گردشگری کشاورزی فرصتی برای رونق اقتصاد روستاهای غرب مازندران است

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، گردشگری کشاورزی فرصتی برای رونق اقتصاد روستاهای غرب مازندران است.

گردشگری کشاورزی فرصتی برای رونق اقتصاد روستاهای غرب مازندران است

توریستی کشاورزی اقدامی برای جذب توریستان به منطقه با اهداف کشاورزی است، این نوع توریستی به عموم مردم اجازه می دهد تا به سرگرمی، سرگرمی با اهداف آموزشی برای تماشا و لذت بردن از فعالیت های روستایی مانند کشاورزی، دامداری، فعالیت های تاریخی، فرهنگی، برداشت محصول دست چین، فعالیت های طبیعی و جاذبه های مزارع بپردازند.

صاحبان مزارع و کشاورزان نیز به منظور جذب توریستان و ایجاد محیط نشاط آور و سرگرم نماینده، برای بازدیدنمایندگان فعالیت ها و امکانات بسیاری را فراهم می نمایند که از آن جمله میتوان به برگزاری موزه و نمایشگاه محصولات کشاورزی، تیراندازی با کمان، دادن صبحانه با محصولات ارگانیک، محل های روشن کردن آتش، چادر زدن، قایقرانی، پرورش حیوانات اهلی، گردهمایی ها و رویدادهای گروهی، کاشت گل و گیاه، بریدن شاخه های خشک درختان و مسابقات پخت و پز در مزرعه اشاره نمود.

بعلاوه بازدید از محوطه نگهداری حیوانات، چیدن پشم گوسفندان، نمایش نحوه دوشیدن شیر گاو یا آماده سازی اسب برای سوارکاری، اسب سواری، برداشت محصول، پیک نیک در زیردرختان، داستان گویی و داستان سرایی از دیگر فعالیت ها در این زمینه است.

استان مازندران با دارا بودن 220 هزار هکتار شالیزار و 120 هزار هکتار باغ علاوه بر اینکه قطب کشاورزی کشور محسوب می شود، می تواند در حوزه توریستی کشاورزی نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.

بعلاوه در غرب این استان شمالی نیز وجود یک هزار و 750 هکتار باغ چای و 6 هزار هکتار باغ کیوی بر مجذوب کنندهیت این موضوع اضافه کرده است و اگر موانع موجود در این زمینه برداشته شود، با فراهم نمودن جاذبه های توریستی در مزارع و باغ های مازندران علاوه بر ایجاد ارزش اضافه کرده، شاهد رونق مالی و ایجاد اشتغال در این استان خواهیم بود.

کارشناسان و صاحب نظران حوزه توریستی معتقدند که امروزه جهان از توریستی انبوه به سمت توریستی تخصصی سوق پیدا نموده که در این میان توریستی کشاورزی یکی از زیرشاخه ها در این زمینه است. آنها بر این باورند که توریستی کشاورزی یکی از خلاقانه ترین نوع توریستی است که با همپوشانی که ایجاد می کند، توامان به اقتصاد کشاورزی و هم رونق توریستی هر منطقه ای یاری می کند.

ایده ای نو برای توسعه

یک کارشناس کشاورزی در غرب مازندران پیرامون اینکه توریستی کشاورزی فرصتی برای رونق اقتصاد روستاهای غرب مازندران است، گفت: توریستی کشاورزی روشی کارآمد برای عایدیزایی زودبازده در روستاهاست و در این راستا روستاییان در پی منافع مالی و مسافران و توریستان در پی کسب آرامش به دور از هیاهوی شهری هستند.

کاظم ساحلی اضافه کرد: توریستی کشاورزی زمانی سودمند است که مکمل عایدی کشاورزان باشد و لازم است تا در این زمینه از گرفتن تصمیم های هیجانی و نگاه های سلیقه ای پرهیز شود.

وی نگاه داشت جمعیت روستایی، اشتغالزایی و توسعه پایدار روستاها را از مزایای توریستی کشاورزی دانست و گفت: با بهبود اوضاع زندگی و معیشت روستاییان، دیگر کسی به فکر فروش زمین در غرب مازندران نمی افتد و از مقدار مهاجرات ها نیز کاسته خواهد شد.

به گفته این کارشناس، مازندران و بویژه غرب این استان از ظرفیت های بالایی در حوزه توریستی کشاورزی برخوردار است که باید با برنامه ریزی و رفع موانع در جهت بهبود اقتصاد روستاهای منطقه کوشش شود.

استان گیلان و غرب مازندران قطب باغ های چای شمال ایران است.

ساحلی یادآور شد: با توجه به مسائل کشاورزان این استان از جمله نارضایتی از عایدی کشاورزی، بلایای طبیعی و بیکاری، توسعه و پایداری توریستی کشاورزی می تواند تا حد زیادی از این آسیب ها بکاهد و به توسعه روستاها بینجامد.

ناشناخته اما پرعایدی

یک تورگردان که در غرب مازندران فعالیت می کند درباره ظرفیت های توریستی کشاورزی این منطقه گفت: غرب مازندران مجموعه ای از جاذبه های کشاورزی است که هر یک از آنها می تواند بسیاری از توریستان را به این منطقه بکشاند.

حسن حلاج اضافه کرد: بسیاری از مسافران و توریستان از قدم زدن در باغ های مرکبات و کیوی، چیدن فندق و لوبیا و مصرف محصولات ارگانیک در روستاها لذت می برند و برای چنین لحظه هایی پول خرج می نمایند.

وی گفت: مسافران و توریستان خارجی بویژه عرب های حاشیه خلیج فارس به شدت علاقمند به حضور در روستاها و قدم زدن در باغ ها و مزارع هستند و کوشش می نمایند تا شلوغی زندگی مدرن شهری را در چنین فضاهای سنتی به فراموشی بسپارند.

به گفته این تورگردان، بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس فاقد تنوع در حوزه کشاورزی هستند و توریستی کشاورزی برای آنها بسیار مجذوب کننده است و باید ظرفیت های این بخش بیش از پیش فعال شود.

وی اعلام کرد: در زمان حاضر نبود اقامتگاه در باغ ها و مزارع، به اقتصاد توریستی کشاورزی لطمه زده است، چرا که با اسکان مسافران و توریستان، فعالان این عرصه عایدی بیشتری کسب می نمایند که متاسفانه از این امتیاز محروم هستند.

براساس آمارهای موجود، هر توریست عرب بیش از 6.5 برابر میانه جهانی توریستان جهان در سفرهای خود به یک کشور خارجی هزینه می نمایند.

نیازمند برنامه مدون و بلند مدت

یک کارشناس توریستی گفت: در دهه های اخیر بسیاری از کشورها به صورت علمی به مقوله توریستی کشاورزی پرداخته اند اما در ایران این مقوله بطور کامل خودجوش و غیر علمی است.

پیغام حشمتی پور اضافه کرد: باید به مزیت رقابتی کشاورزی منطقه توجه شود و با برجسته سازی محصولات کشاورزی، توریستی کشاورزی را رونق داد. برنامه ریزان برای این امر مهم عایدیزا تدابیر ویژه ای بیندیشند.

وی از باغ های مرکبات، کیوی، چای، فندق و لوبیا به عنوان مزیت های کشاورزی غرب مازندران یاد کرد و گفت: لازمه استفاده از این ظرفیت ها برای توسعه توریستی کشاورزی داشتن برنامه ای مدون و بلند مدت در این زمینه است.

غرب استان مازندران و بویژه شهرستان تنکابن با دارا بودن چهار و 500 هکتار باغ کیوی، قطب فراوری این محصول در کشور محسوب می شود.

این کارشناس برپایی جشنواره های مختلف در داخل مزارع و باغ ها را در معرفی توریستی کشاورزی بی تاثیر ندانست و اضافه کرد: عقد قرارداد بین کشاورزان و باغداران با تورهای توریستی از یکسو و بهره گیری از فضای مجازی جهت تبلیغ و معرفی می تواند رونق بیشتر توریستی کشاورزی را به همراه داشته باشد.

وی تقویت زیرساخت ها جهت نتیجه بخشی بهتر توریستی کشاورزی در غرب مازندران را خواهان شد و تاکید نمود: با داشتن نقشه راه علمی زودتر به نتیجه دست می یابیم.

ضرورت رفع موانع قانونی

رئیس اداره میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی شهرستان تنکابن توریستی کشاورزی را بازدید از یک مزرعه یا فعالیت های کشاورزی برای لذت بردن، آموزش و تجربه عملی فعالیت های مربوط به کشاورزی مطرح نمود.

سعید بهادری اضافه کرد: سبک زندگی روستایی در شمال ایران با منطقه ها مرکزی و جنوبی کشور بسیار فرق دارد و تنوع فرهنگی بالا نیز بر مقدار تفاوت ها اضافه کرده و این مساله می تواند باعث رونق توریستی کشاورزی در غرب مازندران شود.

وجود 2 فرودگاه، ظرفیتی برای غرب مازندران

وی با بیان اینکه جذب توریستان خارجی در این بخش می تواند بر عایدیزایی و رونق توریستی کشاورزی شتاب بخشد، بیان نمود: با برقراری پروازهای خارجی در 2 فرودگاه نوشهر و رامسر، امکان جذب توریستان خارجی در منطقه افزایش خواهد یافت و باید از این فرصت برای رونق بیشتر توریستی کشاورزی استفاده شود.

بهادری اعلام کرد: یکی از مسائل موجود در توریستی کشاورزی نبود اقامتگاه های مناسب در داخل باغ ها و مزارع است تا مسافران و توریستان بتوانند شب را در آنجا سپری نمایند.

وی با اشاره به حساسیت های جهاد کشاورزی در این زمینه توضیح داد: جهاد کشاورزی احداث اقامتگاه در داخل باغ ها و مزارع را به معنای تغییرکاربری اراضی می داند و با آن مخالف است که امیدواریم با تغییر نگاه ها این مشکل هرچه سریعتر رفع شود.

تفسیر قوانین به نفع مردم

استاندار مازندران که در روزهای اخیر به شهرستان تنکابن سفر نموده بود، بر ضرورت تقویت اقتصاد روستا تاکید داشت و گفت که جمهوری اسلامی بیشترین امکانات را در طول این سالها به روستاها آورده که با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.

سید محمود حسینی پور اضافه کرد: باید اقتصاد روستاها با مردم همان روستا فعال شود و در این راستا تشکیل شرکت های تعاونی لازم است.

وی با اشاره به اینکه با رونق مالی در روستاها تا چند سال آینده مشکل بیکاری استان رفع خواهد شد، توضیح داد: مدیران شهرستان باید قواعد و قوانین مجموعه خود را به نفع مردم تفسیر نمایند تا مسائل مردم به حداقل برسد.

به گفته حسینی پور، یکی از مسائل اساسی ما برداشت غلط از بعضی قوانین است که در سطوح کارشناسی به یک رویه تبدیل شده که در حکمرانی اسلامی اشتباه است.

وی یادآور شد : جوانان همه روستاهای مازندران تشنه توسعه هستند و انگیزه مصاعفی در این زمینه دارند که باید موردتوجه قرار گیرد.

رونق بخش اقتصاد روستاها

وزیر جهاد کشاورزی نیز معتقد است که بخشی از اقتصاد آینده حوزه کشاورزی و روستا، به سوی توریستی کشاورزی خواهد رفت و باید نشست های تخصصی در این زمینه برگزار کنیم.

سید جواد ساداتی نژاد اضافه کرد: وقتی تغییر اقلیم و خشکسالی خسارت های زیادی به بخش کشاورزی روستاها وارد می کند و امکان ماندگاری مردم در روستاها پایین می آید، در این حالت برترین راه که میتوان روستایی را در محل زندگی خود نگه داشت تا منطقه از سکنه خالی نشود، توسعه توریستی روستایی به عنوان مکمل کشاورزی است.

وی با اشاره به تجارب توسعه توریستی کشاورزی در جهان گفت: در این نوع توریستی مجذوب کنندهیت زندگی روستایی و کشاورزی در کنار فراوری باعث می شود سکونت در روستا استمرار پیدا کند، بنابراین توریستی روستایی نقش بسزایی در حفظ روستا و تداوم فراوری دارد.

توریستی کشاورزی برای نسل آینده مجذوب کنندهیت زیادی دارد

به گفته ساداتی نژاد، توریستی کشاورزی مجذوب کنندهیت های بسیار زیادی برای نسل آینده دارد و بچه ها ما وقتی وارد محیطهای توریستی کشاورزی می شوند با سبک زندگی روستایی، توجه به محیط زیست، سبک فراوری و مصرف محصولات را می آموزند.

وی یادآور شد: در یک سال گذشته با وزیر میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی در زمینه توسعه توریستی روستایی یکی دوبار نشست و گفت و گو داشتیم تا کارهای مشترکی را در حوزه کشاورزی و توریستی کشاورزی آغاز کنیم، ایشان هم با علاقمندی این موضوع را پیگیری کردند و سازوکارهای لازم در این زمینه طراحی شده است.

منبع: همگردی

به "گردشگری کشاورزی فرصتی برای رونق اقتصاد روستاهای غرب مازندران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری کشاورزی فرصتی برای رونق اقتصاد روستاهای غرب مازندران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید