مناره بازار در طول زمان قربانی بازسازی غیر اصولی شده است

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، مناره بازار در طول زمان قربانی بازسازی غیر اصولی شده است.

مناره بازار در طول زمان قربانی بازسازی غیر اصولی شده است

مناره بازار در شهر تاریخی و مدفون گسکر در نزدیکی دهستان طاهر گوراب از توابع شهرستان صومعه سرا در استان گیلان واقع شده است. قدمت این برج آجری که بعضی آن را سلجوقی دانسته اند، به استناد بعضی سفرنامه ها و دست نوشته های جهانگردان، در پرونده ثبتی آن در میراث فرهنگی، صفوی اعلام شده است. مناره بازار در بهمن سال 1378 به شماره 2681 در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.

برج آجری ابتدا بیش از 30 متر ارتفاع داشته، که گفته شده بخشی از آن بر اثر رطوب و حدود 12 متر از آن در زلزله 1369 منجیل فروریخته است.

عکسهای بجا مانده از این مناره نشان می دهد در گذشته دارای تزئینات آجری بوده که اکنون مشاهده نمی گردد. درحال حاضر برج دارای یک در فلزی است که به وسیله حدودا 45 پله مارپیچ به بالای مناره مخروطی می رسد.

درباره کاربری این مناره روایتهای گوناگونی وجود دارد، مثلا اینکه در زمان نهضت جنگل به رهبری میرزا کوچک خان جنگلی، مکانی برای دیده بانی بوده که با توجه به نزدیکی آن به روستای کسماء که در دوران مبارزه های میرزا کوچک جنگلی مهمترین مرکز جنگلیان و پایگاه سیاستگذاران این نهضت بوده ، آن را دور از فکر ندانسته اند. از سویی، گفته شده است مناره بازار زمانی برای اعلام ساعت شرعی استفاده می شده است.

مصالح بکار رفته در مناره بازار، آجر و ملات ساروج بوده که در بازسازیهای بعدی از آجرهایی ناهمگون و سیمان سفید استفاده شده که ظاهر آن را به هم ریخته نموده است.

بخشهایی از آجرها نیز فروریخته و با سیمان بخشهایی از آن لکه گیری شده است. یک سمت مناره تحت تاثیر رطوبت هوا، از گل سنگ و گیاهان هرز پوشیده شده است که در سال 1398 با توجه به اظهارات مسئول وقت میراث فرهنگی صومعه سرا، با بودجه دریافت شده محوطه آن بازسازی و سنگفرش شده و قرار بوده در فازهای بعدی برج به ارتفاع اصلی برگردانده گردد. این مناره یک بار هم در سال 1382 بازسازی شد و بخشهایی که فروریخته بود تا حدی ترمیم و ارتفاع برج بلندتر شد.

هرچند ایرادهای بازسازیی مناره بازار مشهود است و نمای آن را به شدت مخدوش نموده، اما تاسف بارتر برخورد بازدید کنندگان است که نه تنها در محوطه آن زباله های غیرقابل بازیافت رها نموده اند که از انبوه فیلترهای سیگار و پوست تخمه های ریخته شده در محوطه و حتی پله های داخل آن بر می آید برج این روزها به پاتوقی برای وقت گذرانی تبدیل شده است.

منبع: همگردی

به "مناره بازار در طول زمان قربانی بازسازی غیر اصولی شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مناره بازار در طول زمان قربانی بازسازی غیر اصولی شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید