آموزش عالی جهان تحت تاثیر شیوع کرونا، فرصت طلایی برای آموزش آنلاین

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، به گزارش خبرنگار مهر، نشریه تایمز هایر اجوکیشن (Times Higher Education) در گزارشی به آنالیز شرایط دانشگاه های کشور چین و همچنین دانشجویان چینی دانشگاه های بین المللی پرداخته و یادآور شده است شیوع بیماری کرونا، می تواند به توسعه آموزش های مجازی در دنیا یاری شایانی کند.

آموزش عالی جهان تحت تاثیر شیوع کرونا، فرصت طلایی برای آموزش آنلاین

همچنین علی رغم بروز مشکلاتی در فرایند اقتصاد آموزش عالی دنیای به واسطه شیوع ویروس کرونا، کشورهای مختلف دنیا می توانند از این فرصت استفاده نموده و به دنبال توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات به منظور توسعه آموزش های آنلاین باشند.

کارشناسان تایمز معتقد هستند تاثیر ویروس کرونا بر نظام های آموزش عالی دنیای و دنیای سازی آموزش عالی احتمالاً دراز مدت خواهد بود.

در این گزارش آمده است که در مناطق آسیب دیده از ویروس کرونا، دانشگاه ها با خطر از دست دادن یک ترم کامل یا بیشتر روبرو هستند. در چین از آنجا که شرایط اضطراری بهداشتی آغاز شد و بیشتر موارد بیماری در آن کشور اتفاق افتاده است، موسسات از جمله شعب دانشگاه های خارجی، خواهان توقف آموزش های حضوری هستند.

سرپرستان دانشگاه های هنگ کنگ که در میان معتبرترین دانشگاه های بین المللی دنیا قرار دارند، در ارزیابی خود صراحتاً اعلام نموده اند که بازگشت به تدریس عادی در اوایل ماه مارس بعید است.

ممنوعیت سفر مانع از بازگشت صدها هزار چینی به دانشگاه هایی که در آن تحصیل می کردند یا قرار بود دوره ها را آغاز نمایند، شده است. در عین حال وجود هزاران جوان چینی با آرزوی تحصیل در خارج از کشور با مانع لغو آزمون های ورودی و پروازهای بین المللی برای شرکت در مصاحبه های از پیش برنامه ریزی شده، روبرو شده اند.

هامیش کوتس استاد موسسه آموزش دانشگاه شینهوا می گوید: اولویت اول این است که موسسات مراقب افراد خود اعم از دانشجویان، اساتید، کارمندان و جوامع باشند. این وظیفه انسانی است. مردم اکنون به سختی می جنگند، اما جنگ با ویروس پیروز خواهد شد و زندگی ادامه خواهد یافت.

با این وجود افکار عمومی دنیای نگران پیامدهای طولانی مدت شیوع ویروس کرونا برای سال تحصیلی 2021 - 2020 و بعد از آن هستند. بر این اساس بدون شک چشم انداز آموزش عالی آسیا می تواند اساساً تغییر کند.

اما نظام های آموزش عالی در دنیا همچنین شاهد پیشرفت در آموزش آنلاین است که با وجود تعطیلی دانشگاه، اکنون گزینه ای ضروری به نظر می رسد.

در همین زمینه پروفسور کوتس مانند بسیاری از اساتید مستقر در آسیا با آموزش از راه دور فعالیت دارد و با وجود اینکه از نظر جسمی در ملبورن است اما به دانشجویان از سراسر دنیا که در دانشگاه شینهوا در پکن ثبت نام نموده اند، آموزش می دهد. وی می گوید در همین چند هفته دانشگاه وی به الگویی تقریباً دیجیتالی کامل تغییر یافته است و آموزش آنلاین در تمام سطوح آموزش برنده عظیم این میدان است، بنابراین اکنون مهمترین دغدغه ارتقای کیفیت این مدل آموزش است.

تاد مورر مشاور آموزش مستقر در لس آنجلس نیز می گوید استفاده از آموزش آنلاین دانشگاه های چین پس از شیوع سارس افزایش یافت و در نتیجه این بحران فرصت های بیشتری برای گسترش راه چاره های آنلاین می تواند وجود داشته باشد. این مسئله موجب شده که آموزش آنلاین در دانشگاه ها به صورت جدی تجربه گردد.

دینا لوریارد رئیس آموزش با فناوری های دیجیتالی در انستیتوی آموزش UCL می گوید شیوع این بیماری حتی می تواند دیدگاه دانشجویان چینی در خصوص یادگیری آنلاین را بهبود بخشد و مقامات چین پیش از این به آموزش از راه دور به عنوان آموزش درجه دوم نگاه می کردند اما اکنون پتانسیل آن را درک نموده اند.

با این وجود به نظر می رسد سرمایه گذاری قابل توجه چین در بین المللی کردن دانشگاه های برتر این کشور تحت تاثیر تصاویر مخابره شده در زمینه ویروس کرونا قرار گرفته است. چین قرار بود سال جاری حداقل 500 هزار دانشجوی بین المللی را آموزش دهد و سرمایه گذاری زیادی را برای جذب از کشورهای در حال توسعه انجام داده است.

آلن روبی عضو ارشد اتحادیه آموزش عالی و دموکراسی در دانشگاه پنسیلوانیا به تایمز می گوید تاثیر بازدارنده ویروس کرونا برای دانشجویان بین المللی است. انتخاب مقصد برای تحصیل در خارج از کشور یکی از معیارهای مهم امنیت فردی است. این ویروس یادآور می گردد که خدمات بهداشتی و معیارهای بهداشتی نیازمند آشنایی بیشتری از سوی دانشجویان است.

فوتائو هوانگ استاد موسسه تحقیقاتی آموزش عالی دانشگاه هیروشیما از چین خواست تا با جذاب کردن حداکثر دانشگاه های خود برای دانشجویان و محققان دنیای، به بحران کرونا ویروس (کووید 19) پاسخ دهند و فرایند بین المللی شدن خود را حفظ نمایند و برنامه های آموزشی و تحقیقاتی که به رفاه بشر در سراسر دنیا یاری می نماید را توسعه دهند.

از سوی دیگر بسیاری از کشورها به هزینه های بین المللی که توسط دانشجویان چینی پرداخت می گردد، وابسته شده اند و اکنون بسیاری از این دانشجویان قادر به سفر نیستند و این اختلال ممکن است دولت ها و نهادها را ودار به تجدیدنظر در سیاست های دنیای سازی در عرصه آموزش عالی کند.

استرالیا و نیوزلند به ویژه از این بابت در معرض آسیب قرار گرفته اند و نه تنها به درآمد از دانشجویان چین متکی هستند بلکه سال تحصیلی آنها از فوریه آغاز می گردد و دانشجویان چینی فرصت ثبت نام را از دست داده اند.

پروفسور هوانگ گفت: مسئله مشابهی در ژاپن هم وجود دارد که بسیاری از دانشجویان چینی شاغل به تحصیل در دانشگاه های ژاپن ممکن است نتوانند در کلاس های سال تحصیلی جدید که از آوریل آغاز می گردد، شرکت نمایند. همچنین عدم پرداخت شهریه از سوی دانشجویان چینی، بر عملکرد بعضی دانشگاه های خصوصی ژاپن تاثیر می گذارد.

همچنین اگر قرنطینه ها و ممنوعیت های سفر تا اواسط سال تحصیلی ادامه یابد، تاثیرات دیگری در بازارهای آمریکای شمالی، انگلیس، کانادا و اروپا به وجود خواهد آمد.

پروفسور هوانگ توصیه می نماید دانشگاه های خارجی باید کوشش بیشتری برای تنوع ترکیب دانشجویان بین المللی خود داشته باشند و نمونه آن افزایش تعداد دانشجویان ویتنامی در دانشگاه های استرالیا و ژاپن در یک دهه گذشته است.

از سوی دیگر متخصصان تجربیات ارزنده ای دارند که می توانند به دانشجویان چینی منتقل نمایند. دانکن بنتلی معاون رئیس دانشگاه صنعتی سوینبورن ملبورن می گوید شیوه این بیماری توانایی ما را در مدیریت بحران بالا می برد. بسیاری از اساتید بین المللی در استرالیا از بحران هایی مانند شیوع سارس چیزهای زیادی آموخته اند و ما از دانشجویان خود در هر جای دنیا باشند پیشتیابی می کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

به "آموزش عالی جهان تحت تاثیر شیوع کرونا، فرصت طلایی برای آموزش آنلاین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش عالی جهان تحت تاثیر شیوع کرونا، فرصت طلایی برای آموزش آنلاین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید