چرا مقدار سنسور دوربین موبایل روز به روز مهم تر می گردد؟

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، اولین گوشی های هوشمند در زمینه عکاسی نسبت به پرچم داران امروزی هیچ حرفی برای گفتن نداشتند. در آن موقع کاربرانی که در پی کیفیت عکس های مناسب بودند باید در کنار گوشی یک دوربین عکاسی هم با خود حمل می کردند. اما حالا دیگر اینطور نیست. تقریبا تمام گوشی های هوشمند عکس های خوبی را ثبت می نمایند ولی در این میان گوشی هایی مانند پیکسل 6، سری گلکسی S22 و سری آیفون 13 حتی در محیط های کم نور هم عکس های بسیار جذابی ارائه می دهند. اگرچه طی چند سال گذشته پردازش تصاویر و عکاسی محاسباتی در مرکز توجه شرکت ها و کاربران قرار گرفته، ولی از طرف دیگر روز به روز به اهمیت میزان سنسور دوربین موبایل افزوده می گردد. در ادامه به این موضوع می پردازیم.

چرا مقدار سنسور دوربین موبایل روز به روز مهم تر می گردد؟

مگاپیکسل ها مهم نیستند؛ چرا میزان سنسور دوربین مهم است

برای سال ها، بسیاری از کاربران برای تخمین کیفیت تصویر به تعداد مگاپیکسل های سنسور دوربین نگاه می کردند. لازم به ذکر است به مدت چند سال در اوایل دهه 2000 چنین معیاری نسبتا قابل اعتماد بود. به عنوان مثال یک دوربین 5 مگاپیکسلی مطمئنا کیفیت بهتری نسبت به دوربین VGA ارائه می نماید. با این حال قضاوت در خصوص عملکرد تصویربرداری دوربین بر اساس رزولوشن سنسور دیگر امکان پذیر نیست. همانطور که احتمالا می دانید، طی چند سال گذشته بارها بعضی دوربین های 12 و 16 مگاپیکسلی کیفیت بسیار بهتری نسبت به دوربین های 108 مگاپیکسلی ارائه داده اند.

روی هم رفته بعد از گذشت از یک محدوده تعیین، افزایش رزولوشن دوربین دیگر منجر به بهبود قابل توجهی نمی شود، مگر اینکه بخواهید تصویر را کراپ کنید. به عنوان مثال در حال حاضر بسیاری از گوشی های میان رده از دوربین های مبتنی بر رزولوشن بالا بهره می برد ولی از نظر کیفیت تصویر در مقایسه با دوربین های DSLR دارای رزولوشن پایین تر عکس های بسیار بی کیفیت تری ثبت می نمایند. این موضوع تا حد زیادی به فضای محدود بدنه گوشی ها و استفاده از سنسور دوربین کوچک تر برمی شود.

به زبان ساده هرچقدر سنسور دوربین کوچک تر باشد، نور کمتری را دریافت می نماید. هرچقدر هم نور دریافتی کمتر باشد، کیفیت تصویر-به خصوص در محیط های کم نور- بدتر می شود. از طرف دیگر سنسورهای بزرگ تر می توانند مزایایی مانند محدوده دینامیکی و سطوح نوردهی بهتری را بدون احتیاج به استفاده از قابلیت هایی مانند افزایش ISO و روش های نرم افزاری نه چندان مناسب ارائه دهند.

با توجه به مزایای سنسورهای بزرگ تر، روزبه روز شرکت های بیشتری برای گوشی های خود به بهره گیری از سنسورهای غول پیکر روی می آورند. اگرچه بعضی گوشی ها سال ها قبل از سنسور های دوربین بسیار بزرگی استفاده می کردند، اما واقعیت این است که تا چندین سال این فرایند متوقف شد و حالا بار دیگر شاهد استقبال از این سنسور های بسیار بزرگ هستیم.

نوکیا N8 و 808؛ اولین گوشی های مبتنی بر سنسورهای غول پیکر

وقتی صحبت از سنسور های دوربین غول پیکر می شود، باید به گوشی های نوکیا N8 و 808 هم اشاره کنیم که اوایل دهه 2010 راهی بازار شدند. دوربین 12 مگاپیکسلی نوکیا N8 مبتنی بر سنسور 1/1.83 اینچی بود که به علت همین میزان بزرگ، در مقایسه با بسیاری از دوربین های کامپکت آن دوران عکس های بسیار بهتری ثبت می کرد. نوکیا حتی برای اینکه توانایی این دوربین را نشان بدهد، یک فیلم کوتاه 7 دقیقه ای با حضور بعضی از ستارگان هالیوود ضبط کرد.

برای مقایسه باید بگوییم که در همان سال گوشی گلکسی S3 با سنسور دوربین 1/3 اینچی معرفی گردید که این یعنی به طور قابل توجهی کوچک تر از سنسور استفاده شده برای نوکیا N8 بود. با وجود اینکه گوشی N8 در این زمینه بسیار جلوتر از رقبای خود بود، ولی نوکیا در همین نقطه متوقف نشد و در سال 2012 گوشی 808 را با دوربین 41 مگاپیکسلی مبتنی بر سنسور 1/1.2 اینچی راهی بازار کرد. سال ها قبل از اینکه فناوری ترکیب پیکسل ها برای افزایش میزان آن ها همه گیر شود، نوکیا برای این گوشی چنین قابلیتی را ارائه داد.

سنسور های غول پیکر دوربین گوشی در گذر زمان

اگرچه نوکیا 808 در زمینه کیفیت دوربین حرف زیادی برای گفتن داشت، ولی این نوآوری ها در آن دوران با استقبال دیگر شرکت ها روبرو نشد. البته در این میان می توانیم به گوشی پاناسونیک Lumix CM1 اشاره کنیم که از سنسور دوربین 1 اینچی بهره می برد. با این حال همین سنسور غول پیکر منجر به افزایش قابل توجه ضخامت این گوشی شده بود.

اما در بین گوشی های پرفروش، شرکت ها تا سال ها به استفاده از سنسور های 1/3 و 1/2 اینچی ادامه دادند. حتی گوشی هایی مانند گلکسی S4 Zoom و گلکسی K Zoom که مهم ترین ویژگی آن ها دوربینشان بود، با سنسور 1/2.3 اینچی عرضه شدند. باید خاطرنشان کنیم تا همین چند سال قبل گوشی های پرچم دار مانند گلکسی S10 و پیکسل 5 از سنسور هایی با میزان ای در حدود 1/2.5 اینچ عرضه می شدند.

شرکت های چینی مانند هواوی و شیائومی اولین شرکت هایی بودند که برای دوربین گوشی های خود از مرز 1/2 اینچ عبور کردند. به عنوان مثال هواوی میت 20 پرو در سال 2018 با سنسور 1/1.7 اینچی عرضه شد که بسیار بزرگ تر از سنسور موجود در بسیاری از گوشی ها به حساب می آمد. این دوربین در کنار سنسور غول پیکر از لنز دارای دیافراگم F/1.8 هم بهره می برد و به همین دلیل در محیط های تاریک می توانست عکس های بسیار جذابی را ثبت کند.

تا سال 2020، بسیاری از پرچم داران مانند اوپو فایند X2 پرو و گلکسی S21 اولترا به بهره گیری از سنسور های دارای میزان حداقل 1/1.5 اینچی روی آوردند. فقط یک سال بعد، شیائومی می 11 اولترا با سنسور دوربین 1/1.12 اینچی عرضه شد و رکورد نوکیا 808 را شکست.

آینده سنسور دوربین گوشی های موبایل

حالا در سال 2022 سنسور های غول پیکر روز به روز از طرف شرکت ها با استقبال بیشتری روبرو می شوند. البته باید خاطرنشان کنیم این فرایند فعلا فقط در بین گوشی های پرچم دار دیده می شود و هنوز سنسور های غول پیکر به گوشی های میان رده راه پیدا نکرده اند. در سال 2021 گوگل برای سری پیکسل 6 به بهره گیری از سنسور دوربین 1/1.31 اینچی روی آورد و سری آیفون 13 هم از سنسور دوربین بزرگ تری نسبت به نسل قبلی استفاده کردند. در این میان باید به شرکت هایی مانند سونی و شارپ هم اشاره کنیم که پیروز به عرضه گوشی مبتنی بر سنسور 1 اینچی شده اند ولی این نوع سنسورهای بسیار بزرگ هم چالش هایی را ایجاد می نمایند.

به عنوان مثال اگرچه گوشی سونی اکسپریا پرو مارک 1 از سنسور 1 اینچی استفاده می نماید، ولی به علت محدودیت های سخت افزاری این شرکت لنزی را بر روی آن قرار داده که فقط از 60 درصد سنسور موردنظر بهره می برد. این یعنی سنسور موردنظر از نظر قدرت دریافت نور عملا تفاوتی با پیکسل 6 یا آیفون 13 ندارد. از سوی دیگر می توانیم به شیائومی می 11 اولترا اشاره کنیم که با استفاده از یک ماژول دوربین بسیار بزرگ و برجسته توانسته بر این محدودیت غلبه کند.

با توجه به همین محدودیت، در آینده نزدیک شاهد استفاده از سنسورهای دوربین بزرگ تر از 1 اینچ نخواهیم بود. بر اساس شایعات منتشر شده، شیائومی 12 اولترا قرار است با سنسور 1/1.1 اینچی ساخت سونی از راه برسد که باید ببینیم این سنسور نسبت به دوربین اصلی شیائومی می 11 اولترا چه حرفی برای گفتن دارد.

منبع: Android authority

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا مقدار سنسور دوربین موبایل روز به روز مهم تر می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا مقدار سنسور دوربین موبایل روز به روز مهم تر می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید