مازراتی گرن توریسمو 2023 هیچ صدایی فراوری نمی کند ، معرفی کامل گرن توریسمو تازه

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، مازراتی گرن توریسمو تازه به جمع خودروهای برقی پیوست. این محصول مازراتی یکی از نمادهای صدای دلنشین موتورهای V8 ایتالیایی بود. اما گرن توریسمو تازه آنقدر بی صدا است که شاید متوجه عبور آن از خیابان نشویم.

مازراتی گرن توریسمو 2023 هیچ صدایی فراوری نمی کند ، معرفی کامل گرن توریسمو تازه

وبلاگ اخبار جدید - محمد فتح اللهی - مازراتی گرن توریسمو یکی از فوق العاده ترین خودروهای ایتالیایی بود که برای ما ایرانی ها هم تبدیل به نمادی از لذت رانندگی و صدای موتور گوشنواز شد.

گرن توریسمو 2023 یک ویژگی بسیار مهم دارد و آن برقی بودن قوای محرکه این خودرو است. در حقیقت برند Maserati با رونمایی از گرن توریسمو تازه به طور رسمی وارد بازار خودروهای برقی شد.

به طور قطع می توان مطرح نمود که خبر برقی شدن گرن توریسمو برای هیچ کدام از علاقه مندان به خودرو خوشایند نیست. اما برند مزراتی برای عاشقان خودروهای ایتالیایی، خبر خوشی دارد.

گرچه بساط موتور V8 از گرن توریسمو تازه جمع شد، اما خریداران همچنان می توانند این خودرو محبوب ایتالیایی را با قوای محرکه درون سوز خریداری نمایند.

موتور Nettuno مازراتی

مازراتی گرن توریسمو مودنا

مزراتی میخواهد از موتور Nettuno V6 خود به عنوان قوای محرکه گرن توریسمو تازه استفاده کند. پیش از آنکه به آنالیز مشخصات فنی این موتور بپردازیم، باید راجع به قوای محرکه Nettuno V6 بیشتر بدانیم.

با توجه به ادغام بسیاری از برندهای خودرویی با یکدیگر و تشکیل گروه های خودرویی بزرگ مانند Stellantis، اشتراک موتور در میان برندهای زیر گروه یک مجموعه بزرگ، امری اجتناب ناپذیر است.

این روزها حتی برندهایی که زیر یک چتر بزرگ نیستند هم گاهی اوقات از قوای محرکه یک خودروساز دیگر استفاده می نمایند. به طور طبیعی طراحی، توسعه و ساخت یک موتور به زمان و پول بسیاری احتیاج دارد. برندها می دانند که برای فراوری یک محصول تازه چقدر باید صرفه جویی نمایند و بهره مندی از یک موتور آماده چقدر می تواند هزینه فراوری را کاهش دهد.

با این حال، مازراتی مایل به اشتراک گذاری موتور Nettuno خود با بقیه برندهای Stellantis نیست. این موضوع را Federico De Medio، رئیس بخش اعتبار سنجی برند مازراتی در مصاحبه با رسانه Autoblog در جریان رونمایی از مزراتی Grecale گفت.

مشخصات فنی تریم های مختلف مازراتی گرن توریسمو

گرن توریسمو تازه هم با این موتور که فقط و فقط برای مازراتی است به بازار خواهد آمد. GranTurismo تازه با سه تریم مختلف عرضه خواهد شد.

اگرچه مرگ موتور V8 در این خودرو محبوب غم انگیز است، اما هواداران مازراتی از شنیدن این خبر شادمان خواهند شد که گرن توریسمو تازه در هر کدام از نسخه های خود قدرت بیشتری نسبت به موتور 454 اسب بخار قبلی فراوری می نماید.

مشخصات فنی مدل پایه - Modena

مازراتی گرن توریسمو مودنا

تریم پایه تازه، مودنا (به رنگ سفید) نام دارد. این نسخه با موتور 3 لیتری V6 توئین توربو که با MC20 مشترک است به دست خریداران خواهد رسید.

مازراتی گرن توریسمو مودنا

این موتور V6 قادر است 490 اسب بخار قدرت فراوری کند و گشتاور خروجی آن به 600 نیوتن متر می رسد. شتاب صفر تا صد کیلومتر این نسخه 3.9 ثانیه اعلام شد و گرن توریسمو تازه در این تریم قادر است به سرعت 302 کیلومتر در ساعت برسد.

مازراتی گرن توریسمو مودنا

گرن توریسمو Modena می تواند در مدت زمان 13 ثانیه از سکون کامل تا سرعت 200 کیلومتر در ساعت شتابگیری کند. بعلاوه قدرت ترمزگیری این خودرو از سرعت 100 کیلومتر تا صفر هم کمتر از 35 متر اعلام شد.

مشخصات فنی مدل Trofeo

مازراتی گرن توریسمو تروفئو

اما برای علاقه مندانی که می خواهند از تمام پتانسیل این خودرو استفاده نمایند، نسخه Trofeo (نسخه قرمز رنگ در تصاویر) با مشخصات فوق العاده در دسترس قرار گرفته است.

مازراتی گرن توریسمو تروفئو

گرن توریسمو در تیپ Trofeo می تواند 550 اسب بخار نیرو از همان موتور V6 استخراج کند. گشتاور خروجی این موتور به 650 نیوتن متر می رسد که 50 نیوتن متر از مدل پایه بیشتر است.

گرن توریسمو تروفئو در 3.5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می رسد. این بدان معناست که نسخه تروفئو یک ثانیه از مدل قبلی MC Stradale سریعتر است.

تیپ تروفئو بعلاوه قادر است تجربه حرکت با سرعت 320 کیلومتر در ساعت را در اختیار سرنشینان خود قرار دهد. مازراتی بیان کرد این نسخه، از سکون کامل تا سرعت 200 کیلومتر در ساعت را در مدت زمان 11.4 ثانیه طی می نماید. نسخه Trofeo هم مانند Modena در زمان ترمزگیری از سرعت صد کیلومتر در ساعت، در مسافتی کمتر از 35 متر توقف می نماید.

مشخصات فنی مدل برقی Folgore

مازراتی گرن توریسمو Folgore - نسخه برقی

تماشای یک مازراتی گرن توریسمو برقی باید تجربه بسیار عجیبی باشد. این برند ایتالیایی مشخصات فنی گرن توریسمو برقی را نیز منتشر کرد که باید گفت با قوی ترین گرن توریسموی تاریخ رو به رو هستیم.

نسخه Folgore مجهز به سه موتور برقی است. دو موتور برقی برای هر کدام از چرخ های عقب و یک موتور برقی هم برای محور جلو وظیفه به حرکت درآوردن این خودرو الکتریکی را بر عهده دارند. مازراتی می گوید هر کدام از این موتورها می توانند 300 کیلووات نیرو فراوری نمایند.

مازراتی گرن توریسمو Folgore - نسخه برقی

از نظر بصری Folgore با رینگ های تازه آیرودینامیکی و بدون خروجی اگزوز کاملاً متمایز با نسخه های بنزینی است. مازراتی بعلاوه مطرح نمود از آنجایی که احتیاج به خنک کاری در این نسخه وجود ندارد، طول بدنه مدل برقی گرن توریسمو، 7 درصد کمتر از مدل های بنزینی است.

در حالی که این موتورهای الکتریکی این خودرو در تئوری می توانند تا 900 کیلووات (1207 اسب بخار) را به صورت ترکیبی تامین نمایند، پک باتری آن تنها قادر است انرژی کافی برای فراوری 560 کیلووات (751 اسب بخار) و 1350 نیوتن متر گشتاور در رانندگی معمولی در اختیار راننده قرار دهد. البته در حالت boost mode نسخه الکتریکی گرن توریسمو می تواند در یک بازه زمانی کوتاه 610 کیلووات (818 اسب بخار) نیرو فراوری کند.

تکنولوژی باتری و شارژ گرن توریسمو Folgore

مازراتی گرن توریسمو Folgore - نسخه برقی

اما مازراتی می گوید مدل الکتریکی گرن توریسمو می تواند حداکثر توان باتری را به هر کدام از سه موتور برقی مورد احتیاج تقسیم کند. یعنی موتور برقی جلو می تواند چرخ های عقب را به حرکت درآورد یا یکی از موتورهای محور عقب را می توان کاملاً از مدار خارج کرد.

فرایند بازیابی انرژی در نسخه برقی گرن توریسمو بدین شکل است که در زمان ترمزگیری تا 400 کیلووات انرژی قابل ذخیره شدن است. مازراتی می گوید اگر راننده پای خود را از روی پدال گاز بردارد، شتاب منفی 0.65 جی را تجربه خواهد نمود که مربوط به سیستم بازیابی انرژی است.

مازراتی گرن توریسمو Folgore - نسخه برقی

شارژ سریع تا 270 کیلووات (با ولتاژ 800 ولت) به Folgore این امکان را می دهد تا در مدت زمان 5 دقیقه برای طی مسافت 100 کیلومتر انرژی در باتری های خود ذخیره کند. شارژ 50 کیلوواتی DC با ولتاژ 400 ولت و ظرفیت شارژ 22 کیلوواتی AC نیز برای این خودرو وجود دارند.

چهار حالت رانندگی Max Range ،GT و Corsa در این خودرو مشاهده می گردد. گرن توریسمو برقی به صورت پیش فرض در حالت GT حرکت خود را آغاز می نماید. در حالت Max Range عملکرد پدال گاز محدود می گردد و این خودرو حداکثر می تواند در این حالت به سرعت 130 کیلومتر در ساعت برسد.

در حالت Corsa این خودرو برقی قادر است در پیست ها زمان ثبت کند. مازراتی می گوید در این حالت رانندگی، نمایشگرهای حرارتی باتری هم در کلاستر دیجیتالی آن به نمایش در می آیند.

ویژگی های مازراتی گرن توریسمو 2023

مازراتی گفت که در زمان فراوری مدل برقی قصد نداشت صدای موتور V8 مصنوعی را به این خودرو اضافه کند. نسل تازه GranTurismo اولین محصولی است که در دهه های اخیر از قوای محرکه V8 استفاده نمی نماید. صدا همواره بخش مهمی از شخصیت مازراتی است. به خصوص برای GranTurismo. اما نسخه برقی این خودرو هیچ صدایی فراوری نخواهد نمود.

در نسخه های بنزینی باید اشاره نمود که هر دو مدل مودنا و تروفئو دارای سیستم تعلیق فنر بادی مشابه Folgore هستند. بعلاوه ترمزهای آن (380 میلی متر شش پیستون در جلو و 350 میلی متر چهار پیستون در عقب) با رینگ های 20 اینچی جلو و 21 اینچی در عقب ترکیب شدند. پهنای لاستیک های جلو 265 و عقب 295 اعلام شدند.

جدا از موتورهای بنزینی هر دو مدل مودنا و تروفئو که مشابه مدل MC20 هستند، بزرگترین تغییر برای این دو نسخه گیربکس هشت سرعته اتوماتیک آنها است. همانطور که می دانیم، نسل قبلی مازراتی گرن توریسمو با گیربکس 6 سرعته به بازار عرضه شد.

مازراتی گفت که مسئولیت کل پروژه GranTurismo را بر عهده دارد. یعنی این خودرو کاملاً در کارخانه مازراتی فراوری می گردد که بدنه آن 65 درصد از آلومینیوم است.

امکانات مازراتی گرن توریسمو تازه

خودروهای V6 نسبتاً سبک (بر اساس استانداردهای خودروهای لوکس مدرن) فراوری شدند. مازراتی می گوید وزن گرن توریسموهای بنزینی 1795 کیلوگرم و تقسیم وزن آنها 52/48 درصد به تربیت از جلو به عقب است. این خودروساز ایتالیایی بعلاوه بیان کرد که در داخل کابین چهار نفره این خودرو، فضای سر بیشتر افزایش یافت و فضای پا نیز کمی بیشتر از نسل قبلی است.

هنوز تصاویر داخل کابین این خودرو منتشر نشده است، اما گفته می گردد سه نمایشگر دیجیتالی در داخل اتاق گرن توریسمو تازه وجود دارند. یک نمایشگر دیجیتال 12.2 اینچی با مانیتور لمسی 12.3 اینچی و 8.8 اینچی در مرکز داشبورد این خودرو قرار دارند که برای مالتی مدیا و تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می گیرند.

یک آیینه دید عقب دیجیتالی هم در داخل اتاق وجود دارد. ساعت آنالوگ سنتی گرن توریسمو که روی داشبورد وجود داشت، با یک نمونه دیجیتالی جایگزین شد که قادر به انجام عملکردهایی مانند بازخورد بصری (visual feedback) در هنگام استفاده برای فرامین صوتی است.

مازراتی باور دارد ساعت دیجیتالی گرن توریسمو تازه نخستین گامی است که این خودروساز ایتالیایی برای رانندگی اتوماتیک (autonomous driving) برداشته است.

Apple CarPlay و Android Auto هر دو در گرن توریسمو تازه یک آپشن استاندارد هستند. مازراتی یک دستیار هوشمند به عنوان بخشی از سیستم اطلاعات تفریح - بر پایه اندروید - را نیز برای این خودرو در نظر گرفت. سرنشینان این خودرو می توانند با استفاده از حرکت های دست تعریف شده دمای تهویه مطبوع و سرعت فن را تغییر دهند.

امکانات ایمنی گرن توریسمو تازه

سیستم های ایمنی این خودرو شامل کروز کنترل راداری، سامانه حرکت بین خطوط، lane centring assist و ترمزهای اتوماتیک که سنسورهای آن در جلو و عقب خودرو قرار گرفته است است.

GranTurismo بعلاوه دارای dynamic road view است. این سامانه وقتی سیستم های یاری راننده فعال هستند، نمایی سه بعدی از وسایل نقلیه اطراف را به راننده نشان می دهد.

بعلاوه یک دیوار مجازی (virtual wall) برای یاری به پارک کردن خودرو نیز وجود دارد. بلوک های دیجیتالی که در صفحه نمایش داشبورد به نمایش در می آیند، بسته به نزدیکی به یک مانع به سنسورهای پارک عقب، رنگ خود را تغییر می دهند.

مازراتی بعلاوه در گرن توریسمو تازه از سیستم صوتی Sonus Faber استفاده کرد که با حداکثر 19 بلندگو و 1195 وات قدرت صدایی فوق العاده در داخل کابین پخش می نماید.

طول مازراتی گرن توریسمو تازه 4959 میلی متر، عرض آن 1957 میلی متر (با آینه ها 2113 میلی متر) و ارتفاع آن 1353 میلی متر است. فاصله بین دو محور این خودرو نیز 2929 میلی متر اعلام شد.

ظرفیت صندوق عقب نسل تازه گرن توریسمو نیز 310 لیتر در مدل های بنزینی (مثل یک هاچ بک کوچک)، 270 لیتر در نسخه برقی است.

گفته می گردد که گرن توریسمو تازه از قسمت تایرها به بالا، یک محصول کاملاً تازه است و به هیچ مدل دیگری از خانواده بزرگ Stellantis مرتبط نیست.

سیستم الکتریکی مدل برقی گرن توریسمو به بیان مازراتی به وسیله خود برند و در ایتالیا توسعه و ساخته شد. اگرچه نسخه Folgore حدود 400 کیلوگرم سنگین تر از نسخه بنزینی است و 40 لیتر ظرفیت صندوق عقب را از دست داد، اما ادعا می گردد که محل قرارگیری باتری های آن روی عملکرد یا هندلینگ این خودرو تأثیری ندارد. چرا که به صورت T شکل (T-bone) در زیر بدنه خودرو کارگذاری شدند.

سمند LX و تفاوت های آن با سمند SE / آنالیز خانواده سمند ایران خودرو

لامبورگینی Urus S با 666 اسب بخار قدرت معرفی گردید

سیتروئن Oli ، خودرو مفهومی برقی با لوگوی تازه سیتروئن

فراری SP51 شاهکاری منحصر به فرد بر پایه 812 GTS / مشخصات فنی

منبع: بیت ران

به "مازراتی گرن توریسمو 2023 هیچ صدایی فراوری نمی کند ، معرفی کامل گرن توریسمو تازه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مازراتی گرن توریسمو 2023 هیچ صدایی فراوری نمی کند ، معرفی کامل گرن توریسمو تازه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید