رئیس صدا و سیما: تنزل مخاطب صدا و سیما ادعا است؛ باید اثبات گردد

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، رییس سازمان صدا و سیما گفت که تنزل مخاطب صدا و سیما ادعایی است که باید اثبات گردد، اما بخشی از دلیل سیر نزولی مخاطبین رسانه ملی که بعضی از منتقدین مطرح می نمایند، به محتوای ضعیف و بی توجه به احتیاج های جامعه برگردد.

رئیس صدا و سیما: تنزل مخاطب صدا و سیما ادعا است؛ باید اثبات گردد

به گزارش شفقنا، پیمان جبلی در واکنش به این پرسش که بعضی دیگر صدا و سیما را رسانه ملی نمی دانند و نسبت به برنامه ها و سیاست های این رسانه، نقد دارند، اظهار کرد: ما به همه دیدگاه ها احترام می گذاریم و حتی از نظرات منتقدین رسانه ملی استفاده می کنیم. قطعاً در بین همه دیدگاه هایی که مطرح می گردد مواردی است که در راهبرد ها به ما یاری می نماید؛ اما اینکه بعضی می گویند صدا و سیما دچار تنزل مخاطب شده، ادعایی است که باید اثبات گردد.

وی ادامه داد: مخاطبین صدا و سیما با توجه به تنوع رسانه هایی که در دسترس دارند الزاماً شاید رسانه ملی را در قاب آنتن برودکست دنبال ننمایند، اما همان برنامه ها را در فضای مجازی دنبال می نمایند. یکی از شیوه های به روز نشده که متأسفانه هنوز هم ادامه می دهیم، شیوه های نظرسنجی براساس مشاهده آنتن برودکست است. در صورتی که بسیاری از مخاطبین برنامه ها را به وسیله پلتفرم های فضای مجازی مشاهده می نمایند و این افراد در حقیقت مخاطب رسانه ملی محسوب می شوند منتها رسانه آن ها تغییر نموده است.

جبلی افزایش مخاطبین فضای مجازی نسبت به صدا و سیما را تأیید و اعلام کرد: شکی نیست که رسانه های اجتماعی در کل جهان رسانه های برودکست را به چالش کشیدند، تمام آمار ها و آنالیز های بین المللی حاکی از این امر است به عنوان مثال در کشور های غربی از جمله انگلستان رسانه های برودکست در مقابل رسانه های اجتماعی یک تنزل جدی را تجربه می نمایند و این مساله تنها مختص ایران نیست.

وی اضافه نمود: اساساً در هر دوره ای از دوره های توسعه وسایل ارتباط جمعی، هر وسیله تازه ارتباط جمعی که پا به میدان گذاشته، رسانه های سنتی را به چالش کشیده است. امروز هم با عصر رسانه های اجتماعی نوین رو به رو هستیم و طبیعی است که رسانه های سنتی باید کوشش بیشتری نمایند تا بتوانند سهم خود را در رقابت جذب مخاطب ایفا نمایند و ما هم از این موضوع مستنثی نیستیم.

وی با بیان اینکه بخشی از دلیل سیر نزولی مخاطبین رسانه ملی که بعضی از منتقدین مطرح می نمایند، به محتوای ضعیف و بی توجه به احتیاج های جامعه برگردد و گفت: در دوره تازه مدیریت صدا و سیما در کوشش هستیم احتیاج های میان مدت و بلند مدت جامعه را آنالیز نموده و بر این اساس در قالب های مختلف برنامه سازی های متنوعی داشته باشیم. به عنوان مثال مجموعه آقای قاضی بسیار کم هزینه بود، نه لوکیشن متنوعی داشت و نه سلبریتی در این سریال بازی می کرد، اما مجذوب کننده بود و مورد توجه مردم نهاده شد، چون به احتیاج جامعه می پرداخت؛ بنابراین توجه به احتیاج جامعه و مخاطب الزاماً وابسته به هزینه پول زیاد و استفاده از چهره های سرشناس نیست بلکه ما باید بتوانیم درک صحیحی از احتیاج های جامعه و مخاطبین داشته باشیم تا بتوانیم متناسب با آن احتیاج ها در زمان مناسب فراوری محتوا کنیم.

جبلی با تأکید بر اینکه صدا و سیما بنا ندارد به یک نوع خاصی از برنامه سازی محدود گردد، گفت: تا به امروز مرکز سیمرغ، دفتر فیلمنامه و دفتر برنامه های کوتاه راه اندازی شده است، تا به امروز به این قالب ها و ساختار ها در صدا و سیما کم توجهی شده و در کوشش هستیم تا از همه این ظرفیت ها استفاده کنیم.

وی درباره حذف چهره های محبوب در میان مردم از صدا و سیما، گفت: چهره ها جزء جدایی ناپذیر رسانه ها هستند. اساساً رسانه با میدان دادن به چهره هاست که شکل می گیرد، اما نکته مهم این است که نباید به یک تعداد محدوی از چهره ها وابسته باشیم به طوری که این افراد خاص گمان نمایند الی الابد در صدا و سیما حضور خواهند داشت.

وی گفت: فردی وقتی تبدیل به یک چهره سرشناس یا به اصطلاح سلبریتی می گردد، اخلاقاً باید به این موضوع توجه کند که از کجا به این نقطه رسیده و به رسانه ای که این میدان را به او داده، متعهد باشد. تا به امروز در رسانه ملی این تعهدگیری و تعهدپذیری کمرنگ بوده است و در کوششیم هم در قالب های حقوقی و هم در قالب تعاملی که با چهره ها داریم، تمهیداتی فراهم کنیم که یک فرد چهره به لحظه اخلاقی و حرفه ای به رسانه ای که او را به معروفیت رسانده (صدا و سیما) متعهد باشد.

جبلی در سرانجام گفت: افراد با استعداد در جامعه ایران بسیار هستند. جامعه هنری دائماً در حال فراوری نیرو های جوان و توانمند هستند و ما هم در کوشش هستیم تا این نیرو های توانمند، هنرمند و تازه را جذب کنیم و بر تعدادی از افراد خاص و ویژه متمرکز نشویم.

منبع: فرارو

به "رئیس صدا و سیما: تنزل مخاطب صدا و سیما ادعا است؛ باید اثبات گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس صدا و سیما: تنزل مخاطب صدا و سیما ادعا است؛ باید اثبات گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید