شیر نوشداروی آلودگی هوا نیست

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، در چند روز گذشته با وزش باد های حاوی ذرات غبار در آسمان کشور آسمان بهاری در بیشتر استان ها از جمله تهران، کرمانشاه، خوزستان، آذربایجان غربی و سیستان وبلوچستان کدر و غبارآلود شده است.

شیر نوشداروی آلودگی هوا نیست

نوشیدن مایعات به مقدار کافی، استفاده از میوه ها و سبزیجات تازه و مصرف لبنیات از جمله مواردی است که همیشه توصیه می گردد، اما این نوع نگاه که تصور کنیم ماده غذایی ای وجود دارد که می توانیم هوای آلوده را هر روز استنشاق کنیم و بعد با مصرف آن تمام اثرات مخرب آن را از بین ببریم، کاملا تصوری اشتباه است. مهم ترین راه چاره، کاهش مقدار قرارگیری در معرض این مواد آلاینده است.

در چند روز گذشته با وزش باد های حاوی ذرات غبار در آسمان کشور آسمان بهاری در بیشتر استان ها از جمله تهران، کرمانشاه، خوزستان، آذربایجان غربی و سیستان وبلوچستان کدر و غبارآلود شده است.

حتی با وجود ماسک های تنفسی هم بوی خاک در هوا قابل استشمام است و شرایط نفس کشیدن را برای همه به ویژه گروه های حساس و کسانی که دارای بیماری های زمینه ای آلرژیک و ریوی هستند، سخت نموده است.

از آنجا که با توجه به شرایط اقلیمی منطقه و تغییرات زیست محیطی به وجودآمده در کشور های همسایه به نظر می رسد که درگیری ما با این ذرات گرد و غبار به همین چند روز خلاصه نگردد، در مصاحبه با دکتر علیرضا اسلامی نژاد، فوق تخصص ریه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اثرات ناشی از این نوع آلودگی و راه چاره های محافظتی ضروری برای عبور از این روز ها با کمترین مقدار آسیب را جویا شده ایم.

با رسیدن موج ذرات گردوغبار به مرکز، روز آدینه، تهران یکی از آلوده ترین مرکز های دنیا شد. با این که فصل پاییز و زمستان هر سال به علت افزایش آلودگی ناشی از سوخت های فسیلی هوای تهران روز های زیادی در شرایط ناسالم برای گروه های حساس و ناسالم برای همه افراد قرار می گیرد، اما تجربه آلودگی ناشی از ذرات غبار در فصل بهار آن هم به میزان ای که شاخص آلودگی را به نزدیکی 500 پی پی ام برساند، کاملا بی سابقه بود؛ شرایطی که این روز ها نه فقط تهران که آسمان بسیاری از شهر های کشور را کدر نموده است.

اما این سوال مطرح می گردد آیا اثرات ناشی از هوای ناسالم حاوی ذرات گردوغبار با هوای ناسالم ناشی از آلاینده های شیمیایی متفاوت خواهد بود؟ دکتر اسلامی نژاد در پاسخ به این پرسش جام جم شرح می دهد: مهم ترین تفاوت این دو نوع آلودگی در میزان ذرات و نوع ذرات است که طبیعتا می تواند اثرات متفاوتی بر شرایط سلامت ایجاد کند.

به گفته دکتر اسلامی نژاد، در شرایط آلودگی هوای ناشی از سوخت های فسیلی، عمده ذرات قابل مشاهده ذرات شیمیایی از جمله اکسید های گوگرد، اکسید های نیتروژن، گاز های سمی کربنی هستند که در مقایسه با ذرات گرد و غبار میزان کوچک تری دارند.

وی در ادامه تصریح می نماید: بر اساس مطالعات اجرا شده این ذرات پس از ورود به بدن علاوه بر ایجاد التهاب می توانند در ایجاد یا تشدید بیماری های زمینه ای حاد و مزمن از جمله بیماری های ریوی، قلب و عروق، فشار خون و سکته مغزی نقش داشته باشد.

او می افزاید: در آلودگی هوایی که این روز ها تجربه می کنیم، عمده ذرات از جنس گرد و غبار هستند و به همین علت بیشتر موجب ایجاد اثرات تحریکی در بدن می گردد. در آلودگی هوای شیمیایی نیز این اثرات تحریکی نیز قابل مشاهده است، اما در آلودگی هوای ناشی از ذرات غبار معمولا اثرگذاری های سیستمیک بر بخش های مختلف بدن کمتر مشاهده می گردد.

بروز اثرات تحریکی شدید در این نوع آلودگی سبب می گردد در افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای به ویژه بیماری های ریوی مانند آسم یا بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) بیماری تشدید شده، از کنترل خارج گردد و در بعضی موارد فرد احتیاج به مراجعه به اورژانس و مراقبت های بیمارستانی پیدا کند.

از دکتر اسلامی نژاد پرسیدیم با توجه به غیر شیمیایی بودن شرایط کنونی آلودگی هوای کشور می توان گفت خطر کمتر افراد را تهدید خواهد نمود؟ وی در پاسخ می گوید: نمی توان چنین حرفی زد، زیرا وجود این حجم ذرات گرد و غبار علاوه بر اثرات تشدیدی و خطرناک بر بیماری های زمینه ای ریوی می تواند در دو طیف سنی سالمندان و بچه ها موجب عارضه ها و بیماری های شدیدی گردد که به بستری فرد در بیمارستان منجر می گردد؛ لذا این نوع آلودگی نیز خطرات بسیاری به همراه خواهد داشت، اما به شکلی متفاوت از آلودگی های شیمیایی که در فصول سرد مشاهده می شوند، بروز پیدا می نمایند.

این فوق تخصص بیماری های ریوی در مورد راه چاره های کاهش آسیب ناشی از هوای غبارآلود بیان می نماید: این نکته را در نظر بگیریم که این مقدار ذرات آلاینده نه فقط برای گروه های حساس که برای همه افراد خطرناک خواهد بود. مهم ترین توصیه برای به حداقل رساندن اثرات، کاهش تردد ها به کمترین مقدار ممکن، پرهیز از تردد های غیر ضروری و پرهیز از حضور در هوای آزاد است.

بهتر است افراد اگر امکان فعالیت به صورت دورکاری یا استفاده از مرخصی های شغلی دارند در چنین روز هایی از خروج از منزل اجتناب نمایند. اگر نوع شغل و فعالیت های فرد ایجاب می نماید در فضای باز حضور داشته باشد، تا حد ممکن مقدار آن را به حداقل برساند و حتما از ماسک های تنفسی استفاده کند.

دکتر اسلامی نژاد در مورد نوع ماسک های تنفسی که این روز ها در کنار پیشگیری از بیماری کووید-19 برای کاهش اثرت آلودگی هوا اکیدا توصیه می گردد، تصریح می نماید: بدون شک اثرگذاری انواع ماسک و مقدار محافظت آن ها بر اساس شاخص های استاندارد ماسک ها فرق دارد، اما به طور کلی پوشاندن دهان و بینی حتی با پارچه معمولی در این شرایط بهتر از بدون ماسک بودن خواهدبود. البته از میان ماسک های تنفسی موجود در بازار، استفاده از ماسک های تنفسی اِن95 و اِن99 که به ترتیب تا 95 درصد و 99 درصد از عبور ذرات معلق جلوگیری می نماید، می تواند محافظت بهتری به وجود بیاورد.

به گفته دکتر اسلامی نژاد باوری به اشتباه در میان مردم جا افتاده است که نوشیدن شیر در روز هایی که با آلودگی هوا روبه رو هستیم می تواند اثرات تنفس آلاینده ها را از بین ببرد.

وی در این رابطه شرح می دهد: داشتن سبک زندگی سالم و تغذیه مناسب توصیه ای است که در بلندمدت می تواند موجب ارتقای سلامت بدن و تحمل پذیری بیشتر بدن در برابر عوامل خطرساز از جمله آلاینده های تنفسی باشد. نوشیدن مایعات به مقدار کافی، استفاده از میوه ها و سبزیجات تازه و مصرف لبنیات از جمله مواردی است که همیشه توصیه می گردد، اما این نوع نگاه که تصور کنیم ماده غذایی ای وجود دارد که می توانیم هوای آلوده را هر روز استنشاق کنیم و بعد با مصرف آن تمام اثرات مخرب آن را از بین ببریم، کاملا تصوری اشتباه است. مهم ترین راه چاره، کاهش مقدار قرارگیری در معرض این مواد آلاینده است.

منبع: فرادید

به "شیر نوشداروی آلودگی هوا نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیر نوشداروی آلودگی هوا نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید