انتقاد شدید وزیر پیشنهادی ارشاد از شرایط سینما و موسیقی

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، برنامه های محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم منتشر شد.

انتقاد شدید وزیر پیشنهادی ارشاد از شرایط سینما و موسیقی

در این برنامه 83 صفحه ای، وضع موجود در حوزه هایی همانند هنرهای نمایشی، موسیقی، سینما، کتاب، مطبوعات، فرهنگ عمومی و ... توصیف و راهبردها و راهکارهایی ارائه شده است.

اسماعیلی برنامه های مفصلی ارائه کرده و از شرایط موجود نقدها فراوانی مطرح کرده است.

محمدمهدی اسماعیلی متولد 1354 در کبودرآهنگ همدان، از طلاب دانش آموخته مدرسه عالی شهید مطهری، دکترای علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و بعلاوه مدیر گروه جامعه شناسی سیاسی مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران است.

او از فعالان فرهنگی، رسانه ای و سیاسی باسابقه و از چهره های فرهنگی و علمی نخبه جبهه انقلاب است که فعالیت های فرهنگی جدی خود را از سردبیری و مدیرمسئولی چندین نشریه فرهنگی اجتماعی در دهه 70 شروع کرد.

اسماعیلی از جمله مدیران سازمان صداوسیما است که در صندلی های مجری طرح نظام جامع ارزیابی فراوریات صداوسیما، مدیریت مرکز افکارسنجی سازمان، مدیرکل ارزیابی برنامه های فراوریی سیما و مؤسس قرارگاه رسانه سازمان صداوسیما به اسم یک ساختار فرهنگی اجتماعی پویا و نویدبخش تحول رادیو و تلویزیون حضور داشت.

اسماعیلی در متن برنامه های خود درباره شرایط موجود در سینما از موارد زیادی انتقاد کرده است. که عبارتند از: عدم برنامه ریزی صحیح برای مخاطب سازی و توجه به علاقه مخاطبان، وجود مفاسد در سیستم توزیع در سینما و خارج از سینما، کمبود سالن های سینما با توجه به پراکندگی جنس و جمعیت، عدم برنامه ریزی صحیح برای اکران فیلم در خارج از کشور، بدسلیقگی در شورای پروانه ساخت و شورای پروانه نمایش، فراوری فیلم های ضدارزش، غیر انقلابی و غیراخلاقی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد، عدم اتخاذ موضع شفاف و برخورد در برابر فعالیت محکومین امنیتی و چهره های سینمایی همسو با اهداف دشمنان، اثرگذاری زیاد جشنواره های خارجی بر فراوریات سینمایی داخلی، اعطای یاری های اقتصادی به فراوریات سینمایی ناهمسو با انقلاب اسلامی و بعلاوه اعطای یاری های اقتصادی به خانه سینما که فاقد وجاهت قانونی بوده و معدل فعالیت های آن در جبهه فرهنگی معارض انقلاب اسلامی دیده می گردد، عدم نظارت و رهاسازی ارائه نمایندگان فیلم و سریال های خارجی (VOD)، عدم برخورد با رفتار های ساختارشکنانه بعضی مدیران، وجود سرمایه گذاری مشکوک در فراوریات سینمایی، کارگردان محوری در فراوریات سینمایی، عدم بازپرداخت وام و تسهیلات اعطایی به فراوری نمایندگان سینمایی، وابستگی اقتصادی سینمای کشور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناکارآمد بودن قانون حق انتشار، وجود نگاه های سیاسی و بعضاً مخالف آرمان های انقلاب در جشنواره فجر.

اسماعیلی بعلاوه اشاره کرده است که در سال 1397، از 77 فیلم رصد و تحلیل شده، 59 فیلم مروج سبک زندگی غیر اسلامی ایرانی و تخریب نماینده انقلاب اسلامی، 61 فیلم ارائه نماینده تصویر مثبت از زن بی حیاء، 50 فیلم سیاه نما و ناامیدنماینده، 60 فیلم مروج وادادگی و تحقیر ملی، 55 فیلم القا نماینده واگرایی دینی و ملی و قانون گریزی و نمایش ناکارآمدی نهاد ها بوده اند.

در این برنامه نقدهای هم از شیوه حکمرانی در سبک زندگی مطرح شده گزارشی هم در از شرایط کنونی سبک زندگی در کشور ارائه شده است. بعلاوه به ضعف حکرانی رسانه و فضای مجازی در بحث سبک زندگی اشاره شده است.

در برنامه وزیر پیشنهادی ارشاد طرح های برای الگوسازی اسلامی دیده می گردد.

در برنامه اسماعیلی درباره مطبوعات و رسانه ها هم نقدهای مطرح شده است از جمله فقدان نظارت مستمر و جدی بر فراوری محتوا، افزایش هنجارشکنی در مطبوعات به علت ولنگاری و محافظه کاری، الگو سازی نامناسب برای مردم و جوانان و.....

در بخش کتاب هم از اعطای مجوز به آثار غیراخلاقی و ناشر محور بودن حوزه نشر انتقاد شده است.

در این برنامه بعلاوه از فضای موسیقی کشور به تندی انتقاد شده است.

در شرح شرایط کنونی موسیقی موارد زیر ذکر شده است:

ـ افزایش هولناک ورود گروه های خارجی؛ ایجاد فضای غالب برای گونه های وارداتی با حمایت بعضی سفارت خانه های بیگانه

- عدم حمایت جدی از موسیقی شریف اقوام و موسیقی ردیف دستگاه ایران

- اعطای مجوز به گونه های ضدتبلیغ موسیقی غربی به ویژه راک و متال

- ایجاد انحصار در خانه موسیقی به اسم مهم ترین مرکز فراوری بحران

- عدم حضور هنرمندان متعهد و انقلابی در شوراهای موسیقی

- عدم نظارت بر آکادمی های موسیقی

- اعطای مجوز فعالیت به هنرمندان ایرانی ضدارزش ساکن خارج از کشور

- برگزاری رویدادهایی منجر به احیای هنر و هنرمندان پیش از انقلاب اسلامی

- اعطای مجوز به گروه های موسیقایی و یا خوانندگان ترکیه ای (که به وسیله جریان فاسد تهیه نمایندگان حاکم بر موسیقی کشور در حال پیگیری است)

- غالب شدن شبکه فاسدی از تهیه نمایندگان بر موسیقی کشور که به راستی علاوه بر ایجاد احساس احتیاج کاذب، در فرسایش زبان فارسی و تغییر گنجینه واژگان مخاطبین، از بسیاری محرمات و ادبیات مبتذل هم قبح زدایی کرده و می نمایند.

در شرح برنامه های پیشنهادی در حوزه موسیقی هم آورده شده است:

- ضرورت تدوین سند راهبردی موسیقی ملی ایرانی با هدف صیانت از فرهنگ بومی و نشر ظرفیت موسیقی اصیل ایرانی و مقابله با هجمه موسیقی غربی در حوزه معنا و محتوا

- بهینه سازی و فعال سازی خانه موسیقی ایران بر اساس ضروریات زیر:

* ضرورت شکل گیری ظرفیت نو مرکب از خانه شعر و ادبیات و خانه موسیقی ایران و سیاستگذاری در راستای فعال سازی موسیقی بومی و متناسب با هویت و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی

* برنامه ریزی هدفمند جهت ذائقه سازی مثبت در بین آحاد جامعه

* قاعده مندسازی مرجع شدن خوانندگان بر اساس ضوابط طراحی شده به وسیله اعطای مجوز و فعال نمودن ظرفیت های حمایتی

* نظام مند نمودن ضوابط حاکم بر اجرای کنسرت ها

* توجه و اهتمام بر توزیع مناسب و هدفمند بودجه و اعتبارات در حوزه موسیقی سنتی، پاپ و ...

ـ انجام پژوهش های فرهنگی با هدف ترویج موسیقی اصیل با محتوای سازنده و مفید

ـ راه اندازی رویدادهای خاص در حوزه موسیقی و سرود در گستره جهانی و بین المللی بر اساس سرفصل های گفتمان انقلاب اسلامی مانند موسیقی مقاومت، صلح، عدالت و مبارزه با فقر، حمایت از مستضعفین و ... در تقابل با موسیقی غرب گرا (فرهنگ متال، شیطان پرستی، گرافیتی خشن و ...)

ـ فعال نمودن حوزه موسیقی به صورت بین المللی در دو محور بچه ها و زنان با رویکرد حمایت از حقوق حقیقی بچه ها و کرامت زنان براساس اصل انسانیت و نه جنسیت

ـ حمایت از موسیقی نواحی و محلی منطقه ها مختلف کشور

ـ ایجاد زمینه های لازم در راستای بهره مندی مناسب مطلوب همگان از انواع موسیقی با رعایت شرایط فرهنگی، بومی و دینی جامعه ایران

ـ برنامه ریزی جهت حفظ و اشاعه قطعات برجسته موسیقی ایرانی پس از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

ـ ایجاد آرامش خاطر برای موسیقیدانان و دست اندرکاران موسیقی از نظر تأمین احتیاجهای اولیه زندگی

متن کامل برنامه های وزیر پیشنهاد فرهنگ و ارشاد اسلامی را در اینجا دریافت کنید.

منبع: فرارو

به "انتقاد شدید وزیر پیشنهادی ارشاد از شرایط سینما و موسیقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد شدید وزیر پیشنهادی ارشاد از شرایط سینما و موسیقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید