی اسلام گرایان و جامعه علویان ترکیه و گزارش راهبردی از تقریب اقناعی تا تقریب ساختاری، بوده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "از فرانکفورت تا رقه منتشر می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از فرانکفورت تا رقه منتشر می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید