عوارض خطرناک مصرف خودسرانه دگزامتازون ، مردم اجازه دهند مباحث تخصصی از راستا علمی خود پیش برود

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، یک پزشک فوق تخصص مراقبت های ویژه با اشاره به آنالیز ه درباره اثربخشی داروی دگزامتازون در درمان کرونا گفت: مصرف خودسرانه داروی دگزامتازون عوارض خطرناکی به دنبال دارد و مردم باید اجازه دهند مباحث تخصصی از جهت علمی خود پیش برود.

عوارض خطرناک مصرف خودسرانه دگزامتازون ، مردم اجازه دهند مباحث تخصصی از راستا علمی خود پیش برود

به گزارش وبلاگ اخبار جدید به نقل از ایسنا دکتر سید محمدرضا هاشمیان، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فوق تخصص مراقبتهای ویژه بیمارستان مسیح دانشوریبا اشاره به مقالات و مطالعات منتشر شده در داخل و خارج از کشور در رابطه با میزان اثرگذاری دگزامتازون بر درمان کرونا، اظهار کرد: اولین بار نتیجه مطالعه گروهی از متخصصان مراقبت های ویژه کشور اسپانیا به سرپرستی پروفسور ویلار در رابطه با اثرگذاری داروی دگزامتازون در درمان بیماران ARDS (نشانگان زجر تنفسی حاد در فوریه 2020 انجام و نتایج اثربخشی آن در لنست ژورنال منتشر شد.

  • مطالعه مشابه در بیمارستان مسیح دانشوری

وی ادامه داد: این مطالعه که بر روی بیماران 17 مرکز مراقبت های ویژه در بیمارستان های کشور اسپانیا، شهر مادرید انجام شد، نشان داد که استفاده از دگزامتازون می تواند شرایط بیماران ARDS را در بخش مراقبت های ویژه بهتر کند که به دنبال انتشار نتایج این مطالعه، استفاده از این دارو در پروتکل درمانی بیمارستان مسیح دانشوری برای درمان بیماران ARDS شدید و با همان دوز اعلام شده در مطالعه پروفسور ویلار اجرا شد.

وی با اشاره به اعلام نتایج اثربخشی داروی دگزامتازون برای درمان بیماران حاد کرونایی (ARDS شدید) در یک مطالعه تحقیقاتی معتبر از سوی پژوهشگران کشور انگلستان و تایید و استقبال آن از سوی سازمان جهانی بهداشت، اظهار کرد: مطالعه ما در بیمارستان مسیح دانشوری در رابطه با تاثیر مثبت دگزامتازون در درمان بعضی از بیماران حاد کرونایی از همان ابتدای شیوع کرونا و خیلی پیشتر از این مطالعه بریتانیایی انجام و پروتکل آن در ماه مارس 2020 منتشر شد، ولی متاسفانه مورد استقبال وزارت بهداشت واقع نشد.

وی با اشاره به اعلام نتایج مطالعه بریتانیایی در هفته گذشته مبنی بر اثربخشی داروی دگزامتازون، توضیح داد: مطالعه بریتانیایی در حجم بسیار بالای بیماران یعنی مصرف در حدود 2000 بیمار انجام شد و بنابراین از دقت و اعتبار بسیار بالایی برخوردار است و البته در مطالعه اجرا شده در بریتانیا از دوز پایینتر داروی دگزامتازون نسبت به مطالعه اجرا شده در اسپانیا و ایران استفاده شد.

دکتر هاشمیان با بیان اینکه مطالعه اجرا شده در بیمارستان مسیح دانشوری بر روی تعداد محدودتری از بیماران اجرا شده و نتایج آن هنوز منتشر نشده، گفت: البته اگر مطالعه و پیشنهادات ما از ابتدا مورد موافقت وزارت بهداشت واقع می شد، مطمئنا می توانستیم بر روی بیماران و نمونه های بیشتری آن را انجام دهیم.

این فوق تخصص مراقبت های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه نتایج مطالعه بریتانیا نشان داد که داروی دگزامتازون به کاهش مرگ و میر بیماران حاد کرونایی منجر می گردد، گفت: با اعلام سازمان جهانی بهداشت این تحقیق اولین مطالعه ای است که توانسته میزان مرگ و میر بیماران کرونایی در بخش مراقبت های ویژه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

  • جزئیات مطالعه بریتانیایی بر روی میزان اثرگذاری دگزامتازون در درمان کرونا

دکتر هاشمیان در ادامه با تشریح مطالعه بریتانیایی مبنی بر اثربخشی داروی دگزامتازون بر روی بیماران ARDS (نشانگان زجر تنفسی حاد)، اظهار کرد: این مطالعه بر روی دوز پایین دگزامتازون اجرا شده و اهمیت آن از آنجاست که هم دارویی ارزان قیمت در دنیاست و هم قدیمی بوده و از سال 1950 برای درمان بسیاری از بیماران به صورت قرص و آمپول استفاده شده است.

وی با بیان اینکه این مطالعه در چهار گروه از بیماران به اسم ریکاوری ترایال اجرا شده است، گفت: اولین گروه بیماران ARDS شدید بر روی شرایط مکانیکال ونتیلیشن (تهویه مکانیکی)، گروه دوم بیماران نیازمند اکسیژن درمانی ولی بدون دستگاه های تنفسی و گروه سوم گروه هایی که اصلا نیازی به اکسیژن درمانی بیشتر ندارند و البته هر سه گروه بیماران تست مثبت کرونا هستند. گروه 4 به عنوان گروه کنترل که به هیچ وجه نه دارو می گیرند و نه بیمار کرونا هستند.

وی با اشاره به نتایج این مطالعه، توضیح داد: بر اساس نتایج مطالعه، مرگ و میر یک سوم بیمارانی که بر روی مکانیکال ونتیلیشن (متصل به دستگاه تنفس مصنوعی) بودند، نسبت به گروه کنترل کمتر شد و میزان مرگ ومیر در یک پنجم گروه نیازمند به اکسیژن درمانی کمتر شد. به عبارت دیگر در گروه اول از هر 8 بیمار یک نفر مرگ و میر کمتر و در گروه دوم از هر 25 نفر یک نفر مرگ و میر کمتر شد.

  • عدم تاثیر دگزامتازون در درمان بیماران سرپایی کرونا

دکتر هاشمیان با اشاره به بعضی دیگر از نتایج قابل توجه این مطالعه، شرح داد: تجویز دگزامتازون در میزان بهبودی و مرگ و میر گروهی که کووید مثبت داشتند، ولی به اکسیژن درمانی نیازی نداشتند، بی تاثیر بود. به عبارت دیگر این نتیجه نشان می دهد که دگزامتازون در درمان بیماران سرپایی کرونایی و افردی که در منزل درمان می شوند، بی تاثیر بوده و می تواند عوارض خطرناکی به دنبال داشته باشد.

  • عوارض خطرناک مصرف خودسرانه دگزامتازون

وی با تاکید بر اینکه این دارو تنها برای بیماران بستری و دارای شرایط حاد کرونایی در ICU تجویز می گردد، اظهار کرد: تجویز این دارو برای بیماران سرپایی و یا مصرف خودسرانه آن از سوی بیماران به هیچ عنوان صحیح نیست و می تواند عوارض جبران ناپذیر و خطرناکی به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه مطالعه بریتانیایی در رابطه با تاثیر درمانی دگزامتازون در بیماران کرونایی هنوز منتشر نشده است، گفت: بعد از چاپ نهایی مقاله باید منتظر ارائه نقطه نظرات از سوی سایر متخصصان و پژوهشگران مرجع حوزه مراقبت های ویژه باشیم. البته چند روز پیش WHO بیان کرد که دگزامتازون برای اولین بار در تاریخ کرونا مرگ و میر را به این شدت کاهش داده و این خبر بسیار مهمی است.

این فوق تخصص مراقبت های ویژه در ادامه با تاکید بر اینکه ارائه نقطه نظرات و اعلام نتایج مطالعات مرتبط با دارو در درمان کرونا و یا سایر بیماری ها بحث های تخصصی بین گروه های علمی و تخصصی بوده و مردم نباید نسبت به آن واکنشی نشان دهند، گفت: متاسفانه گروهی از مردم با شنیدن این اخبار نسبت به خریداری دارو و مصرف خودسرانه آن اقدام می نمایند که عملی بسیار نادرست بوده و می تواند عوارض خطرناکی به دنبال داشته باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه در رابطه با داروی دگزامتازون بیان کرد: این دارو در پروتکل های خاص درمانی در بیمارستان ها و با طبقه بندی های خاص بیماران در بخش مراقبت های ویژه (آی سی یو) تجویز می گردد و مصرف خودسرانه آن عوارض بسیاری به دنبال دارد، بنابراین مردم باید اجازه دهند مباحث تخصصی از جهت علمی خود پیش برود.

منبع: همشهری آنلاین

به "عوارض خطرناک مصرف خودسرانه دگزامتازون ، مردم اجازه دهند مباحث تخصصی از راستا علمی خود پیش برود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض خطرناک مصرف خودسرانه دگزامتازون ، مردم اجازه دهند مباحث تخصصی از راستا علمی خود پیش برود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید