مرکز نوآوری پست رونمایی می گردد
به گزارش وبلاگ اخبار جدید، عضو هیات مدیره شرکت ملی پست گفت: اقدامات مربوط دریافت مجوز و راه اندازی اولین مرکز نوآوری شرکت ملی پست صورت گرفته و به زودی از آن رونمایی خواهند شد.
تحول دیجیتال در شرکت ملی پست از سال 98 و با ارائه طرح تحول دیجیتال شروع و برای اجرایی شدن این طرح، گام های بلندی در شرکت ملی پست انجام برداشته شد. محمدرضا قادری عضو هیئت مدیره و راهبر حوزه فناوری و برنامه ریزی شرکت ملی پست در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، به توضیح بعضی از این اقدامات پرداخت.
رونمایی از مرکز نوآوری پست در پارک فاوا
یکی از مهم ترین خدماتی که برای ایجاد تحول دیجیتال در شرکت ملی پست اجرا شده، راه اندازی مرکز نوآوری در پارک فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات (فاوا) است. محمدرضا قادری در این خصوص گفت: سیاست اصلی شرکت ملی پست این است که تمرکز خود را بر انجام کارآمد و بهینه عملیات اصلی لجستیکی بگذارد و توسعه خدمات خود خصوصاً خدمات سکوی تجارت الکترونیک را به وسیله بخش خصوصی و استارتاپ ها انجام دهد.
وی تأکید کرد: بر همین اساس طرحی تحت اسم طرح شتاب دهی شرکت پست تعریف کردیم که در این طرح با بیش از 70 مرکز رشد، شتاب دهنده و پارک های علم و صنایع در سراسر کشور ارتباط برقرار کردیم و تعداد زیادی از استارتاپ های موجود را جذب شبکه کردیم تا در کنار ما کار نمایند.
قادری اضافه نمود: برای این که استارتاپ ها روی ارائه خدمات تخصصی پستی و توسعه سکو تمرکز داشته باشند از ابتدای سال جاری، تأسیس مرکز نوآوری شرکت پست را در دستور کار قرار دادیم که قراردادهای مرکز اول امضا شده و در اولین فرصت در پارک فاوای وزارت ارتباطات رونمایی خواهد شد. در گام نخست شعب دیگر این مرکز در استان های خراسان رضوی، اصفهان و گلستان راه اندازی می گردد و این به تمام کشور تسری پیدا می نماید.
راهبر حوزه فناوری و برنامه ریزی شرکت ملی پست تأکید کرد: افراد و تیم هایی که ایده ای دارند و استارتاپ هایی که قصد کار کردن روی توسعه خدمات پستی مانند پهپاد یا سیستم های پردازش و هوش مصنوعی دارند می توانند در مراکز رشد پست پذیرش شوند. پارک های فاوا از آن ها حمایت می نمایند و شرکت ملی پست هم متعهد می گردد که وقتی محصول مورد نظر پیاده سازی شد خرید و ورود آن به بازار را تضمین کند.
وی اضافه نمود: مجوزهای این مرکز صادر شده اما با توجه به تحولات دولت، رونمایی آن کمی به تعویق افتاده و افتتاح آن در دولت تازه است. ما در حال انتخاب شتاب دهنده برای مرکز نوآوری هستیم. در طرح شتاب دهی اکنون بیش از چندین استارتاپ داریم که جذب شده اند و در حال استفاده از خدمات شرکت پست هستند کار می نمایند. در مراکز نوآوری که قصد افتتاح آن را داریم هدف این است که کسانی که خدمات پستی را با راه های نوآورانه ارائه می نمایند مورد حمایت قرار بگیرند.
افزایش حجم عملیاتی شرکت ملی پست
قادری با تأکید بر این که با ارائه خدمات نوآورانه در شرکت ملی پست، توانسته اند در تمام زمینه ها نوآوری داشته باشند و با استفاده از آن حجم عملیاتی شرکت را با همان نیروی کار افزایش دهند گفت: با اقدامات اجرا شده، سطح عایدی شرکت را بدون افزایش تعرفه ها بالا بردیم. ضمن این که از نظر سرعت ارسال مرسولات و سالم رساندن بسته به دست مشترکان هم پیروز بودیم.
عضو هیئت مدیره و راهبر حوزه فناوری و برنامه ریزی تأکید کرد: یکسان سازی قیمت ها، برنامه فروش به صورت قراردادی، ایجاد اشتراک برای جمع آوری مرسولات و در بعضی از قراردادها تحویل رایگان در ازای ارائه خدمت را مدنظر قرار دادیم.
وی تأکید کرد: نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد استان ها، طرح اصلاح نظام پرداخت به کارکنان بر اساس موقعیت و کارایی (طرح ستاپ)، پرداخت دستمزد نامه رسان ها بر اساس PSP به تعداد بسته ای که توزیع می نمایند بستگی دارد، اخیراً همین طرح را برای باجه ها در نظر گرفته ایم، آن ها بر اساس تعداد مرسولات دریافتی شان دستمزد می گیرند.
نوآوری در فرآیندهای پستی از دیگر گام هایی بود که در طرح تحول پست برداشته شد. قادری دراین باره اضافه نمود: برای این که بتوانیم مرسولات را با سرعت بالاتر، هزینه کمتر و کیفیت بهتر جابه جا کنیم، پنج قطب پستی استانی ایجاد کردیم. این منطقه ها محل جمع آوری مرسولات هستند تا دیگر احتیاج نباشد تمام مرسولات به هاب (قطب-منطقه) پستی تهران ارسال و از آن جا توزیع گردد.
سیستم سورتینگ مکاهمه
قادری اعلام کرد: بین استان ها هم جوار خطوط مستقیم ایجاد کردیم تا سرعت ارائه سرویس بالا برود. برای حمل و جابه جایی مرسولات در مراکز مبادله، بارگیری و تخلیه آن از ترولی های چرخ دار استفاده کردیم که سرعت عملیات و کیفیت حمل را بالا برده است. در استان های عظیم از دستگاه های سورتینگ مکاهمه (درجه بندی و دسته بندی محصولات) برای جداسازی مرسولات استفاده کردیم و به این واسطه ظرفیت خود را تا 4 برابر افزایش دادیم.
قادری با تأکید بر این که برای ایجاد تحول در محصولات هم گام هایی برداشته شده است، اضافه نمود: پروژه ملی GNAF در حوزه اقتصاد مقاومتی و توسعه دولت الکترونیک تعریف شده است. ما این پروژه را در این مدت تجاری سازی کردیم و اکنون آماده ارائه خدمت به بخش خصوصی و دولتی شده است.
پروژه ملی احراز هویت مکانی بر پایه GNAF
وی توضیح داد: اکنون انواع و اقسام روش های تبدیل آدرس و کدپستی به موقعیت مکانی و آدرس های توصیفی در آن پیاده سازی شده که عایدی خوبی برای شبکه پستی کشور ایجاد نموده است. پیاده سازی سرویس توزیع در دفاتر، بازسازی سیستم صندوق پست الکترونیکی (صاپست)، پیاده سازی احراز هویت مکانی بر پایه GNAF، اجرای عملیاتی سرویس رهگیری و رصد کالاهای استراتژیک کشور مانند مرغ و محصولات پتروشیمی بر پایه سامانه های الکترونیکی کشور، بازسازی 52 سرویس از سرویس های موجود شرکت پست روی سکوی تجارت الکترونیک پست و استانداردسازی سرویس های اصلی و پایه پستی از دیگر اقداماتی است که در این حوزه اجرا شده است.،ایرنا
منبع: ایران آنلاین