دغدغه ما آشنا شدن مردم با موسیقی خوب است

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، رهبر ارکستر و کر بل کانتو شیوه کار این گروه را متاثر از جوزپه وردی - آهنگساز ایتالیایی - دانست و گفت: دغدغه ما این است که مردم با موسیقی خوب آشنا شوند.

دغدغه ما آشنا شدن مردم با موسیقی خوب است

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، در ابتدای نشست کنسرت گروه و کر بل کانتو نیما پناهی ها - رهبر این ارکستر - گفت: مانند کنسرت های پیشین، قطعات ارکستر و کر بل کانتو شامل اپراهای قرن نوزدهم ایتالیا خواهد بود. نامگذاری این گروه نیز براساس سبک بل کانتو (شیوه ای برای آواز) است.

او ادامه داد: سه آهنگ ساز ایتالیایی در این سبک کار می کردند؛ اما پس از آن ها، جوزپه وردی براساس بل کانتو آغاز به آهنگ سازی کرد و به یکی از گروه های اپرای ایتالیا تبدیل شد. عناصر کار گروه ما نیز شامل آثار وردی است. بل کانتو شیوه ای برای عوام و خواننده سالار بود، اما وردی مفاهیم روشنفکرانه و نمایش را نیز در آن اعمال کرد. در این کنسرت نیز آثار وردی اجرا خواهد شد.

پناهی ها درباره تاریخچه گروه و کر بل کانتو شرح داد: اولین مجوز این گروه به نام ارکستر سمفونیک و کر بل کانتو بود؛ اما از آنجا که تمام قطعات برای ارکستر یا پیانو تنظیم می شوند و از طرفی به دلیل تداخل اجرایی های ارکسترهای بزرگ، به این نتیجه رسیدیم که خواننده ها می توانند با پیانو کار خود را پیش ببرند.

وی اظهار کرد: اولین اجرای ما با یک پیانو و یک نوازنده چلو به نام آواز زیبا برگزار گردید. در کنسرت بعدی به نام شور آواز به دلیل غنای آثار وردی و برجسته سازی آن ها، از یک کوئین تت زهی با همراهی پیانو استفاده کردیم.

رهبر گروه کر بل کانتو اعلام کرد: دلیل این که ما از ارکستر محدود استفاده می کنیم، این است که موضوع کار ما کر است. البته در ابتدای کار به این موضوع فکر نمی کردیم، اما بعدا به این نتیجه رسیدیم که بل کانتو در کار کر بهتر می تواند عمل کند.

پناهی ها گفت: دلیل برگزاری این کنسرت ها، این نیست که ثابت کنیم ما اجرانماینده خوبی هستیم، بلکه می خواهیم به مردم بگوییم که افرادی مانند وردی در تاریخ موسیقی وجود داشتند. ما می خواهیم فرهنگ سازی کنیم و رویکردمان را به سمتی پیش ببریم که اهالی موسیقی با دانش چند صدایی خواندن آشنا شوند. دغدغه ما این است که مردم با موسیقی خوب آشنا شوند.

او ادامه داد: انتخاب ما وردی بوده است، اما قطعا اساتید موسیقی خوب دیگری هستند که می توانند معرفی شوند. خوشبختانه توانستیم این انگیزه را ایجاد کنیم که اگر هنرجویان در این راه کوشش نمایند، کارشان بی نتیجه نیست و می توانند شگفتی بیافرینند. ما توانستیم بخشی از مخاطبان و علاقه مندان به موسیقی را درگیرد کنیم که این موضوع برای من از درخشیدن روی صحنه مهم تر است.

رهبر گروه و کر بل کانتو گفت: من همیشه ناراحت بودم که تعاریف موسیقی و خوانندگی برای دانشجویان این رشته چیز دیگری است و آن ها فکر می نمایند صرفا باید قطعه ای را در استودیو ضبط نمایند و می توانند با دو جلسه نزد اساتید آواز، خواننده خوبی شوند؛ اما آن ها نمی توانند این دانش و آموزش ها را دور بزنند.

پناهی ها با بیان این که ما قصد داریم بستری را فراهم کنیم که مردم به سمت موسیقی خوب پیش بروند، اظهار کرد: ما همچنین قصد داریم کاری کنیم تا اگر هنرجویان می خواهند گروهی را تشکیل بدهند، این گروه غنی باشد و از دانشی که چند ملودی روی هم قرار بگیرند، لذت ببرند. در تاریخ آهنگسازی هیچ موزیسینی نبوده که به گونه ای با دانش کر و چندصدایی خواندن و نوشتن آشنا نباشد.

وی با بیان این که در عضوگیری به موضوعات روانشناسی و دانش افراد توجه می کنیم، گفت: برای ما مهم است که اعضای گروه، دغدغه کر و اخلاق حرفه ای داشته باشند. هدف اصلی ما تاثیرگذاری بر آموزش موسیقی و کر است.

او در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این که آیا این گروه میخواهد همیشه از آثار وردی استفاده کند، اظهار کرد: این سوال سختی است؛ موسیقی وردی، موسیقی بی قراری است و مخاطب را درگیر می نماید. من نیز از بچگی بی قرار بودم و این موضوع را در آثار وردی دوست داشتم. ما پیش از این آثار بتهوون، برامز، روسینی و ... اجرا کردیم، اما می خواستیم در این کنسرت به طور یک دست از آثار وردی استفاده کنیم.

پناهی ها درباره رپرتوارهای اجرایی این کنسرت که 24 آذرماه در تالار وحدت برگزار می گردد، شرح داد: اپرای ارنانی از جمله قطعات اجرایی ما است. همچنین قصد داریم اپرای مکبث را که به لحاظ ساختاری متفاوت است و در آن آلتو وجود ندارد، اجرا کنیم.

او درباره نحوه رهبری اش نیز گفت: ارکستر با مردم حرف می زند و من مانند یک سیم رابط هستم و اعتقاد دارم یک رهبر ارکستر نباید با حرکات عجیب و غریب، خودش را روی صحنه نشان دهد. من نمی دانم دستم هنگام اجرا چگونه حرکت می نماید، اما احساسی را که می گیرم به مردم منتقل می کنم. مخاطبان نیز سختی کار را متوجه می شوند و درک می نمایند ما تا چه اندازه برای این اجرا زحمت کشیده ایم. متن اپرای ایتالیایی با متن اپرای لاتین فرق دارد و زبان آن دشوارتر است و این، کار را سخت تر می نماید.

در ادامه این نشست که صبح امروز (21 آذرماه) در تالار وحدت برگزار گردید، فراز عقیلی - پیانیست این گروه - نیز اظهار کرد: در اولین جلسه ای که به تمرین بل کانتو رفتم، متوجه شدم کار و قطعات اجرایی جدی و سخت است. در حالت اورجینال قطعات برای ارکستر بزرگ تنظیم شده اند، اما در دو کنسرت اخیر، قرار بر این شد که پیانو به نیابت از ارکستر بزرگ قرار بگیرد. پیانو به تنهایی رنگ آمیزی ارکستر بزرگ را ندارد. بنابراین از یک کوئین تت در کنار آن استفاده شد.

او ادامه داد: تنظیم این قطعات برای پیانو کار دشواری است، زیرا در ارکستر، تعدد لاین وجود دارد و برای پیانو باید این تعداد را به دو لاین کاهش بدهیم. ما کوشش می کنیم و امیدواریم با این ترکیب بتوانیم تا حد امکان به ارکستر بزرگ نزدیک شویم.

پناهی ها در پاسخ به این پرسش که برای انتشار قطعات اجراشده توسط این گروه چه برنامه ای دارند؟ اعلام کرد: ما از فردای کنسرت شهریورماه، برای کنسرتی که در آذرماه داریم، آغاز به تمرین کردیم و فرصتی برای تبلیغ و انتشار آثارمان نداشتیم؛ اما فکر می کنم جا دارد که آرشیو خود را در اختیار مخاطبانی قرار دهیم که در این کنسرت ها حضور نداشتند.

رهبر گروه و کر بل کانتو با بیان این که هدف این گروه کم کردن اختلاف قطعات اجرایی، با نوشته آهنگساز است، گفت: ما این رپرتوارها را باید بارها اجرا کنیم تا بتوانیم بگوییم اجرانماینده خوبی هستیم.

او درباره اجرا در شهرستان ها و خارج از کشور نیز گفت: رویکرد بل کانتو فقط کنسرت است. اجرای یک ارکستر و کر بزرگ حتی در شهر نزدیکی مانند کرج نیز آسان نیست. فکر می کنم در حال حاضر که در خانه خود (ایران) اجرا می کنیم جای مان بد نیست و اگر بتوانیم همین اجراها را در سال، دو یا سه بار تکرار کنیم، خوب است.

پناهی ها با بیان این که اولویت شخص من، آموزش موسیقی است، اضافه نمود: اعضای گروه می خواستند روی صحنه اجرا نمایند. من نیز به خاطر آن ها تصمیم به برگزاری کنسرت گرفتم. کنسرت پیش روی ما، سومین اجرای صحنه ای این گروه به صورت رسمی است که نبض آواز نام دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "دغدغه ما آشنا شدن مردم با موسیقی خوب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دغدغه ما آشنا شدن مردم با موسیقی خوب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید