تاسیس آموزشگاه جودو خلاف قانون است، منتقدان اختلاف را کنار بگذارند

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، تأسیس آموزشگاه بین المللی جودو در کلارآباد و ملاقات مؤسس آن با رئیس کمیته ملی المپیک طی روزهای گذشته حاشیه ساز شد. این در حالی است که فدراسیون جودو با وجود تعلیق و غیبت در مسابقات برون مرزی فعالیت های آموزشی و اردوهای تیم ملی در رده های سنی پایه را به صورت منظم پیگیری می نماید. موضوعی که انتقاد بعضی همواره منتقد این رشته را در پی داشت.

تاسیس آموزشگاه جودو خلاف قانون است، منتقدان اختلاف را کنار بگذارند

اینکه فدراسیون جودو نمی تواند و نباید درها را بسته و به انتظار سرانجام تعلیق باشد، به عنوان یک اصل قابل اتکاست. دوران تعلیق فرصت مناسبی است تا فدراسیون جودو برای تکمیل زیر ساخت ها و پشتوانه سازی از آن برترین بهره را ببرد.

در همین خصوص صادق فرجی رئیس پیشین فدراسیون کاراته که سابقه نایب رئیسی فدراسیون جودو را نیز در کارنامه دارد در خصوص انتقاد به فعالیت های جودو در دوران تعلیق به وبلاگ اخبار جدید گفت: در بحث تشکیلات مدیریت ورزشی دیدگاه مدیران فرق دارد، در بحث توسعه ورزش همگانی، توسعه ورزش قهرمانی، تأمین منابع اقتصادی و … یک مدیر باید از جهات مختلف بتوانند فعالیت کند و فدراسیون را پوشش دهد. در کنار این مسائل یک موضوعی که قاعدتاً دست و پا گیر مدیران ورزشی محسوب می گردد، مسائل حاشیه ای است که به وسیله افراد به وجود می آید. حالا باید دنبال کرد که این افراد چه منافعی را دارند که به این مقدار در پی تغییر و تحول در فدراسیون ها هستند؟ چه موضوع و چه منافعی وجود دارد که می خواهند ثبات مدیریتی در فدراسیون ها وجود نداشته باشد؟ به هر حال هر رئیس فدراسیونی قاعدتاً برای برنامه ریزی های بلند مدت و کوتاه مدت خود برنامه ای را تدوین می نماید تا در نهایت به آن جمع بندی برسد، اما با توجه به اینکه حاشیه سازان آن مدیر را درگیر مسائل حاشیه ای می نمایند وی از خیلی مسائل اصلی غافل می گردد و تمام تمرکز آن مدیر برای بحث مدیریت کردن روی مسائل حاشیه فدراسیون گذاشته می گردد.

چرا دوستان به برطرف مسائل یاری نمی نمایند

وی ادامه داد: متأسفانه فدراسیون جودو هم بعد از دوران درخشان همچنان حاشیه دارد، حالا باید ببینیم که علت این موضوع چیست؟ این حاشیه ها چه منافعی برای بعضی از افراد دارد که این کارها را انجام می دهند؟ اصلاً چرا یاری نمی نمایند تا مسائل حل گردد. قاعدتاً کسی که عرق ملی و عرق به جودو داشته باشد به جای حاشیه سازی باید به جودو یاری کند؛ مخصوصاً در شرایط بحرانی که حالا برای جودو پیش آمده است و قاعدتاً اگر کسی عرق جودو را داشته باشد، با دل و جان می آید و هر کاری بتواند برای حل مشکل این رشته انجام می دهد. حتی علیرغم اینکه نگاه ها مدیریتی آن شخص با رئیس فعلی فدراسیون متفاوت باشد.

همه به میرناماعیلی یاری نمایند

نایب رئیس پیشین فدراسیون جودو با بیان اینکه بعضی افراد در پی تغییر و تحول در فدراسیون جودو هستند، گفت: نگاه مدیریتی این افراد با میرناماعیلی فرق دارد و به نظرم آنها باید این مسائل را کنار بگذارند و بخاطر عرق ملی به یاری جودو بیایند. آرش میرناماعیلی یک قهرمان است و با توجه به سابقه قهرمانی و 4 مدال جهانی که دارد ما باید او را یاری کنیم. اگر مسائلی در خصوص بحث مدیریت وجود دارد، همه جامعه جودو می توانند او را یاری کند، این موضوع که بعضی ها می گویند اگر میرناماعیلی نباشد ما می توانیم برویم و مشکل جودو را حل کنیم، برای من جالب است، خوب اگر آنها نسبت به جودو عرق دارند و می توانند به این رشته یاری نمایند پس چرا این کار نمی نمایند! اگر جودو برای آنها مهم است، پس باید یاری کند حتی علی رغم تفاوت دیدگاهی که با رئیس فدراسیون دارند. به نظرم باید این اختلافات را کنار بگذارند و یاری نمایند موضوع تعلیق جودوی ایران حل گردد.

تفاوت دیدگاه را کنار بگذارید

فرجی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر به سابقه مدیریتی رؤسای سازمان تربیت بدنی وقت و وزارت ورزش و جوانان نگاه کنیم، هرکدام از آن بزرگان که مسئول ورزش بودند، نگاهشان در امر مدیریت به ورزش کاملاً باهم متفاوت بود. در بحث مدیریت فدراسیون ها هم همین طور بوده و هست، دوستان باید تفاوت دیدگاه ها را کنار بگذارند تا جامعه بزرگ جودو دوباره با همفکری به میادین بین المللی بازگردد، به هر حال هر کدام از مسئولان نگاهشان به ورزش در بحث مدیریت فرق دارد، در بحث مدیریت فدراسیون ها هم همین طور است. شاید میرناماعیلی توجه اش در بحث مدیریت به یک زمینه بیشتر باشد، اما این علت بر آن نمی گردد که بعضی از افراد بخواهند مقابل او جبهه بگیرند.

یاری که نمی نمایند، اتفاقاً حاشیه هم می سازند!

وی ادامه داد: نکته مهم و البته خیلی خطرناک در این بخش بی توجهی و بی تفاوتی افرادی است که به نوعی آب به آسیاب دشمن می ریزند.وقتی فدراسیون جهانی این نگاه را نسبت به جودو ایران دارد، یک سری ها اطلاعات را به فدراسیون جهانی می دهند و ورزش کشور را به لبه پرتگاه می برند. نه تنهاجودو را بلکه کل ورزش را به سمت نابودی می برند که جای تأسف دارد که چرا این کار را انجام می دهند. اگر خدایی ننموده ورزش ایران با این رفتارها دچار مشکل و بحران گردد ما چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

غیر قانونی است

در خصوص این بحث هر گونه فعالیتی در جودو قاعدتاً مسئول و متولی آن رشته فدراسیون جودو است و هیچ تشکیلاتی نمی توانند خودمختار بدون هماهنگی فدراسیون جودو تشکیلاتی را راه بیندازد و یک کار موازی انجام دهد، حتی وزارت ورزش و وزارت کشور اجازه این کار را در قالب یک انجمن، آن هم کاری موازی با آن فدراسیون باشد را نمی دهند. در واقع فدراسیون به عنوان یک تشکیلات حقوقی در فدراسیون جهانی، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش شناخته شده است و آن تشکیلات نو که افتتاح شده به هیچ عنوان قانونی نیست. قاعدتاً خیلی از رشته ها که بدون انجمن و بدون متولی هستند، در قالب انجمن همگانی فعالیت می نمایند، چه برسد به اینکه جودو یکی از فدراسیون های قدیمی و رشته های قدیمی در المپیک است و قاعدتاً این تشکیلات یک تشکیلات رسمی به نام فدراسیون است. متأسفانه این طور مسائل فدراسیون را به حاشیه می برد و این کارهای غیرقانونی و موازی زیبنده جودو نیست.

با هماهنگی فدراسیون فعالیت نمایند

در رابطه با دان هایی که آنها ادعا نموده اند به ورزشکاران می توانند بدهند، باید این طور بگویم که کودوکان هم مثل یک انجمن و یک باشگاه در ژاپن است و این طور نیست که هر کسی در بحث کودوکان دان گرفته باشد، همچون آن وجاهت قانونی در فدراسیون جهانی داشته باشد؛ نه اصلاً این طور نیست که بخواهند با آن دان نمایندگی بچه ها را در ایران پررنگ نمایند. ما در ایران به مقدار ای پیشکسوت و صاحب نظر داریم که دان 8 دارند و جایگاه بسیار ویژه ای در بین خانواده جودو دارند. به نظرم اگر این مجموعه را زیر نظر فدراسیون تشکیل بدهند، می تواند این فضای آزمون دان را داشته باشند. ضمن اینکه فدراسیون جهانی دان هایی را قبول می نماید که آزمون آن را خود فدراسیون درخواست نموده باشد و این طور نیست که در مازندران کمپ تشکیل بدهند و بخواهند دان به جودوکاران بدهند. البته مجموعه کار به نظرم کار خوبی است و می تواند به فدراسیون جودو یاری کند و حتی اردوهای تیم ملی در آنجا و زیر نظر فدراسیون برگزار گردد، اما این طوری نمی گردد که هر کسی بخواهد برای خود تشکیلاتی غیرقانونی درست کند. این تشکیلات اگر بخواهد به وسیله کودوکان ژاپن به جودوکاران کشورمان دان بدهند، شاید محبت آمیز و رفاقتی این کار انجام گردد، اما از لحاظ قانونی اصلاً وجاهت قانونی ندارد و دان آنها قانونی نیست، یعنی به وسیله اتحادیه آسیا اگر قرار باشد این کار صورت بگیرد باید به وسیله فدراسیون مراحل آن طی گردد، در غیر این صورت این کار قانونی نیست و آنها هم هیچ وجاهت قانونی نخواهند داشت.

منبع: خبرگزاری مهر

به "تاسیس آموزشگاه جودو خلاف قانون است، منتقدان اختلاف را کنار بگذارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاسیس آموزشگاه جودو خلاف قانون است، منتقدان اختلاف را کنار بگذارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید