روش های جلوگیری از آلودگی آب

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، آلودگی آب یک مشکل اساسی است که امروزه ما با آن روبرو هستیم. در زیر بعضی روش های جلوگیری از آن برای شما آورده شده است.

روش های جلوگیری از آلودگی آب

مترجم: حمید وثیق زاده

منبع:راسخون

آلودگی آب یک مشکل اساسی است که امروزه ما با آن روبرو هستیم. در زیر بعضی روش های جلوگیری از آن برای شما آورده شده است.

اگر چه آب بیشتر از 70 % سطح زمین را پوشانده است اما آن یکی از باارزش ترین نیروهای طبیعی سیاره ما است. دلیلش این است که حدود 97 % کل آب، شور است و در نتیجه قابل مصرف نیست؛ 2 % بعدی در یخچال ها و یخ های قطبی به دام افتاده اند و در نتیجه تنها 1 % از آن برای مصرف مفید است. به غیر از آب آشامیدنی تمیز، ما احتیاج داریم که آب اقیانوس ها، رودخانه ها و دریاچه ها را هم تمیز و غیر آلوده نگه داریم چون در غیر این صورت به سیاره ای که ما روی آن زندگی می کنیم آسیب می زنند. با افزایش جمعیت انسان، منابع آبی به طور مکرر در همه جای جهان در حال آلوده شدن هستند؛ بنابراین موجودات، ارگانیسم ها و اکو سیستم های باارزش و منحصر به فرد در حال آسیب تماشا هستند و حتی با نرخ هشدار دهنده ای در حال انقراض اند.

چه چیزی باعث آلودگی آب می گردد؟

اگرچه فرآیندهای طبیعی مشخصی ممکن است باعث آلودگی بعضی مقادیر آب شوند اما تأثیرات مردمی منجر به بیشتر آلودگی های آب شده اند. ما احتیاج داریم که روزانه هم در صنایع مان و هم در خانه هایمان آب مصرف کنیم. ما این آب را از منابع آب زیر زمینی، رودخانه ها و دریاچه ها به دست می آوریم. بیشتر آبی که ما استفاده می کنیم - و بد استفاده می کنیم - راه خود را به یکی یا بیشتر این بدنه های آبی پیدا می نمایند.

آب به کار رفته در مصارف کشاورزی و صنعتی و خانگی تماماً با هم جمع می شوند تا فاضلاب ها و آب های زاید را ایجاد نمایند. اگر به فاضلاب اجازه داده گردد که بدون ضد عفونی شدن به سیستم های آبی برگردد موجب آلودگی می گردد. بدنه های آبی آلوده شده به کل زندگی، انسان ها، حیوانات و گیاهان آسیب می زنند. آب هم چنین به خاطر خروجی های سطحی از صنایع، زمین های کشاورزی و منطقه ها شهری آلوده می گردد که مستقیماً به وسیله مسیرهای آب بدون هیچ گونه ضد عفونی به درون سیستم های آبی جاری می شوند.

انهدام فاضلاب در کشورهای در حال توسعه یک مشکل اساسی است که ضد عفونی کافی در منطقه ها بزرگ وجود ندارد و در نتیجه حامل بیماری هایی است که منجر به باکتری ها و ویروس ها به درون منابع آب می شوند. اما، کشورهای پیشرفته هم در آلودگی آب سهم دارند؛ مردم اغلب محصولات دارو سازی و شیمیایی خود را به درون دستشویی می ریزند و بار شیمیایی به آب تازه و فاضلاب اضافه می نمایند.

بعضی علل دیگر آلودگی، ریزش ها و آشغال های نفتی به اقیانوس ها، ریختن و سرازیر شدن آشغال هایی نظیر مقوای نازک، روز نامه، فوم، استیرو فوم، بسته های پلاستیکی، آلومینیوم، شیشه و غیره به درون چشمه ها، رودخانه ها و اقیانوس ها است. بعضی از این آلاینده ها زمان خیلی زیادی می برند تا تجزیه شوند. برای مثال، فوم 50 سال، استیرو فوم 80 سال، آلومینیوم 200 سال طول می کشد در حالی که بسته های پلاستیکی می توانند 400 سال طول بکشند!

زباله های هسته ای، رسوبات جوی و نشت های مخازن زیر زمینی بعضی علل دیگر آلودگی آب هستند.

روش های جلوگیری از آلودگی آب چیست؟

اگر چه ما حکومت را مسئول می دانیم که در خصوص سیاست های خود نسبت به نیروگاههای تصفیه فاضلاب ها و روش های آن، سخت و شدید باشد اما بعضی کارها هم وجود دارند که هر یک از ما می توانیم تک به تک انجام دهیم تا از آلودگی آب جلوگیری کنیم.

محصولات سمی مثل رنگ ها، روغن اتومبیل، پولیش ها و محصولات تمیز نماینده باید ذخیره شوند و به درستی انهدام شوند. در واقع بهتر است از محصولات غیر سمی تا جایی که ممکن است برای خانه استفاده گردد. هرگز، چنین محصولاتی را با ریختن آنها به درون دستشویی و یا سینک ظرفشویی خود منهدم نکنید.

آشغال های خود را به روش مناسبی منهدم کنید و تا جایی که ممکن است برای روش بازیافت کوشش کنید و در آن شرکت کنید. محصولات غیر قابل تجزیه مثل محصولات بهداشتی برای خانم ها و پوشاک بچه ها نباید به درون دستشویی انداخته شوند چون می توانند به فرآیند تصفیه فاضلاب صدمه بزنند و به صورت آشغال در سواحل جمع شوند.

از انداختن آشغال به چشمه ها، دریاچه ها، رودخانه ها و یا دریاها خودداری کنید. اگر آشغالی در سواحل یا سیستم های آبی دیدید، بعد از این که مطمئن شدید آنجا امن است، آنها را جمع آوری نموده و در سیستم انهدام زباله نزدیک به آنجا آنها را از بین ببرید.

سعی کنید که از محصولات خانگی دوستدار طبیعت مثل لوازم آرایشی، مواد تمیز نماینده خانگی بر پایه صابون و پودرهای شستشو تا جایی که ممکن است بهره ببرید.

سعی کنید تا جایی که ممکن است از کودها و حشره کش های طبیعی بهره ببرید. اگر نمی گردد بیش از حد از آنها استفاده نکنید و یا آنها را برای باغ ها و چمن های بالای آب استفاده نکنید. این کار به کاهش آلاینده هایی یاری می نماید که به خاطر روان آب ها به درون سیستم های آبی وارد می شوند.

روغن اتومبیل باید تا جایی که ممکن است دوباره استفاده گردد. هم چنین مهم است که اتومبیل خود را خوب نگه دارید تا از نشت مایعات سمی مثل ضد یخ و روغن جلوگیری گردد.

هم چنین به طور فعال، آب را با بستن شیر وقتی که به آب جاری احتیاج ندارید مثل هنگام مسواک زدن حفظ کنید. علاوه بر جلوگیری از کمبود آب، آن میزان آبی را که باید ضد عفونی گردد را کاهش می دهد.

از شوینده های رنگی استفاده نکنید. گفته می گردد که آنها در آلودگی آب سهم بیشتری دارند.

از خرید آب بسته بندی شده تا جایی که ممکن است اجتناب کنید. برترین روش برای این کار این است که وقتی بیرون از خانه می روید یک بطری آب با خود بردارید. شما می توانید یک بطری بزرگ با خود حمل کنید. این کار دو فایده برای شما دارد: هم شما سهم خود را در آلودگی مربوط به بطری های پلاستیکی حذف می کنید و هم این که می توانید پول خود را پس انداز کنید!

روش های گفته شده در بالا ممکن است در سهم کاهش آلودگی آب ناچیز به نظر برسند. اما فقط تصور کنید: اگر حتی 10 خانواده (هر چهار عضو) از این روش ها پیروی نمایند، ما تقریباً 50 بطری پلاستیکی کمتری سهیم در آلودگی خواهیم داشت. این تعداد زیادی است، شما این طور فکر نمی کنید؟ اگر همه ما تصمیم بگیریم که مسئولیت پذیر باشیم، همگی می توانیم دست به دست هم دهیم و تفاوت بزرگی ایجاد کنیم!

منبع: راسخون

به "روش های جلوگیری از آلودگی آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های جلوگیری از آلودگی آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید