سازه باستانی که آمپلی فایر دوران نوسنگی بود

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، استون هنج (Stonehenge) سازه سنگی معروفی که از سال 3100 پیش از میلاد طی سه مرحله به دست مردمان باستان در اروپا ساخته و در جنوب انگلیس واقع شده. سالانه یک میلیون جهانگرد از این سازه تاریخی بازدید می نمایند؛ این سازه شامل سنگ های غول پیکری است که به شکل چند دایره تودرتو در الگو یک نعل اسب کنار هم چیده شده اند.

سازه باستانی که آمپلی فایر دوران نوسنگی بود

در خصوص کارکرد این سازه بازمانده از دوران نوسنگی و عصر برنز، اجماعی در بین جامعه محققان وجود ندارد؛ استون هنج از دید گروهی از پژوهشگران محلی برای عبادت و برگزاری آیین و تشریفات مذهبی بود و از دید سایرین یک رصدخانه و تقویم پیچیده. با گذشت هزاران سال از عمر این سازه، هنوز نظریات جدیدی درباره کارکرد و نحوه ساخت آن ارائه می گردد. در جدیدترین مطالعات صورت گرفته در این باره، محققان دانشگاه سالفورد انگلیس به اطلاعات تازه و مهیجی درباره این یادگار تاریخی دست یافته اند.

نتایج این مطالعات نشان می دهد استون هنج برای تقویت صدا در جریان برگزاری مراسم مذهبی یا گردهمایی ها، طراحی شده بود.

مهندسان صوت شناسی دانشگاه سالفورد با ساخت یک مدل صوت شناسی 1:12 که نشان می داد 157 سنگ موجود در این سازه چگونه صدا را بازتاب یا تغییر می دادند، این راز را کشف کردند.

این تیم تحقیقاتی با استفاده از اسکن های لیزری آرشیوی، پیروز شد ابعاد و جای گیری دقیق هر قطعه سنگ، حتی آن ها که در گذر زمان از بین رفته بودند، را بازآفرینی کند. برای تضمین دقت یافته ها، در ساخت سنگ های این مدل تحقیقاتی از موادی استفاده شد که با مواد به کار رفته در سنگ های استون هنج، خواص آکوستیکی مشابهی داشتند.

وقتی نوبت به آزمایش مدل ساخته شده رسید، محققان اسپیکرها و میکروفون های کوچکی در داخل مدل و دور آن قرار دادند و صداها را 12 برابر فرکانس عادی پخش کردند تا تاثیر تفاوت مقیاس در نظر گرفته گردد.

نتایج به دست آمده از این آزمایش نشان داد صداهایی که در محدوده سازه مدور ایجاد شده بودند، در داخل سازه به وضوح شنیده می شدند اما همان صداها برای آن هایی که خارج از بنا بودند، کم رنگ می شد. همزمان، آن ها که در داخل محوطه بودند نیز صداهای خارجی را به وضوح نمی شنیدند.

در مقاله منتشر شده دراین باره آمده است: اگرچه تعیین نیست در دوره نوسنگی چه آیین، مراسم یا فعالیتی در استون هنج صورت می گرفت و این که آیا این مراسم شامل نواختن موسیقی یا ایراد سخنرانی می شد یا نه، اما نتایج به دست آمده نشان می دهد صداهایی که در این دایره فراوری می شدند قرار بود تنها به گوش افراد حاضر در داخل برسد. افرادی که خارج از محوطه بودند نه تنها صداهای داخل را نمی شنیدند بلکه حتی به داخل این دایره دید هم نداشتند.

تارنمای روزنامه نشنال نوشت، امروزه محوطه استون هنج واقع در ویلتشر انگلیس، حدود 63 سنگ کامل دارد و شامل یک دایره خارجی متشکل از 17 سنگ سارسِن است. محققان ژوئیه سال جاری (تیر-مرداد 99) ادعا کردند خاستگاه بزرگترین سنگ این بنا را کشف نموده اند. مطالعات محققان دانشگاه سالفورد نشان می دهد سازندگان استون هنج بیشتر قطعه سنگ ها که بیش از 20 تُن وزن دارند، را از جنگلی در ویلتشر با خود به محل ساخت سازه منتقل نموده بودند.

توضیح کامل این پژوهش در نشریه Archaeological Science منتشر شده است.

منبع: گردشبان

به "سازه باستانی که آمپلی فایر دوران نوسنگی بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازه باستانی که آمپلی فایر دوران نوسنگی بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید