توصیه هایی برای انتخاب سالم ترین نوشیدنی ها

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: آب میوه طبیعی و تازه، از جمله نوشیدنی های سالم است. آب میوه ها سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و مواد ضدسرطان (رنگدانه های گیاهی) هستند.

توصیه هایی برای انتخاب سالم ترین نوشیدنی ها

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه مصرف روزانه آب برای سلامتی ضروری است، گفت: برترین مایعات، آب سالم، آب میوه طبیعی خانگی، شیر کم چرب، دوغ بدون نمک و گاز و شربت های خانگی با عرقیاتی از جمله شربت عرق نعنا و شربت آب لیمو طبیعی با شکر کم هستند.

مهنوش صاحبدل در گفت وگو با ایسنا، با تاکید بر مصرف کافی مایعات به ویژه در فصل گرما اظهار کرد: نوشیدنی ها بخشی از احتیاج روزانه بدن به آب را تامین می نمایند. مصرف روزانه آب و مایعات برای عملکرد صحیح بدن ضروری است و مصرف روزانه شش تا هشت لیوان مایعات مخصوصا آب سالم توصیه می گردد.

مصرف روزانه آب برای سلامتی بدن ضروری است

وی با اشاره به انواع نوشیدنی اضافه کرد: برترین نوشیدنی، آب سالم است که شامل آب لوله کشی تصفیه شده و آب معدنی است. باید توجه گردد مصرف روزانه آب برای سلامتی بدن ضروری است.

آب میوه ها، یک نوشیدنی سالم

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: آب میوه طبیعی و تازه، از جمله نوشیدنی های سالم است. آب میوه ها سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و مواد ضدسرطان (رنگدانه های گیاهی) هستند.

وی اضافه کرد: نوشیدن آب میوه های دارای ویتامین ث مانند آب پرتقال یا آب طالبی همراه با غذا به جذب آهن غذا یاری می نماید. مصرف آب سبزی ها مانند آب هویج، کرفس و گوجه فرنگی نیز مفید است.

در مصرف عرقیات زیاده روی نکنید

صاحبدل بیان نمود: شربت ها و عرقیات و دانه های گیاهی مانند شربت عرق نعنا، گلاب، کاسنی، بیدمشک و شربت هایی که با دانه های گیاهی تهیه می شوند مانند خاک شیر و تخم شربتی جزو نوشیدنی های مناسب فصل گرما هستند البته به شرط اینکه با شیرینی کم تهیه شوند.

وی بیان کرد: باید دقت گردد تا حد امکان عرقیات گیاهی از نوع بسته بندی و استریل باشند و در مصرف عرقیات نیز زیاده روی نگردد.

شیر، برترین نوشیدنی میان وعده

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: شیر برترین نوشیدنی برای میان وعده است و باید روزانه مصرف گردد و مصرف آن برای رشد بچه ها و نوجوانان به ویژه برای رشد قد آن ها بسیار مهم است.

وی بیان نمود: در مصرف شیر، استفاده از شیر پاستوریزه و کم چرب توصیه می گردد.

دوغ خوب، دوغ بد

صاحبدل اضافه کرد: مصرف دوغ نیز مانند شیر برای سلامت و محکم شدن استخوان ها و دندان ها مفید است. دوغ مصرفی باید از نوع پاستوریزه، کم چرب، کم نمک و بدون گاز باشد. به ویژه دوغ های پروبیوتیک برای سلامتی بسیار مفید هستند.

وی بیان کرد: مصرف دوغ با نمک زیاد موجب ابتلا به فشار خون در بزرگسالی و مصرف دوغ گازدار موجب بروز بیماری های گوارشی مثل زخم معده و حتی سرطان می گردد.

خاصیت کفیر

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: یکی از محصولات گروه شیر و لبنیات، کفیر است که از تخمیر شیر به دست می آید و مزه مشابه دوغ ترش دارد که به علت وجود باکتری و تخمیری بودن، خواص تغذیه ای و درمانی زیادی دارد.

وی اضافه کرد: دقت گردد کفیر حتما باید در مکان های خشک و خنک و دور از نور خورشید نگهداری گردد.

چای کی و چگونه مصرف گردد؟

صاحبدل بیان نمود: چای انواع مختلفی دارد که در کشور ما چای سیاه (معمولی) و چای سبز بیشتر رواج دارد. خواص چای سبز تازه دم، در پیشگیری از سرطان و بیماری های قلبی عروقی معین شده است. البته باید دقت کرد که چای کم رنگ مصرف گردد و از مصرف اندازه زیاد چای پرهیز گردد.

وی اضافه کرد: به منظور پیشگیری از کم خونی و فقر آهن، باید از مصرف چای یک ساعت قبل غذا و تا دو ساعت بعد از غذا خودداری کرد.

عوارض مصرف بیش از حد قهوه

این کارشناس تغذیه بیان کرد: مصرف قهوه و نسکافه موجب برطرف خستگی می گردد اما مصرف بیش از حد آن موجب کم خوابی و بی قراری می گردد.

وی اضافه کرد: این نوشیدنی موجب اختلال در جذب موادی مانند آهن و کلسیم و در نتیجه کم خونی و پوکی استخوان می گردد.

نوشیدنی های گازدار با بدن چه می نماید؟

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: متأسفانه به علت خوشمزه بودن نوشیدنی های شیرین گازدار، بیشتر افراد تمایل به مصرف نوشابه های گازدار دارند اما این نوشیدنی ها ارزش تغذیه ای ندارند و تنها موجب اضافه وزن و چاقی می شوند.

وی بیان نمود: نوشیدنی های گازدار موجب پوسیدگی دندان در کودکی و نوجوانی می شوند و در بزرگسالی هم موجب بروز بیماری های گوارشی و پوکی استخوان و حتی سرطان می شوند.

صاحبدل گفت: ماءالشعیرها نیز به علت گازدار بودن برای سلامتی مناسب نیستند.

مایعات مفیدی که باید مصرف شوند

وی اضافه کرد: برترین مایعات، آب سالم، آب میوه طبیعی خانگی، شیر کم چرب، دوغ بدون نمک و گاز و شربت های خانگی با عرقیاتی از جمله شربت عرق نعنا و شربت آب لیمو طبیعی با شکر کم هستند.

منبع: عصر ایران

به "توصیه هایی برای انتخاب سالم ترین نوشیدنی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه هایی برای انتخاب سالم ترین نوشیدنی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید