بسته 12 بندی گمرک برای ترخیص نهاده های فراوری در سال 1400

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، معاون فنی گمرک ایران با اشاره به اینکه سال گذشته 33 میلیون تن کالا به ارزش 38 میلیارد دلار از گمرکات کشور ترخیص شد، گفت: از این میزان 23 میلیون تن به ارزش 12 میلیارد دلار کالاهای اساسی بوده اند و 10 میلیون تن به ارزش 26 میلیون دلار کالاهای غیراساسی بودند که از این میزان، 85 درصد این اقلام مرتبط با فراوری نظیر مواد اولیه، تجهیزات، ماشین آلات و مواد واسطه ای بودند.

بسته 12 بندی گمرک برای ترخیص نهاده های فراوری در سال 1400

مهرداد جمال ارونقی با بیان اینکه در سال گذشته ترخیص نهاده های فراوری از گمرکات کشور با موانع متعددی همراه شد، اضافه کرد: در 6 ماهه نخست سال 99 این موانع باعث ماندگاری طولانی مدت کالاها در گمرک شد و گمرک اجازه نیافت حتی به صورت درصدی کالاها و نهاده های فراوری را ترخیص کند که این مسئله فراوری کشور را با چالش روبرو کرد.

ارونقی با بیان اینکه در تیرماه سال گذشته ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ترخیص نهاده های فراوری را بدون کد رهگیری بانک مصوب کرد، گفت:، اما این مصوبه به طور کامل اجرا نشد و دپوی کالاهای و رسوب آن ها در گمرکات ادامه یافت.

او اضافه کرد: نهایتاً از آبان ماه سال 99 و با پیشنهاد گمرک برای ترخیص درصدی اقلام مرتبط با فراوری به ستاد تنظیم بازار این فرایند تسهیل شد و گمرک اجازه یافت 90 درصد از نهاده های فراوری که توسط فراوریکنندگان یا بازرگانان وارد شده بود را از گمرک ترخیص کند.

معاون فنی گمرک با بیان اینکه چالش هایی که سال گذشته با آن روبرو بودیم نگذاشت شعار سال به طور کامل محقق گردد، گفت: 11 عامل اصلی رسوب کالا و نهاده های فراوری در گمرکات و بنادر کشور شامل انقضای مهلت ثبت سفارش، عدم تمکین اقتصادی برای اظهار کالا، اخذ حقوق ورودی در ابتدای زنجیره ترخیص، صف تأمین و تخصیص ارز، کندی در ماهیت تشخیص مواد اولیه توسط سازمان های مربوطه، فیزیکی و دستی بودن ارزیابی کالاهایی که در راستا قرمز قرار داشتند، وجود کارشناسان مجازی و ایستایی هایی که در این زمینه وجود داشت، کندی در تطبیق رسیدگی و ارزش کالاهای اظهارشده، الزام به ویرایش و ثبت سفارش، تودیع حقوق ورودی و قطعی سامانه های مختلف بود.

ارونقی اضافه کرد: سال جاری بسته ای 12 بندی را تهیه کردیم که در صورت تصویب و اجرایی شدن می تواند نهاده های فراوری را در حداقل زمان و کمتر از 48 ساعت ترخیص کند.

او در تشریح بیشتر بندهای این بسته حمایتی گفت: پذیرش ثبت سفارش های تاریخ منقضی برای نهاده های فراوری، اخذ حقوق ورودی در انتهای تشریفات گمرکی، اجرای رویه ارز با متقاضی و واردات در مقابل صادرات برای اقلام موردنیاز در فراوری، ترخیص 90 درصدی اقلام مرتبط با فراوری، موردپذیرش قرار دریافت سوابق ماهیت مواد اولیه فراوریی به مدت 6 ماه، حذف و یا حداقل شدن کارشناسان مجازی، تسریع در عملکرد آزمایشگاه های تطبیق ماهیت نمونه ها و مواد اولیه فراوری، تسهیل در آنالیز ارزش کالاها، بی نیازی نهاده های فراوری از ویرایش ثبت سفارش و ترخیص مستقیم کالاهای فراوریی با اخذ ضمانت نامه های معتبر از مهم ترین بندهای این بسته حمایتی است.

معاون فنی گمرک در خاتمه تأکید کرد: با اجرایی شدن این بسته حمایتی ارزیابی ها و کنترل ها به بعد از ترخیص نهاده های فراوری از گمرکات محول شده و هیچ گونه ایستایی در زمینه ترخیص مواد مرتبط با فراوری ایجاد نخواهد شد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "بسته 12 بندی گمرک برای ترخیص نهاده های فراوری در سال 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بسته 12 بندی گمرک برای ترخیص نهاده های فراوری در سال 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید