بدرقه ال جی از دنیای گوشی های هوشمند

به گزارش وبلاگ اخبار جدید، در یک سال گذشته بارها از اثرات همه گیری کرونا بر کسب وکارها گفتیم. دورانی که کسب وکارها در سراسر جهان به ناچار کوشش کردند طرح کسب وکار خودشان را متناسب با شرایط جدید تطبیق دهند و در بسیاری از موارد هم شنیدیم آنهایی که نمی توانستند با این شرایط همراه شوند (که تعدادشان کم هم نبوده) از گردونه این رقابت بی رحمانه حذف شدند.

بدرقه ال جی از دنیای گوشی های هوشمند

به نظر می رسد شرایط ناخواسته به وجود آمده در ماه های اخیر، نه فقط کسب وکارهای کوچک و نوپا را درگیر نموده است، بلکه با تغییر فرایند نیازهای بازار در حوزه های مختلف، در تصمیمات اساسی بسیاری از غول های عظیم تجاری شناخته شده نیز اثرگذار بوده است.

خبر کناره گیری کامل ال جی از بازار پر رقابت گوشی های هوشمند در روزهای گذشته از جمله اتفاقات مهم و تا حد زیادی قابل پیش بینی بود که در دو هفته اخیر واکنش های زیادی را به همراه داشت.

در ادامه با آنالیز مهم ترین دلایل شکست این غول دنیای محصولات دیجیتال در رقابت پرتنش گوشی های هوشمند، نگاهی به آینده آن خواهیم داشت.

از زمان ظهور اولین گوشی های تلفن همراه، این بازار جذاب و پر رقابت بازیگران متعددی را به خود دیده است.

بازیگران قدرتمندی که در هر برهه ای از زمان به نظر می رسید قرار است سال های طولانی با شتاب زیاد در این راستا یکه تازی نمایند اما مدام دست برنده در این بازی چرخیده است و بازیگرانش شاهد تغییرات زیادی بوده اند.

اگر خیلی کم سن و سال نباشید، روزگاری که گوشی های خوش دست فنلاندی نوکیا سهم اصلی بازار گوشی های همراه را از آن خود نموده بودند را به یاد دارید.

نوکیا در دهه های 1990 و 2000 میلادی غول موبایل سازی دنیا و عظیم ترین نوآور و قدیمی ترین شرکت فراورینماینده تلفن همراه دنیا به شمار می رفت.

با این وجود با به میان آمدن رقبای تازه نفسی مانند اپل، رفته رفته از فروغ نوکیا کاسته شد تا جایی که در سال 1392/ 2013 به ناچار سهام خود را برای ادامه راستا به شرکت مایکروسافت فروخت و اکنون نیز با وجود بازگشت به بازار گوشی های هوشمند همچنان نتوانسته سهم اولیه خود را از این بازار پس بگیرد.

این داستان به نوکیا ختم نشد و شرکت های سونی، موتورولا، اچ تی سی و... نیز که روزگاری از پرچم داران کاروان فراوری گوشی های همراه بودند، از جایی به بعد در بازار رقابت با غول های عظیم فراورینماینده گوشی های هوشمند یعنی اپل و سامسونگ سرنوشت بهتری نصیبشان نشد.

ناشی گری در انتخاب زمین بازی

ابر شرکت خوشه ای کره ای اِل جی از غول های مهم دنیای الکترونیک به شمار می رود که از سال 1381/ 2002 وارد تجارت گوشی تلفن همراه شد.

ال جی در همان سال با عرضه چند گوشی، سعی کرد خود را به عنوان یک یه گوشی ساز مهم معرفی کند اما این موفقیت عمر زیادی نداشت.

به طوری که گفته می گردد بخش گوشی های هوشمند این شرکت از سال 1395/ 2016 در ضرر کامل بوده است بنابراین چندان عجیب نیست که امروز این شرکت پس از پنج سال ضرردهی و از دست رفتن منابع مالی و نیروهای انسانی خود شکستش را بپذیرد و از این دنیای پررقابت کناره گیری کند.

ال جی در طول فعالیت خود در زمینه گوشی های هوشمند در دو رده گوشی های پرچم دار و گوشی های مالی فعالیت می کرد.

یعنی در دو لبه بالا و پایین طیف وسیع گوشی های هوشمند؛ جایی که از یک طرف با دو غول اصلی این حوزه یعنی اپل و سامسونگ سرشاخ بود و در طرف دیگر باید با شرکت های عظیم چینی مانند شیائومی و اوپو بر سر گوشی های ارزان قیمت رقابت می کرد.

بعضی کارشناسان معتقدند انتخاب این چنینی زمین های رقابت، از دلایل اصلی شکست این برند در بازار گوشی های هوشمند بوده است زیرا رقبایی را برای خود انتخاب نموده بود که هر یک در زمینه فعالیت خود حرف های زیادی برای گفتن داشتند و توانستند به راحتی این رقیب کره ای را کنار بزنند. به طوری که طی ده سال، سهم ال جی از بازار گوشی های هوشمند از 10 به 2 درصد کاهش پیدا کرد، در حالی که رقبای اصلی اش یعنی اپل، سامسونگ، شیائومی و اوپو در سال گذشته به ترتیب 21، 16، 11 و 9درصد از بازار را از آن خود نموده بودند.

نوآوری های دوست نداشتنی

شرکت ال جی در سال های فعالیت خود در بازار گوشی های هوشمند همیشه از سردمداران طراحی های جدید و متفاوت در این حوزه بوده است.

به طوری که ال جی در تابستان 99 از آخرین گوشی پرچمدارش به نام ال جی وینگ یا گوشی بالدارش به عنوان گوشی با قابلیت چرخش 90درجه صفحه نمایش رونمایی کرد؛ رونمایی ای که هیچ وقت نتوانست به بازار راه پیدا کند!

حتما دقت نموده اید که توجه به نوآوری در ظاهر گوشی هوشمند در شرکتی مانند اپل صندلی مهمی ندارد. هنوز هم با وجود ساختارشکنی هایی که در چند سال اخیر در طراحی گوشی های آیفون اعمال شده است، می توان گفت آیفون ها کمترین تغییرات ظاهری را در میان گوشی های هوشمند داشته اند.

شاید به نظر برسد که نگاه خلاقانه ال جی برای ایجاد تنوع در ذائقه مخاطب می تواند سهم عظیم تری از بازار را در اختیارش قرار دهد. اما چیزی که در عمل با آن روبرو شده ایم کاملا بر خلاف این موضوع است! واقعیت این است که اگرچه خلاقیت و نوآوری در بسیاری از موارد از مهم ترین مزیت های رقابت به شمار می رود، اما این که چه خلاقیت و نوآوری ای را به محصولمان اضافه کنیم هم به همان اندازه مهم است.

راحت تر بگویم، درست است که تا قبل از این گوشی، پرچمداری با قابلیت ال جی وینگ وارد بازار نشده بود، اما چقدر برای مخاطب ویژگی چرخیدن صفحه نمایش می تواند مهم باشد؟ به عنوان مصرف نماینده گوشی های هوشمند شخصا هیچ وقت حاضر نیستم پرچمدارهای سامسونگ و اپل را با ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری هیجان انگیزشان فقط به این دلیل کنار بگذارم که صفحه نمایش شان را نمی توانم بچرخانم!

این نکته در حوزه های دیگر کسب وکار نیز می تواند درس عظیمی برایمان داشته باشد که الزاما هر نوآوری و خلاقیت تازه ای به معنی جذب حداکثری مخاطب و افزایش میزان فروش نخواهد بود. شناخت ذائقه مخاطب و هدف گذاری بر اساس آن قدم به مراتب عظیم تری خواهد بود.

آینده ال جی و گوشی هایش

بر اساس اعلام شرکت ال جی این مجموعه ضمن توقف فراوری محصولات جدید قرار است به تدریج تا تیر امسال فرایند فروش محصولاتش را به سرانجام برساند.

با این وجود تا مدتی فرایند به روزرسانی سیستم عامل و پیشتیبانی محصولات فراوری شده ادامه خواهد یافت تا خدشه ای به تعهدات این شرکت نسبت به خدمات پس از فروش محصولاتش وارد نگردد.

در اطلاعیه ال جی آمده که تصمیم راهبردی این شرکت برای خروج از بازار پر رقابت گوشی های هوشمند برای افزایش تمرکز بر بخش های در حال رشد این مجموعه مانند قطعات خودروهای برقی، اینترنت اشیا و خانه های هوشمند، رباتیک، هوش مصنوعی و خدمات B2B به شرکت های دیگر اتخاذ شده است.

همچنین قرار است این مجموعه از توان و تخصص موجود در بخش گوشی های هوشمند خود در زمینه فناوری های همراه دیگری از جمله نسل ششم اینترنت همراه (6G) بهره بگیرد. عرصه های دست نخورده و بکری که در صورت اقدام سریع و به موقع می تواند شروع دوباره ای برای این غول عظیم کره ای

به همراه داشته باشد.

عسل اخویان طهرانی - دانش / روزنامه وبلاگ اخبار جدید

برگرفته از: The verge، LG News Room، Yahoo Finance، tomsguide.com

منبع: جام جم آنلاین

به "بدرقه ال جی از دنیای گوشی های هوشمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بدرقه ال جی از دنیای گوشی های هوشمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید