هشدار؛ در دام موبایل های آلوده نیفتید!

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، محققان امنیت سایبری در گزارشی می گویند میلیون ها گوشی مالی ظاهراً برنامه های پیش فرضی دارند که به بدافزار آلوده هستند.

هشدار؛ در دام موبایل های آلوده نیفتید!

به گزارش دیجیاتو، در گذشته نگران بودیم که دستگاه هایمان به بدافزار آلوده نشوند، حالا ظاهراً باید مراقب خرید محصولاتی باشیم که ممکن است به صورت پیش فرض بدافزار داشته باشند. گزارشی تازه مدعی شده است که تعدادی از شرکت های تولیدنماینده گوشی های مالی اندرویدی به خاطر سیاست هایی که در زنجیره تأمین نرم افزار های خود دارند، گوشی هایی را به بازار عرضه نموده اند که اپ های پیش فرض شان آلوده به بدافزار هستند و کاربران نمی توانند به راحتی با آن ها مقابله نمایند.

محققان شرکت امنیت سایبری جهانی Trend Micro که مقر اصلی آن در ژاپن واقع شده است، در گزارشی از افزایش شمار دستگاه هایی خبر داده اند که به صورت پیش فرض بدافزار دارند. این مشکل ظاهراً از این جا نشأت می گیرد که شرکت های تولیدنماینده دستگاه های اندرویدی در رقابت سنگین برای عرضه محصولات مقرون به صرفه قیمت قرار دارند و از زمانی که کسب سود در این صنعت سخت تر شده است، برون سپاری توسعه نرم افزار یا استفاده از فریمور های رایگان رواج بیشتری پیدا نموده است.

شرکت ترند مایکرو مدعی است در بسیاری از فریمور های موجود در گوشی های مقرون به صرفه قیمت، کد هایی را پیدا نموده که ظاهراً مربوط به پلاگین های ساکت است. دسترسی به برخی از این پلاگین ها در بازار های زیرزمینی اینترنتی به فروش می رسد و تبلیغات آن ها در فیسبوک، یوتوب و دیگر پلتفرم ها قابل مشاهده است.

بدافزار های پیش فرض در گوشی های اندرویدی چه کار می نمایند؟

برخی از این پلاگین ها به مجرمان سایبری اجازه می دهند تا به صورت محدود کنترل دستگاه های اندرویدی را در دست بگیرند و اطلاعات حساس کاربر را بدزدند. برخی از این کد ها هم امکان دانلود سایر بدافزار ها را در دستگاه های آلوده فراهم می نمایند.

پژوهشگران امنیت سایبری Trend Micro مدعی اند که میلیون ها دستگاه آلوده به این بدافزار ها در سراسر جهان وجود دارند، اما بخش عمده آن ها مربوط به شرق اروپا و جنوب شرق آسیا است. این شرکت توانسته تأیید کند این بدافزار ها در گوشی های حداقل 10 برند وجود داشته که بیشتر آن ها چینی هستند. آن ها بعلاوه حدس می زنند درمجموع 40 برند دیگر هم به این نرم افزار های مخرب آلوده شده باشند.

با توجه به این که این نرم افزار ها معمولاً به راحتی از روی دستگاه ها قابل حذف نیستند، محققان پیشنهاد می نمایند که از برند های شناخته شده که زنجیره تأمین مناسب تری دارند، بهره ببرید. چون ظاهراً حتی آنتی ویروس های موبایلی هم قادر به شناسایی این تهدید ها نیستند و نمی توانید به آسانی متوجه شوید که در معرض خطر قرار دارید یا خیر.

منبع: فرارو

به "هشدار؛ در دام موبایل های آلوده نیفتید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار؛ در دام موبایل های آلوده نیفتید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید