نقد و آنالیز لپ تاپ هواوی میت بوک D15 با پردازنده AMD

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، بگذارید یک چیز را همین ابتدا با هم طی کنیم؛ در زمان نگارش این نقد و آنالیز، قیمت لپ تاپ هواوی میت بوک D15 با پردازنده AMD در بازار کشورمان چیزی در حدود 20 میلیون تومان است. اما این لپ تاپ یکی از گزینه های مالی در دنیای امروز به حساب می آید و بنابراین در ادامه هم این محصول را از همین جنبه مالی بودن آنالیز خواهیم کرد.

نقد و آنالیز لپ تاپ هواوی میت بوک D15 با پردازنده AMD

این سری از لپ تاپ های هواوی، به محض عرضه عمومی در فروشگاه های هواوی، به صورت کامل فروش رفتند. البته سری اول این لپ تاپ این فروش را تجربه کرد که با پردازنده اینتل همراه بود. پس از مدتی کوتاه، هواوی نسخه مجهز به پردازنده Ryzen 5 از این لپ تاپ را هم عرضه نموده که هم قیمت پایین تری (حدود 650 دلار) دارد و هم به لطف پردازنده AMD، می تواند عملکردی به خوبی برادر اینتلی خود داشته باشد.

هواوی میت بوک D15 در نگاه اول ممکن است به واسطه طراحی آلومینیومی و ساده خود، شما را یاد مک بوک های اپل بیاندازد. این موضوع نکته منفی نیست چرا که واقعا مک بوک های اپل را می توان یک استاندارد برای ساخت لپ تاپ های زیبا در نظر گرفت.

بدنه میت بوک D15 تماما از آلومینیوم ساخته شده اما یک ایرادی که می توان به آن گرفت، نرم بودن آلومینیوم پشت نمایشگر است که اگر به آن فشار وارد گردد، به سمت داخل متمایل می گردد. جدا از این، باقی بخش های این لپ تاپ به شکل بسیار خوبی طراحی و ساخته شده و ایراد بعدی که می توانم به آن وارد کنم، محل قرارگیری بلندگوها است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

همچنین یک چیز دیگر که ممکن است برای بعضی اهمیت نداشته باشد، باز شدن این لپ تاپ است! در واقع امکان باز کردن این لپ تاپ تنها با یک دست وجود ندارد و باید حتما با نگه داشتن بخش پایینی، نمایشگر را به سمت بالا باز کرد. این به دلیل ساختار بسیار مستحکم لولای نمایشگر است که باعث می گردد در هنگام کار شاهد عقب جلو شدن نمایشگر نباشیم اما از آن طرف باعث شده تا باز کردن لپ تاپ با یک دست ممکن نباشد. شرکت های زیادی این مشکل را سال ها است که در لپ تاپ های خود برطرف نموده اند و قطعا هواوی هم می توانست آن را برطرف کند اما از آنجایی که با محصولی مقرون به صرفه روبه رو هستیم، احتمالا به همین دلیل هم به این بخش کمتر توجه شده است.

در لبه سمت راست و چپ هواوی میت بوک D15 شاهد پورت های متنوع آن هستیم که شامل سه پورت USB-A، یک پورت USB-C که شارژر شدن هم به یاری آن انجام می گردد، یک پورت HDMI و یک پورت 3.5 میلی متری برای هدفون هستیم. میکروفن های لپ تاپ هم در محل باز شدن لپ تاپ قرار گرفته اند که باعث می گردد صدا را از روبه رو دریافت کند. دو پورت USB-A که در سمت راست هستند، متأسفانه استاندارد USB 2.0 دارند اما دو پورت USB-C و USB-A که در سمت چپ قرار گرفته اند، استاندارد USB 3.0 را پشتیبانی می نمایند. جای یک صندلی کارت حافظه هم در بین ورودی های لپ تاپ خالی است.

در مجموع به طراحی هواوی میت بوک D15 باید نمره قبولی بدهیم و این لپ تاپ را جزء زیباترین الترابوک هایی که در بازه قیمتی کمتر از 700 دلار عرضه می شوند نام گذاری کنیم. به محض باز کردن لپ تاپ هم با نمایشگری با حاشیه های بسیار کم روبرو می شویم که در بخش های بعدی سراغ آن خواهیم رفت.

کیبورد و تاچ پد

کیبورد هواوی میت بوک D15 چینش بسیار خوبی دارد و به شخصه در کمتر از چند دقیقه به تایپ کردن با آن عادت کردم. مسافتی که هر کلید برای تایپ شدن طی می نماید چیزی در حدود یک میلی متر است و تا همین جا که آنالیز را با آن می نویسم هم شاهد جا افتادن حرف یا اشتباه تایپی نبوده ام. در کنار صفحه کلید این لپ تاپ دکمه پاور هم قرار گرفته که در زیر آن، سنسور اثر انگشت دستگاه واقع شده است. این سنسور اثر انگشت با دقت و سرعت بالا کار می نماید و در یک کلام، هیچ ایرادی به آن نمی توان گرفت.

اما یک نکته منفی درباره این کیبورد که باز هم ما را به قیمت مقرون به صرفه این لپ تاپ راهنمایی می نماید، جنس رویی خود کلید ها است که به نظر پلاستیکی با کیفیت پایین است و حالتی زبر دارد. همچنین خبری از روشنایی صفحه کلید در شب هم نیست.

تاچ پد هواوی میت بوک D15 اندازه ای عظیم دارد و به نظر به جای پوشش شیشه ای، روی آن سطحی پلاستیکی قرار گرفته است. همان حالت زبری صفحه کلید را با شدتی کمتر روی تاچ پد این لپ تاپ هم حس خواهید کرد. نقطه ضعف بعدی که درباره این تاچ پد می توانم بگویم، لمس های اتفاقی است که به دلیل حساسیت بالای تاچ پد رخ می دهد. سعی کردم با کم کردن حساسیت تاچ پد در تنظیمات از این اتفاق جلوگیری کنم اما باز هم تأثیر مثبتی در این زمینه ندیدم.

و اما بهترین بخش درباره این تاچ پد این است که از درایورهای Windows Precision استفاده می نماید. به طور خلاصه یعنی برای کارهایی مثل اسکرول کردن یا راست کلیک کردن، لازم نیست حتما سطح این تاچ پد را فشار دهید؛ برای اسکرول کردن کافی است با دو انگشت به سمت بالا یا پایین اسکرول کنید و برای راست کلیک هم با دو انگشت هرجای این تاچ پد را لمس کنید، منوی راست کلیک ظاهر می گردد.

از نظر کارایی و عملکرد، باید نمره کامل قبولی را به صفحه کلید و تاچ پد میت بوک D15 اختصاص دهم ولی از نظر متریالی که برای ساخت آن ها استفاده شده، هواوی می توانست کمی دست ودل بازتر عمل کند. همچنین اگر به صفحه کلید ماشین حساب علاقه دارید، متأسفانه خبری از آن در اینجا نیست و در عوض چینش کامل کیبورد را دقیقا در وسط لپ تاپ داریم که می تواند در بالا رفتن سرعت تایپ تأثیر گذار باشد.

صفحه نمایش و بلندگو

در اولین نگاه، حاشیه های باریک نمایشگر، جذاب و دلربا است. همچنین اگر با لپ تاپ های قبلی هواوی آشنا نباشید، ممکن است فکر کنید خبری از وب کم در این لپ تاپ نیست اما اشتباه نکنید؛ دوربین این لپ تاپ در زیر یک کلید در ردیف بالای کیبورد قرار گرفته است. قبل از اینکه به آنالیز نمایشگر بازگردیم، بگذارید خیلی خلاصه درباره این دوربین صحبت کنیم. اول اینکه نباید انتظار کیفیت فوق العاده ای از این دوربین یک مگاپیکسلی داشته باشید و کیفیت فیلم برداری با آن در حد یک تماس ویدیویی معمولی است.

نکته بعدی اینکه به دلیل محل قرارگیری دوربین وب کم، دوربین از پایین در حال فیلم برداری از شماست. این یعنی اگر در حین تماس ویدیوی سراغ تایپ کردن با کیبورد هم بروید، انگشتان تان بخش زیادی از تصویر را اشغال می نمایند. نکته مثبت قرارگیری دوربین در این محل هم این است که اگر مایل بودید می توانید آن را به سمت پایین فشار دهید تا به این ترتیب نگرانی از بابت امنیت نداشته باشید.

بازگردیم به صفحه نمایش لپ تاپ که پوشش مات در جلوی آن قرار گرفته تا حداقل بازتاب نور را داشته باشیم. به لطف حاشیه های کم نمایشگر، ابعاد کلی میت بوک D15 برای لپ تاپی با نمایشگر 15.6 اینچ، کوچکتر شده است. این پنل رزولوشن 1080P دارد که به اندازه کافی شارپ و خوب است و نسبت نمایش تصویر در آن هم 16:9 انتخاب شده است.

اما این پنل از نظر دقت نمایش رنگ ها، آن قدرها هم دقیق و خوب نیست. این یعنی اگر قصد دارید با این لپ تاپ سراغ ادیت حرفه ای عکس یا ویدیو بروید، احتمالا در بخش اصلاح رنگ با مشکل روبرو خواهید شد. زاویه دید نمایشگر هم عالی نیست و از پایین یا بالا که به آن نگاه کنید شاهد تغییر رنگ ها خواهید بود ولی در کل در این برچسب قیمتی، نباید انتظار نمایشگر فوق العاده مثل چیزی که در میت بوک X دیده بودیم را داشته باشیم.

بلندگوهای هواوی میت بوک D15 هم در زیر بدنه قرار گرفته اند. دو بلندگو که هر یک در سمت راست و چپ لپ تاپ قرار گرفته اند، می توانند صدا را به صورت استریو پخش نمایند ولی ایراد آن ها این است که به دلیل محل قرار گیری آن ها، دور بودن صدا حس می گردد. جدا از این، میزان بلندی صدا و تفکیک صدا مناسب است ولی اگر محل قرارگیری بلندگوها در بالای لپ تاپ بود، ایراد خاصی نمی توانستم به آن ها وارد کنم.

سخت افزار و عملکرد

میت بوک D15 که در اختیار ما قرار گرفته، با پردازنده AMD Ryzen 5 3500U همراه است. این لپ تاپ در دو مدل دیگر با پردازنده اینتل Core i5-10210U و AMD Ryzen 5 3700U هم عرضه می گردد. مدلی که ما داشتیم درواقع ارزان ترین مدل این لپ تاپ است ولی این به آن معنی نیست که با لپ تاپی ضعیف روبه رو هستیم.

در یکی دو سال اخیر AMD حسابی توانسته قدرت خود در پردازنده های کامپیوتری به نمایش بگذارد و اینتل را به چالش بکشد. پردازنده استفاده شده در این لپ تاپ از 4 هسته و 8 ترد با فرکانس پایه 2.10 گیگاهرتز و حداکثر فرکانس 3.69 گیگاهرتز استفاده می نماید.

در کنار این پردازنده، 8 گیگابایت حافظه رم از نوع DDR4 قرار گرفته است. پردازشگر گرافیکی میت بوک D15 هم مدل AMD Radeon Vega 8 است که از آن هم نمی توان انتظار عملکرد گرافیکی فوق العاده ای داشت اما در مجموع برای اجرای بازی های سبک با تنظیمات متوسط، می تواند جوابگو باشد.

256 گیگابایت حافظه PCIe SSD به اضافه یک ترابایت هارد را هم به لیست مشخصات این لپ تاپ اضافه کنید. با این تفاسیر با لپ تاپی روبه رو هستیم که بیشتر برای وب گردی، انجام کارهای سبک و یا حتی استفاده سبک از نرم افزارهایی مثل فوتوشاپ، گزینه بسیار مناسبی است. دیگر افرادی که می توانند از این لپ تاپ بهره ببرند، دانشجویانی هستند که به دنبال لپ تاپی ارزان می گردند و قدرت پردازش گرافیکی بالا هم احتیاج ندارند.

اگر بخواهم با اعداد و ارقام از قدرت پردازشی این لپ تاپ صحبت کنم باید بگویم که میت بوک D15 با پردزنده AMD، در اپلیکیشن GeekBench، امتیازی شبیه به مدل 1299 دلاری از مک بوک ایر دارد. این موضوع برای لپ تاپی که تقریبا نصف مک بوک ایر قیمت دارد عالی است اما از آن طرف مک بوک ایر در دیگر قابلیت ها مثل پورت های تاندربولت 3 و کیفیت نمایشگر، از میت بوک D15 بهتر است.

مدلGeekBench 5
Single-Core scoreMulti-Core score
Huawei MateBook D15 with AMD Ryzen 5 3500U8883201
Apple MacBook Air (early 2020) with Intel Core i5-1030NG711043014

عملکرد کلی لپ تاپ چگونه است؟ بگذارید این بخش را با یک سورپرایز شروع کنیم؛ این لپ تاپ بدون سیستم عامل در بازار کشورمان عرضه می گردد و به محض روشن کردن دستگاه برای اولین بار، با پیام نبود سیستم عامل روبرو می شوید! بنابراین قبل از هرچیز بهتر است یک فلش بوتیبل از ویندوز 10 برای خود آماده کنید و دنبال کرک کردن و نصب جداگانه درایورهای ویندوز 10 برای این لپ تاپ باشید.

پس از اینکه این مراحل را طی کردید، توصیه می کنم اپلیکیشن PC Manager هواوی را هم حتما نصب کنید تا در آینده درایورهای این لپ تاپ را همواره به روز نگه دارید. پس از انجام تمامی این کارها، لپ تاپ حالا آماده استفاده است. یک چیزی که در کار کردن روزمره با لپ تاپ باید آن را همواره تحمل کنید، صدای فن لپ تاپ است که متأسفانه هیچ گاه در طول استفاده من، فن لپ تاپ ساکت نبود. با استفاده سنگین، طبیعتا فن هم سریع تر کار می نماید و صدای آن بیشتر می گردد.

باز شدن اپلیکیشن ها و کار کردن با آن ها، به لطف پردازنده خیلی خوب و البته حافظه SSD لپ تاپ، سریع و راحت بود. حتی چند عکس RAW را با اپلیکیشن لایت روم هم روی این لپ تاپ ادیت کردم و تقریبا تمام بخش های ادیت عکس بدون لگ انجام می شد اما به مرور مدام صدای فن هم بیشتر و بیشتر شد.

باتری

هواوی برای اینکه یک هارد 2.5 اینچی را در این لپ تاپ قرار دهد، از باتری کوچک 42 وات ساعتی استفاده نموده است. خوبی داشتن جایی برای هارد که می توان بعدها آن را با یک SSD هم جایگزین کرد این است که طبیعتا می توان حافظه بیشتری روی این لپ تاپ داشت اما از آن طرف به عمر باتری هواوی میت بوک D15 لطمه زده است.

این لپ تاپ در حالت Performance و باتری، تقریبا بین سه تا چهار ساعت شارژدهی دارد که چندان خوب نیست. با کم کردن روشنایی نمایشگر و پایین آوردن سرعت دستگاه، می توان شارژدهی بیشتری هم دریافت کرد اما در مجموع با این میزان از شارژدهی، نمی توان نمره خوبی به این لپ تاپ داد. انتخاب باید بریتان بین شارژدهی بیشتر باتری و یا داشتن فضایی برای هارد باشد؛ اگر دنبال شارژدهی بیشتری از یک لپ تاپ هستید، پیشنهاد می کنم سراغ گزینه دیگری بروید. هواوی یک شارژر 65 واتی برای این لپ تاپ در نظر گرفته که تقریبا در سی دقیقه می تواند نیمی باتری را از صفر تا 50 درصد شارژ کند.

نتیجه گیری

تا به اینجا چندین بار سعی کردم از عبارت مقرون به صرفه استفاده کنم. می دانم که گذاشتن این نام برای لپ تاپی که بیش از 20 میلیون قیمت دارد، عجیب و دور از انتظار است. اما واقعیت این است با وجود هزینه ای که می کنید، نباید انتظار محصولی فوق العاده داشته باشید؛ هواوی میت بوک D15 با پردازنده AMD، محصولی است که از پس هر کاری بر می آید اما قرار نیست در انجام هیچ کدام از آن ها، فوق العاده باشد.

این لپ تاپ را بیشتر برای کسانی که به محصولی برای کارهای سبک و وب گردی احتیاج دارند توصیه می کنم. همچنین یک بار دیگر هم باید بگویم که اگر دانشجو هستید و به لپ تاپی با قدرت پردازشی خیلی زیاد احتیاج ندارید، باز هم هواوی میت بوک D15 گزینه مناسبی است. با این محصول از پس ادیت عکس و حتی تدوین ویدیوهای کوتاه هم برمی آید اما نمایشگر آن در دقت نمایش رنگ ها واقعا ضعیف است.

  • طراحی مدرن جذاب
  • عملکرد خوب به لطف پردازنده AMD
  • اندازه و وزن مناسب برای لپ تاپ 15.6 اینچی
  • سرعت بالای حافظه SSD
  • نصب نبودن ویندوز روی این لپ تاپ
  • دقت پایین رنگ های صفحه نمایش
  • شارژدهی ضعیف
منبع: دیجیکالا مگ

به "نقد و آنالیز لپ تاپ هواوی میت بوک D15 با پردازنده AMD" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقد و آنالیز لپ تاپ هواوی میت بوک D15 با پردازنده AMD"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید